Restaurera betonggolv?

T

tretjak

Vi har sedan en tid tillbaka haft problem med mögel i sadelkammaren. Där känns absolut torrt och fräscht inne, den är uppvärmd och man har inte kunnat se någon synlig fukt. Men så igår så upptäckte jag att mina nyligen putsade tyglar IGEN hade blivit mögliga! Synade de andra grejerna men inget mögel där. Tyglarna hade halkat ner en bit och nuddade nästan golvet och på golvet, som jag låg o krälade o inspekterade på nära håll:o , hade faktiskt fläckar! Gröna o bara fuktfläckar, och de fanns lite överallt i rummet. Min teori är nu att om man bygger på betonggolvet, som är ganska tunt och på sina ställen lite gropigt, så får vi ett slut på mögeleländet!

Hade tänkt mig att om man kan gjuta ett nytt lager ovanpå det gamla (gjuta,heter det så?) och sen måla över med sån där flingfärg som man ofta ser i trappuppgångar o tvättstugor. Har någon tips på hur man snabbast går tillväga, vad man ska använda, och vad man ska undvika?

Sv: Restaurera betonggolv?

antar att betonggolvet inte är isolerat under eftersom att markfukt tränger upp, om du nu skulle ta å täppa till över betonggolvet skulle du genast få mögel under ditt täta fina golv och det skulle bli ett ännu värre mögelangepp.

mögeltvätta först, sedan ventilerar ni längs golvet, bara att borra hål längs ytterväggarna så att frisk luft kan gå in/ut.
sedan lägger ni golv ovanpå, först lyftremsor som lyfter upp och skyddar reglarna från markfukten, på med vindskydd(plastfilm) och på med trägolv (altandäck typ) då håller sig värmen inne och fukten från betonggolvet vädras ut..

Får man mögel i det nya betonglager man lägger menar du, alltså även om man lägger ett rejält lager? Tar inte markfukten s a s andra vägar då istället för in i min sadelkammare? Jag hade inte tänkt att lägga ett nytt golv på det sättet, med reglar o annat utan just bara gjuta över. Kanske lägga en fuktspärr emellan, typ som det man lägger under badrumsgolv.Ev måla med specialfärg för betong eller kanske t o m klinkers, som i badrum.

Ursäkta om frågorna är heldumma:o men jag är som ni väl märkt ingen snickare precis:crazy:

ja du stänger juh in mögelsporerna så att dom kan fortsätta trivas och gro..

skillnaden mellan ett badrum och ett betonggolv i stallet är att i ett badrum som INTE har jord direkt mot betongen är att där finns ingen markfukt, utan endast fukt i badrumet som inte får komma ut, därför lägger man fuktspärr..
anlägger man ett badrum/relaxrum i källaren eller lägger klinkers så lägger man ingen fuktspärr om det är oisolerat betonggolv just för att markfukten ALLTID tränger upp in i det varmare källarutrymmet och blir det stoppat i golvnivån så samlar fukten där och tar tag i de sporer som finns och det blir mögel..

undersök hur långt ni har mögel, finns det på golvet Kan det komma från isoleringen i väggarna, bryt loss nedre plankan i väggen eller borra hål och se efter, för möglet tar lättaste vägen, dvs ner genom isolering och ut på golvet istället för rakt igenom väggen.. skulle ni ha ett rejält mögelangrepp kanske ni måste ta ner innerväggarna i sadelkammaren och byta ut den isolering som är möglig.. =/

väldigt drygt arbete och nytt material kostar men bättre att göra det nu än att få riva allt om 5 år..

nu pekar jag inte på att det verkligen är jättestort angrepp hos er.. men undersök.. ventilation är viktig och se till att fukt kan komma genom golvet och ut utomhus..

Åååh, vad drygt! Jag som trodde att det fanns en snabb lösning:( Allt började efter det myckna regnandet här nere, innan dess har vi inte haft några besvär alls med mögel.

Kanske det t o m är värre då att göra som jag har gjort nu, att höja värmen därinne eftersom fukten o möglet söker sig in i varmare utrymmen?

Det är väl att ta på sig arbetshandskarna då, blä:(

Tack för bra och konkreta råd o tips!:bow:

Vi har sedan en tid tillbaka haft problem med mögel i sadelkammaren. Där känns absolut torrt och fräscht inne, den är uppvärmd och man har inte kunnat se någon synlig fukt. Men så igår så upptäckte jag att mina nyligen putsade tyglar IGEN hade blivit mögliga! Synade de andra grejerna men inget mögel där. Tyglarna hade halkat ner en bit och nuddade nästan golvet och på golvet, som jag låg o krälade o inspekterade på nära håll:o , hade faktiskt fläckar! Gröna o bara fuktfläckar, och de fanns lite överallt i rummet. Min teori är nu att om man bygger på betonggolvet, som är ganska tunt och på sina ställen lite gropigt, så får vi ett slut på mögeleländet!

Hade tänkt mig att om man kan gjuta ett nytt lager ovanpå det gamla (gjuta,heter det så?) och sen måla över med sån där flingfärg som man ofta ser i trappuppgångar o tvättstugor. Har någon tips på hur man snabbast går tillväga, vad man ska använda, och vad man ska undvika?
Jag tycker inte att du skall måla. Det kommer bara att slitas bort o bli fult. Ta och färga den betongen som ni skall ha överst ist. Det finns ett pulver som man blandar i direkt när man blandar betongen. Finns i massor av färger.

Fiffigt, det har jag aldrig sett. Men vad säger du om det här med fukten och att stänga inne den? Har redan fått väldigt uttömande svar fr Beastie men kan vara intressant att höra fler röster i ämnet!

Jag tycker att du skall lägga på ett rejält lager med betong. Kan du så skall du ju gräva ut det och göra om allt från början tycker jag. Det går ju att lösa med tex. Leka block o ventiler ner till.

Byggnaderna är ju från 1800-frös-ihjäl så man är livrädd att ställa till med något elände men att knacka bort det som finns i botten och lägga om betongen helt kan väl inte vara någon fara. Funderar på om man helt enkelt kan göra så att man lägger helt nytt lager betong och tjockare än förut plus att man sätter in extra ventilation i väggarna istället för vid golvet. Såna där med paxfläktar i, heter det så förresten?

Saken är den att min man är ju då snickare och han är JÄTTESUR på mig för att jag inte litar på att han kan göra det här efter eget huvud:o MEN jag hävdar att en snickare i dag ( många i a f ) sysslar med nybyggnation som i det närmaste liknar byggsatser som bara ska fogas samman. NU får man väl på öronen här av alla snickare... Vårt stall är en mix av mycket gamla byggnader, nyare byggnader och någon del där föregående ägare varit på och restaurerat. Bl a har han då klätt in t ex sadelkammaren med gipsskivor, reglat upp under och skivor på det, sen är det träväggar utvändigt. Det är inte isolerat i någon större utsträckning och ovanför ligger höloftet. Värmekällan är elelement, dyrt men den enda lösningen just nu.

Det är så tort och fint därinne så möglet MÅSTE bara komma från golvet eftersom det är det enda stället som man kan se synliga fuktfläckar. Hur tänkte du förresten med lecablocken? Min man vet säkert vad du menar men han får ju inte veta att jag sitter här och frågar en massa:angel:

Saken är den att min man är ju då snickare och han är JÄTTESUR på mig för att jag inte litar på att han kan göra det här efter eget huvud:o

Min man vet säkert vad du menar men han får ju inte veta att jag sitter här och frågar en massa:angel:

Ha ha, gud så kul, låter PRECIS som hemma hos oss :rofl:
Jag litar inte två sekunder på min gubbe utan vill kolla upp ALLT hela tiden, på annat håll. Fast oftast har han ju rätt i slutändan :angel:

JAG hade bilat bort all betong och gjutit nytt. Kan väl inte vara alltför jobbigt och dyrt i en liten sadelkammare...

/också i renoverartagen

Ha! Då vet du också hur man liksom får smyyga med sina frågor för att inte förnärma "världens bästa Karlsson" därhemma:D

Man vill ju inget illa, det är bara det att det KAN ju vara så att de inte riiiktigt vet hur man gör just i stall:angel:

Nej, det är ju inget jättestort utrymme det rör sig om så det ska väl gå att få ordning på. Sen fortsätter ju detta utrymme ut och övergår till att bli makens garage men där får väl golvet se ut hur det vill resonerar jag, bilen mår nog inte dåligt i a f:smirk:

Min teori är nu att om man bygger på betonggolvet, som är ganska tunt och på sina ställen lite gropigt, så får vi ett slut på mögeleländet!

Det ska du INTE göra då bygger du bara in fukten!

Som nån skrev nedan så blir de inte bättre, ett alt vore att bila upp golvet och gjuta nytt, kanske markisolering men de är ett stort uppdrag hehe.

Börja med att lufta ur skiten!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka