respektlös häst

moiran

Trådstartare
har kommit i kontakt med en häst som är det respektlösaste jag mött på länge. vet inte 'respektlös' är rätt ord, men hon bryr sig inte ett dugg om vad jag har att säga så länge hon inte är intresserad av det. hon har hela tiden inställningen "här står jag, ska du till andra sidan får du väl gå runt." finns inte en chans i världen att hon flyttar sin feta rumpa om jag ber henne med ett tecken, ett "handpåläggande", en smack, en putt, en dask, ett nyp eller ens om man vevar med armarna och ryter till - om det inte var så att hon ändå hade tänkt att flytta på sig... samma gäller när man leder henne. det ska gå i hennes tempo. har hon inget bråttom så är det lusetempo som gäller, och man får smacka och dra i grimman bäst man vill (utan reaktion naturligtvis). sprungit över mig har hon inte försökt med än, men det har hänt andra, och hon har den attityden. hon är inte elak (snarare ganska snäll och klok), hon bara inte kan bry sig mindre...

jag brukar kunna vara tålmodig och vänta ut hästar, men den här hästen får jag snart spelet på - hon blir ju inte bättre, snarare tvärt om så blir hon lite mer och lite mer trotsig allt eftersom dagarna går, och det är frustrerande.

nu är det så att det är inte min häst, jag hanterar henne normalt bara ett par gånger i veckan till/från hagen (vilket är fullt nog frustrerande), så det är ju inte så att jag har någon större lust att sätta igång nåt större projekt med henne, helst inte mer än fem minuter ett par gånger i veckan... :smirk: ägaren är lite vek och har aldrig några krav på sin häst att hon ska lyda, utan är nöjd om hon åtminstone inte gör tvärt om, i princip.

så mina vänner, har ni något förslag på vad jag ska hitta på de fem minutrarna ett par gånger i veckan som kan ge lite mera resultat än på den klena respons jag fått från henne hittills? hon finner ju liksom inget nöje i att gå igenom grindhålet och sen runt mig så jag kan stänga haggrinden efter henne, utan tycker att så snart hon passerat grindhålet kan jag gott gå runt henne och stänga grinden bakom henne medans hon väntar på mig. eller ja, helst vill hon stå mitt i grindhålet så vida jag inte går framför henne ända tills hon kommit helt ur grindhålet. (gah) och så länge hon inte ser det fina i att göra som jag säger lär hon inte göra det heller...

*morrar något om "tacka vet jag hispiga fullblod"*
 
skall dock påpeka att jag aldrig låter hästen vinna - det slutar alltid med att hon får göra som jag säger efter en mer eller mindre långdragen övertalningssession. men det känns som att trampa vatten - även om jag är aldrig så noga med att få min vilja igenom så är det samma sak nästa gång... :p
 
Det har tagit mej sedan september att få stallets häst, som liknar den du beskriver, att reagera som en "vanlig" häst. Då har vi ändå drabbat samman 1-2 ggr/dag.
Men nu börjar det likna något, så till sommarbetet, hoppas jag, att hästen beter sej som man kan förvänta sej.
Och vi lär nog få börja om till hösten igen....
 
du menar att det är dömt att misslyckas..? :( jag är så van vid motsatta problemet - hästar som knappt tål att man tittar på dem, så jag blir nästan handfallen när jag kan fälla ut armbågarna och knuffa och hästen låtsas som det regnar, eventuellt börjar nappa efter lite hö/gräs på marken... :mad: :D
 
Jaha. Det låter inte helt olikt min "raring". Han kan va rätt så ointresserad när det passar honom. Jag fajtas i stort sett varje dag, och undviker att låta dom andra i stallet hantera eländet. (Så känns det idag, han var svinsur för han har inte vart ut på tre dar eftersom det är -25-30 grader kallt ute, och då rider inte jag.) Han har naturligtvis varit i hagen. Men jag har inte ridit alltså.
Det jag får göra är att gneta på och vara bestämt jämt och aningen grinig ibland. Men han har inte vunnit än.
Fast jag kan förstå att du inte vill hålla på med en häst som du egentligen inte håller på med. Utan det är ju i första hand den som har mest hand om den som ska jobba med den. Det blev tjorvigt det där, hoppas du fick ut nåt av det. :crazy:
 
kan förstå hur du känner dig. min ponny betet sig likadant fast inte lika uppenbart, hon sket totalt i vad jag ville för i tiden (hon lyssnar fortfarande inte jämt), hon flytade sig inte om hon stod ivägen i stallgången, man får fortfarande leda runt henne ordentligt i svängarna när man ska stänga hagen annars så trampar hon rakt på en å så viddare... men det är bara å kämpa på min uppför sig mycket bättre nu på iaf på dom flesta avdelningarna, när man ska hålla på med henne, så det kommer nog ska du se.
 
:rofl:

Förstår inte vad du menar? :angel:

Helt ärligt tror jag det är dömt att misslyckas. Jag har försökt på många sätt nu, men jag klarar inte av att det man tror man fått igenom ena dagen är bortblåst dagen efter. Har försökt leda henne, göra longeringsövningar, backa ifrån mig osv - men när hästen sedan får göra som hon vill resterande dagar... Ja, då går det bara bakåt.

Och jag skall medge att jag inte har det tålamod du uppvisade igår. :bow: Går hon inte in, får hon antingen stanna ute eller så DRAR jag ut henne. :o
 
meh. man får inte säga "det är dömt att misslyckas" till mig, då ger jag mig bara fan på att det ska gå. kommer säkert sluta med att jag ägnar mer tid att få den andra hästen in/ut från hagen på ett sätt som behagar mig än jag ägnar totalt åt loppan med skötsel, hantering och ridning... :crazy: :D
 
Varför tror du jag sade det?

JAG orkar inte ta striden, bättre att du gör det! ;) :p Jag mockar hellre för Loppan kan jag säga än står och resonerar med det där åbäket. Inte ofta jag känner så inför hästar, men jag är så trött på att bli översprungen, knuffad åt sidan och allmänt nonchalerad.

Inte för att min egen kuse är världens lydigaste - men jämfört med denna... :angel:
 
Har du fått tillåtelse utav ägaren att göra lite hanteringsövnngar?
Om inte fråga först då detta kan vara mkt känsligt.


Men annars :rofl: :rofl: verkar vara en bekväm dam ni har i stallet. :D Och nej jag har inga tips på övningar så det kan förbättras.
Lycka till :D
 
Jag har haft en valack efter Chapman-Illusion och detta låter som en syster till honom :D. Vi brukade undra om hästen kunde vara autistisk eller möjligtvis råkat ut för en lobotomi ngn gång ;).Han var som tjuren Ferdinand, mest nöjd när man fick lukta på blommorna och bli åkt på utav husse. Matte var ju inte såååååå samarbetsvillig.Nu hanterade jag ju iofs min häst dagligen och efter mångt och mycket såg man en liten ljusning i ögonen. Det tog ett år för honom att vakna till liv och vilja LEVA!! Han tillhörde den kategorin hästar som helt sonika bar kunde stanna och sen stå fastfrusen i TIMMAR utan att så mycket som blinka :rofl:. Ganska kul när 2 meters husse fastnade i ett villaområde och fick ringa hem efter "bärgning" :bump:, alla grannar kom ut med tips om hur han skulle få kolossen att flytta sig ( 178 mkh 670 kg)! Hade man piskat honom blodig så skulle han inte gjort annat än att flytta sig lite närmre pisken och stannat, helt övertygad. Försökte man "jaga på" honom i hagen med longerpisken och tjo och tjim så fick du på sin höjd ett ögonkast :).
Vet du om hon har kuskat runt mycket inna hon kom till er, bytat ägare, gjort tråkiga saker ja allt som man kan tänka sig. Min hade varit speciell redan från början fick jag reda på efter mycket detektiv jobb, bytat ägare till höger och vänster, "jobbat" som voltigehäst ( hej Uppsala, hoppas ni har bättre tur med er näste :rofl:). Han trivdes kort och gott inte med något.
FAST jag har ALDRIG träffat en lojalare, snällare och personligare häst sen han väl "vaknade", herre gud vad jag älskade den hästen :love:.
Konsekvens, konsekvens och så kan man aplicera lite konsekvens :D.
Ser fram emot fortsättningen moiran :bump:!
 
nej. men är det meningen att jag ska ta in/ut hästen till hagen så får hon lov att lyssna på mig, annars får ägaren fixa det själv. jag hanterar inte hästar som inte respekterar mig - då vet man (ännu mindre än vanligt) inte vad som kan hända i ett obevakat ögonblick. självklart kommer jag inte hymla med vad jag gör och när, och passar det inte får ägaren mer än gärna säga ifrån. men då tar jag heller inte i hennes häst förrän den tränats att lyssna på och respektera människor.
 
tror hon kommit direkt från uppfödare till nuvarande ägare. hon är inte mer än tre år (därav lite av trotset). det är ägarens allra första häst och hon köpte henne som fölis. :)
 
Hur reagerar hon om du blir riktigt riktigt ARG? :confused:
Hon låter som min hund. Hon gör inget innan det är på allvar, har hon en trots-dag, så får man skrika åt henne.
 
Ge inte upp bara. det kan ju faktiskt vara så att häststackarn har haft det så tråkigt att hon sjunkit in i sej själv.
Vissa hästar gör ju så om dom inte får någon stimulans.
Och har då hästen en vek ägare så förstärks bara beteendet.
Vi har haft en häst i stallet som pga understimulering blev agressiv istället.
Men när den bytte stall där det fanns stalltjejer som ville pyssla och gosa med vilken häst som helst, så blev hästen samma goa häst som den var innan nuvarande ägare köpte den.
Du tror inte att det skulle gå att fixa någon som har lust att bara pyssla med hästen?
 
mja, hon är nog inte understimulerad. ägaren och hon brukar leka i paddocken ganska ofta förutom att ägaren pysslar en hel del i stallet med henne. och så har hon ju lekkamrater i hagen. som sagt är hästen inte på något sätt elak eller så. hon bara är ointresserad av vad jag har att säga om det inte är så att det faller henne i smaken.

fast lite ligger det kanske i det. har studerat henne lite i hagen. och ofta när de andra hästarna busar så står hon bara och tittar på. ett tag nu över jul var hon lite gladare och hängde på de andra lite när de rejsade, men jag vet inte om det har står i sig.
 
*amen* :bow: :bow: :bow:

Tror nog inte ägaren har något emot det faktiskt, hon tycker nog att det är bra att vi "lär oss förstå hennes häst" (var ju den förklaring jag fick när hästkraken inte ville låta mig ta på henne grimman)... :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp