Resonera kring kliig vovve

Sv: Resonera kring kliig vovve

Ååå.. tack så mycket för ännu mer bra info!!

Var håller den veterinären till då? Kanske hellre skulle boka in oss hos någon som är RIKTIGT bra på hud, är less på att slösa bort pengar på veterinärer som faktiskt inte är säkra på vad de pratar om.. Bättre att rekommendera till expert istället..

Nu ska vi ju till en vet som "är bra på hud" men HUR bra vet jag ju inte, kanske bara lite bättre än de andra där?
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Djurakuten på Kungstensgatan. Gå dit om du kan. :) Kerstin Bergwall jobbar också där och är erkänt duktig på allergi.
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Tack!
Ska ändå till vet nästa vecka då vi ska göra förkoll inför kastrering, ska höra lite mer då och om jag känner mig osäker på deras kompetens ringer jag Djurakuten :idea:
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Woow, vilken bra tråd det var. Jag läste inte den så noga då och ser själv att jag stavat fel på vissa grejor :D. Det kanske gick att förstå ändå :o

Verkligen kunnig information från TantEster, överlåter nog till henne att ge svar härdanefter då mina svar varit riktigt amatörmässiga jämfört med hennes :D
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Efter era råd har vi den senaste veckan (i väntan på veterinärbesöket på torsdag) städat lägenheten kliniskt, köpt BIA-bädd, fryst och tvättat alla vovves tyggrejor (typ kuddar och filtar). Dessutom är katten utlånad och ska ev flytta. Har inte tvättat honom ännu då jag hoppas få nått bra från veterinären att tvätta med.

Hursomhelst så har morgonkliandet minskat MARKANT! :bump::bow::bow:

Det känns underbart måste jag säga, tycker att det väl borde indikera ganska starkt på att det är kvalsterallergi?
Ska prata med vet om detta och så tänker vi behandla honom som kvalsterallergiker tills efter kursen i februari (om han fortsätter att må bra) och sedan får vi se om vi också gör en korrekt eliminationsdiet för att se om det även är något foder han inte tål.

TACK för alla era tips och beskrivningar, det är underbart att se att han redan kliar sig mindre :bow::bow:
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Men vad roligt :)
Det kan ju vara fler faktorer som han har reagerat på och nu när ni ser över omgivningen så blir han bättre, så skönt för hunden.

Min hund ska äta allergifoder en dag till, sen ska vi börja fasa in den gamla maten och det ska bli så skönt. Ska iväg och köpa tuggben i morgon, visserligen brukar han inte tugga på såna men den andre hunden saknar dessa. Nu tror jag inte att han är matallergiker men vet ju inte säkert förrän om två, tre veckor.

Pratade med en igår som har en kvalsterallergisk hund som gått på sprutor i mer än ett halvår och de funkar bra för dem. Den hunden kan klia sig men inte lika mycket som förut och de bor med stall på gården, hunden reagerade på katterna också men de finns kvar och det verka funka ändå.

Lycka till nu på torsdag hos veterinären :laugh:
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Ja, det är underbart!

Jo, det kan säkert vara fler faktorer som samverkat, så vi ska väl som sagt kolla även foder framöver. Man nu när det blivit så mycket bättre känns det lättare att testa i lugn och ro. När han kliar sig mycket vill man liksom att det ska sluta NU :(
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Skönt att höra att du fått hoppet tillbaka. :)

Det kan vara kvalster, eller det kan vara katten, men något i omgivningen är det ju. Berätta sen hur det gått hos vet!
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Ja, jag lovar att rapportera!
Kliandet minskade redan innan katten åkte, i och med att vi började städa/tvätta/frysa, men är han kvalsterallergisk så gör såklart katten det värre, även om han inte skulle vara allergisk mot just katt. Nu går det så bra där katten är att det lutar åt att han får flytta dit, och då behöver vi inte bekymra oss om den delen iallafall :)

Jag har inte badat vovve sedan innan jul, först pga kylan och nu pga att jag väntar och ser om jag får nått specialbad av vet. Så man kan ju tänka sig att han blir ytterligare bättre när han blir ren och fin i pälsen också.
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Precis, undvik att bada hunden innan vet.besöket. Det gör det inte enklare för en hudvet. att undersöka en nybadad hund precis... ;)
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Hehe, nä, precis ;)
Nu tror jag knappt hon hittar nått iaf.. syns inget på huden/i pälsen alls. Skulle vara att man ser små små mjällspår vid ögonbrynen eventuellt...

Jaja, det ska bli spännande att se vad de säger, undrar om de vill utreda vidare även om kvalsterbehandling gör honom besvärsfri?
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Ja, så var veterinärbesöket avklarat...

Enligt vet så är valpen "för ung för att ha utvecklat kvalsterallergi ännu". Man testar inte ens det när han är så ung.
Så slutsatsen var att det är fodret.
Det tyckte hon stärktes av att han nu sedan 3 v ungefär går på enbart Standardt(hjort och ris), det borde vara ungefär nu han skulle bli bättre isf.
Enligt henne ska inte städning/frysning/badning alls kunna förbättra kvalsterallergi.

Precis som jag tyckt så syns det ingenstans på huden att han har klåda, öronen såg också fina ut. Det enda hon hittade som kaaaaanske kaaaanske skulle kunna vara något är att hans halsmandlar är lite stora och röda. Enligt henne har valpar ofta större halsmandlar så det behövde väl inte betyda nått egentligen. Men det SKULLE kunna göra honom irriterad och kliig i ansikte/öron, så han fick PC för det.

Känns lite knepigt bara... I så fall blev han bättre när han inte fick RC Hypo längre, och den ska väl vara helt allergifri...?
Dessutom har han nu(sedan mitten av december) börjat få grisöron, "tjurmuskel" och andra små tuggpinnar...

AH... vet inte om jag blev nått klokare.. nu kör vi PC och ser om något ändras i halsen. Jag ska bada honom och fortsätta med städning/frysning så får vi se vad som händer..
Man vet ju inte om ändringen beror på att han "växer ifrån det" heller?
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Äsch, synd att du inte blev nå klokare. Men samtidigt vad bra att det inte är kvalsterallergi utan "bara" fodret. Mycket enklare att göra något åt foderallergi.
Hur gammal är din hund?
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

7 månader, hur gammal var din när ni konstaterade kvalsterallergi?
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

7 månader, hur gammal var din när ni konstaterade kvalsterallergi?

Min var i äldsta laget!
Ofast kommer allergin före tre års ålder men min fyller fyra nu i mars och det var i december vi fick reda på det. Jag vet inte hur tidigt det kan komma.

Jag fick en massa utskrifter när jag var till vet. första gången.
Så här skrev min vet om Atopi
Atopi är en medfödd genetisk sjukdom där hunden gör för mycket lgE eller lgGd mot allergener i omgivningen. Allergiska lidanden kan som regel inte botas, bara lindras. Tillståndet blir värre med åren och man måste lära sig att leva på bästa sätt med detta. Hundens besvär kan kontrolleras med en kombination av alla punkter på lista nedan. Att göra bara en sak är inte tillräckligt. Patienten måste förjas upp med jämna mellanrum. Atopiker bör inte användas i avel. En lyckad atopibehandling kräver en motiverad ägare.

Sen efter det följer en massa olika punkter.

Om foderallergi skriver hon bla.

Kan endast undersökas genom att man sätter djuret på en sk. eliminationsdiet under 8 veckor. Det innebär att man måste ge helt nya råvaror under denna tid, så vad ditt djur ätit tidigare måste kontrolleras. Det är alltid en protein som man reagerar på. Vanligt är; ägg, vete, mjölk, nöt och kyckling. Vissa proteiner korsreagerar så tål inte djuret nöt så tål det oftast inte hjort eller lamm heller och sannolikt inte mjölk.
Antingen kan man koka själv med helt nya råvaror, eller så finns det så kallade hydrolyserade foder. Det innebär att man kokat sönder proteinerna i så små mängder att de inte kan kännas igen. Det fungerar på de flesta djur, men ca 15-20 % av djuren kan i alla fall reagera. Då återstår bara att koka själv eller om man kan hitta ett singelproteinfoder som innebär nya råvaror.
Sen står det innom parantes; Om din hund eller katt får minskad klåda efter dieten så göra man en provokation; det innebär att man sätter till en råvara i taget under en vecka tex 1 msk kyckling morgon och kväll, sedan kokt ägg. Och så vidare, tills man har hittat det den inte tål för att förhoppningsvis kunna hitta något bra underhålls foder //M.M leg vet specialskompetens i dermatologi hund och katt

Hoppas du kan få lite tips från det.
 
Sv: Resonera kring kliig vovve

Jättebra! :bow:
Då ska jag göra så att vi ser om han blir klifri av detta, och blir han det så ska vi börja testa fram ett ämne i taget...

Nu skäller det lilla odjuret, tror faktiskt han menar att jag ska komma och MATA honom när han låter sådär :crazy: bäst man lyder :rofl:

Tack för superbra info och råd!
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 597
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Vi misstänker att 5-månadersvalpen har någon foderallergi. Från uppfödaren fick han Doggy, då var han jättemjällig och när vi pratade...
2
Svar
25
· Visningar
3 499
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp