Resursförsvar valp mot katter, hjälp!

Misanbus

Trådstartare
Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten.
Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland har katterna råkat gå in i rummet när vi inte ser. Just ikväll gjorde hon det och gjorde utfall mot katten och bet henne 2 gånger medans katten la sig underlägset på golvet.
Jag vart då tyvärr rädd och tog tag i hunden och släpade in henne i ett annat rum och stängde ut henne.

Hundvalpen är väldigt på katterna och vill alltid stå nära dom och helst vara på dom hela tiden vilket resulterar i att katterna sagt ifrån men sen går det 2 minuter och hundvalpen är där igen och springer efter dom. Vi har inget problem med detta och försöker få henne att gå iväg och lägga sig vid såna här tillfällen för att vi alla ska kunna umgås utan bråk.

Men just denna kväll hann jag inte ens ställa ner maten utan jag höll på hälla upp och hörde att katten kom in så jag avbröt bara och stod still. Då hoppade hundvalpen på katten som stod ungefär 2m bort.
Hur ska jag få bort detta? Jag är otroligt rädd att hon en dag ska döda katterna.
 
Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten.
Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland har katterna råkat gå in i rummet när vi inte ser. Just ikväll gjorde hon det och gjorde utfall mot katten och bet henne 2 gånger medans katten la sig underlägset på golvet.
Jag vart då tyvärr rädd och tog tag i hunden och släpade in henne i ett annat rum och stängde ut henne.

Hundvalpen är väldigt på katterna och vill alltid stå nära dom och helst vara på dom hela tiden vilket resulterar i att katterna sagt ifrån men sen går det 2 minuter och hundvalpen är där igen och springer efter dom. Vi har inget problem med detta och försöker få henne att gå iväg och lägga sig vid såna här tillfällen för att vi alla ska kunna umgås utan bråk.

Men just denna kväll hann jag inte ens ställa ner maten utan jag höll på hälla upp och hörde att katten kom in så jag avbröt bara och stod still. Då hoppade hundvalpen på katten som stod ungefär 2m bort.
Hur ska jag få bort detta? Jag är otroligt rädd att hon en dag ska döda katterna.
Använder ni barngrindar/kompostgaller eller liknande för att avgränsa områden mellan djuren? Om ni inte gör det redan låter det som en bra början.

Vad är det för ras/storlek på hunden?
 
Använder ni barngrindar/kompostgaller eller liknande för att avgränsa områden mellan djuren? Om ni inte gör det redan låter det som en bra början.
Ja det gör vi, i hela lägenheten iprincip. Katterna har ett helt eget rum där dom får vara ensamma med mat, låda och sängar mm. Hundvalpen försöker dock komma in där många gånger vilket hon lyckats med. Idag fick vi hem en grind med kattlucka vi nyss installerat så det ska bli bättre
 
I mitt tycke är valpen inte nån söt gullig liten valp längre utan på god väg in i slyngelåldern. Har den fått in ert starkt resursförsvar så kan det vid sex månaders ålder vara svårt att bryta jämfört med när den är tex två-tre månader så är beteendet mer etablerat nu.
Det bästa är att förekomma men det är ju stor risk för olycka (hur stor beror ju på vilken styrka hunden har men även en rätt liten hund kan göra illa en katt rejält). Tänker att det svårt om hunden resursförsvarar annat (eller börjar) så som ben, leksak, strumpa, människa mm.
Det bästa är om hunden inte ser katten som ett hot men men det ju lättare sagt än gjort. Jag skulle aktivt träna på situationer där jag är med och passar men det handlar ju då om att man har förmågan att läsa hund, kunna bryta och ha taiming till både det och att belöna rätt beteende annars blir det ingen bra.

Mina hundar har tex fri tillgång till ben (ganska tråkiga ben meb ändock lätt kan bli källa till tjafs) och jag tränar dom från att jag får hem dem som valp att både låta bli att gå på en annan hund som har ett ben och på att inte vakta bara för att en annan hund passerar förbi. Det tar ganska mycket tid i anspråk men det är för mig viktigt att jag kan ha ben framme både för tandhälsan och för att skona inredningen. Precis som jag har nolltolerans att det blir tjafs i soffan för att hundarna ska ligga nära mig, de får helt enkelt tåla att trängas och att ge plats medans om de väljer en hundbädd ska de få ligga ifred från närgångna flocknedlemmar.
 
Jag har ett par vuxna omplaceringar som jag har haft tummen i ögat på sedan de kom angående katterna. Hundarna får mat separat från katterna och katterna får sin separat från hundarna. Katterna kan komma och gå som de vill även om jag inte är hemma, hundarna är begränsade mest pga att den yngre alltid hittar på sattyg annars, men det är nolltolerans när det gäller katterna och nej betyder verkligen nej för både hundar och katter.

Jag har huggit tag i hundarna de gånger jag tyckt det varit motiverat vad det än gäller om de inte lyssnar, så jag förstår inte om du blev tyvärr rädd eller om det är att du tyvärr drog bort hunden och stängde in den?
 
Vad är det för hund? När du säger att hunden är på katterna, är det lek eller jakt? Om hunden ser katterna som bytesdjur finns nog inget annat att göra än att hålla dem åtskilda.
 
Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten.
Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland har katterna råkat gå in i rummet när vi inte ser. Just ikväll gjorde hon det och gjorde utfall mot katten och bet henne 2 gånger

Hundvalpen är väldigt på katterna och vill alltid stå nära dom och helst vara på dom hela tiden vilket resulterar i att katterna sagt ifrån men sen går det 2 minuter och hundvalpen är där igen och springer efter dom. Vi har inget problem med detta

Hur ska jag få bort detta? Jag är otroligt rädd att hon en dag ska döda katterna.

Det skulle aldrig ha tillåtits alls, att valpen fått vara på katterna och ränna efter dem, för det är en stor del av problemet. Katterna har hela tiden varit "lovligt byte" och det självbelönande beteendet har nu blivit befäst.

Absolut nolltolerans mot att vara på, stå nära, springa efter etc och istället för att stänga in katten så hade jag avgränsat hundens yta till det rum jag själv befinner mig i, av den enkla anledningen att det är avsevärt enklare att ha koll och stoppa oönskat beteende när man har hunden inom syn och räckhåll.
 
Jag har ett par vuxna omplaceringar som jag har haft tummen i ögat på sedan de kom angående katterna. Hundarna får mat separat från katterna och katterna får sin separat från hundarna. Katterna kan komma och gå som de vill även om jag inte är hemma, hundarna är begränsade mest pga att den yngre alltid hittar på sattyg annars, men det är nolltolerans när det gäller katterna och nej betyder verkligen nej för både hundar och katter.

Jag har huggit tag i hundarna de gånger jag tyckt det varit motiverat vad det än gäller om de inte lyssnar, så jag förstår inte om du blev tyvärr rädd eller om det är att du tyvärr drog bort hunden och stängde in den?
Ja sådär tänker jag också att man suger tag i och visar att det är fel. Men läser man på internet skriver 9/10 att du inte ska bli arg när hunden gör ett resursförsvar eftersom man kan förstärka beteendet därav mitt ”tyvärr”

Jag är mest rädd att jag gör det värre.
 
Det skulle aldrig ha tillåtits alls, att valpen fått vara på katterna och ränna efter dem, för det är en stor del av problemet. Katterna har hela tiden varit "lovligt byte" och det självbelönande beteendet har nu blivit befäst.

Absolut nolltolerans mot att vara på, stå nära, springa efter etc och istället för att stänga in katten så hade jag avgränsat hundens yta till det rum jag själv befinner mig i, av den enkla anledningen att det är avsevärt enklare att ha koll och stoppa oönskat beteende när man har hunden inom syn och räckhåll.
Ska prova det. Hon är bara otroligt dålig på att lyssna när det gäller katterna, hon lyssnar bra annars då hon är så himla liten men inte när katterna är i närheten. Men jag ska absolut försöka!
 
Inte alla hundar fixar att bo med katter. Eftersom du skriver att du är rädd att hunden faktiskt ska döda katterna så hade jag sett mig om efter ett nytt hem till antingen hund eller katter.
Jag tänker att hon är en 5 månaders valp och att man kan ändra beteende, vi vill ju ha kvar valpen.
Hon är ju snäll mot andra katter och visar respekt
 
I mitt tycke är valpen inte nån söt gullig liten valp längre utan på god väg in i slyngelåldern. Har den fått in ert starkt resursförsvar så kan det vid sex månaders ålder vara svårt att bryta jämfört med när den är tex två-tre månader så är beteendet mer etablerat nu.
Det bästa är att förekomma men det är ju stor risk för olycka (hur stor beror ju på vilken styrka hunden har men även en rätt liten hund kan göra illa en katt rejält). Tänker att det svårt om hunden resursförsvarar annat (eller börjar) så som ben, leksak, strumpa, människa mm.
Det bästa är om hunden inte ser katten som ett hot men men det ju lättare sagt än gjort. Jag skulle aktivt träna på situationer där jag är med och passar men det handlar ju då om att man har förmågan att läsa hund, kunna bryta och ha taiming till både det och att belöna rätt beteende annars blir det ingen bra.

Mina hundar har tex fri tillgång till ben (ganska tråkiga ben meb ändock lätt kan bli källa till tjafs) och jag tränar dom från att jag får hem dem som valp att både låta bli att gå på en annan hund som har ett ben och på att inte vakta bara för att en annan hund passerar förbi. Det tar ganska mycket tid i anspråk men det är för mig viktigt att jag kan ha ben framme både för tandhälsan och för att skona inredningen. Precis som jag har nolltolerans att det blir tjafs i soffan för att hundarna ska ligga nära mig, de får helt enkelt tåla att trängas och att ge plats medans om de väljer en hundbädd ska de få ligga ifred från närgångna flocknedlemmar.
Hittills så har det ”bara” varit maten och slickplatta hon vaktat. Jag försöker hela tiden vara med och visa att man kan samleva med katterna då dom faktiskt var här först. Ibland försöker katten läxa upp henne och hon är otroligt rädd för katterna förutom när mat är i närheten. Jag vet inte om dom fick slåss om maten förut när dom var valp eller liknande att beteendet kommer därifrån eftersom hon visat detta 3 gånger på 3 månader sen hon kom till oss.

Hur får man hunden att inte se katten som ett hot? Dom bryr sig verkligen inte om hennes mat alls och har aldrig riktigt gjort det utan går bara förbi/vill till mig.
 
Ja sådär tänker jag också att man suger tag i och visar att det är fel. Men läser man på internet skriver 9/10 att du inte ska bli arg när hunden gör ett resursförsvar eftersom man kan förstärka beteendet därav mitt ”tyvärr”

Jag är mest rädd att jag gör det värre.
Hade det varit att hunden visar resursförsvar mot dig som människa, så absolut. Är det mot människa så brukar det betyda att hunden är osäker på om den får behålla det den vill ha och då blir det inte bättre av att bråka med den. Men att flyga på andra djur, där måste man som människa lägga sig i.

Jag tänker att hon är en 5 månaders valp och att man kan ändra beteende, vi vill ju ha kvar valpen.
Hon är ju snäll mot andra katter och visar respekt
Börja med att tänka på att hon är mer unghund än valp :)

Har ni gått valpkurs eller liknande med henne? Aktiveras hon ordentligt? Har ni en bra relation i övrigt så att ni lätt kan träna olika saker, ge henne mental stimulans osv? Om hon bara "skrotar runt" utan att få mental stimulans och träning, och inte är van vid att ni tränar och gör saker ihop, då blir det ännu svårare att träna in att inte bete sig illa mot katterna.
 
Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten.
Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland har katterna råkat gå in i rummet när vi inte ser. Just ikväll gjorde hon det och gjorde utfall mot katten och bet henne 2 gånger medans katten la sig underlägset på golvet.
Jag vart då tyvärr rädd och tog tag i hunden och släpade in henne i ett annat rum och stängde ut henne.

Hundvalpen är väldigt på katterna och vill alltid stå nära dom och helst vara på dom hela tiden vilket resulterar i att katterna sagt ifrån men sen går det 2 minuter och hundvalpen är där igen och springer efter dom. Vi har inget problem med detta och försöker få henne att gå iväg och lägga sig vid såna här tillfällen för att vi alla ska kunna umgås utan bråk.

Men just denna kväll hann jag inte ens ställa ner maten utan jag höll på hälla upp och hörde att katten kom in så jag avbröt bara och stod still. Då hoppade hundvalpen på katten som stod ungefär 2m bort.
Hur ska jag få bort detta? Jag är otroligt rädd att hon en dag ska döda katterna.
Usch jag får lite ont i magen av att läsa din text och tycker synd om katterna. Jag hade själv tre jakthundar när sonen i huset ville ha en kattunge. Jag förmedlade tydligt till hundarna att den här lille hårtussen är det noll tolerans att kröka ett hårstrå på. Budskapet gick fram och i början om hund och katt möttes i huset så valde hund att backa och ta en annan väg. Och ja, det var nödvändigt med den tydligheten för att säkerställa kattens trivsel och överlevnad.
 
Som ovan, en hund utan uppgift bygger lättare på sig oönskade beteenden än en hund som får stimulans och arbete.
Att dividera om hur hunden haft det innan och fantisera ihop olika "ursäkter" ger absolut noll och intet. En 8 veckors valp man hämtar hem har såklart en hel del ärvda egenskaper och drifter men den är också i regel otroligt formbar på många sätt. Jag skulle säga att i princip hos alla mina hundar har det dykt upp tendenserr till ett resursförsvar förr eller senare och det har varit vitt skilda hundar med vitt skilda rgensskaper. Faktiskt brukar det oftast komma där efter halvåret även om det varierar, det är inget problem för jag håller koll på det och vet att hålla utkik så att jag kan kväva det i sin linda. Eftersom jag har många hundar brukar de försöka sig på att vakta mig då de såklart upplever en viss konkurrenterna om ens uppmärksamhet.
Det är nåt du får ha koll på med katterna, det är i regel små saker som det börjar med och inte med utfall direkt. En stirrande blick, en bakåtdragen mungipa, en stel kroppshållning eller nåt annat som är lätt att missa om man inte är uppmärksam. I det läget är det lätt, jag skickar iväg hunden bort från mig och på så sätt upptäcker de fort att beteendet inte lönar sig. Det ingen lång bestraffning utan bara skicka iväg men vill hunden komma tillbaka igen är det okej om den har sjysst attityd.

Maten är ert lite svårare då det i regel svårt att få katten göra som man vill, med flera hundar så har jag ju ändå lydnad på dem och kan jobba både på hunden med resursförsvar men även på att den andra hunden ska undvika att gå nära en annans mat.
 
Hittills så har det ”bara” varit maten och slickplatta hon vaktat. Jag försöker hela tiden vara med och visa att man kan samleva med katterna då dom faktiskt var här först. Ibland försöker katten läxa upp henne och hon är otroligt rädd för katterna förutom när mat är i närheten. Jag vet inte om dom fick slåss om maten förut när dom var valp eller liknande att beteendet kommer därifrån eftersom hon visat detta 3 gånger på 3 månader sen hon kom till oss.

Hur får man hunden att inte se katten som ett hot? Dom bryr sig verkligen inte om hennes mat alls och har aldrig riktigt gjort det utan går bara förbi/vill till mig.

Är det bara maten och andra resurser så måste du se till att hunden ALDRIG får ha såna resurser när katterna är i närheten! Stäng in hunden när den ska äta. Sätt katternas mat högt upp så att hunden inte kommer åt den om den börjar vakta även katternas mat.

Men jag tycker nog att du ska fundera på om din hund klarar av att bo med katter. Innan katterna stryker med!
 
Man får lov att sätta gränser med hundar. Gränserna ska vara få men absoluta: Nope, det där gör du inte, under några omständigheter. Hon låter katterna vara, punkt slut, diskussionen slut. Visa med ditt kroppsspråk att du skyddar katterna (det kan du ju göra utan att vara hotfull och läskig mot valpen). Det är helt okej att flytta på valpen om det behövs, lugnt, mjukt och bestämt så fort du hanterar henne handgripligen förstås. Är det skarpt läge, dvs hon verkligen går på katterna med tänderna, så är det dessutom okej (till och med lämpligt) att ryta ifrån för att avbryta.

Sedan kan du bygga relationen i lugna situationer genom att turas om att mata katter och valp med godis. Så gör jag mycket med min hund och katt för att visa att de inte är konkurrenter utan att båda får min uppmärksamhet och kärlek bara de chillar. Brukar sätta mig på golvet med pyttesmå godisbitar som båda gillar. Katten får alltid först pga fysiskt underläge, hunden får gärna lära sig att hon går först men att han kommer strax efter. Berömmer båda djuren, pratar sådär mjukt och löjligt som många djur gillar: ”åhh, så fin kissekatt, och fina duktiga hunden, oj oj vilka fina fina”. Sedan får hunden. Berömmer. Sedan får katten. Berömmer. Sedan hunden. Du fattar. Det djur som vill får kel och klapp. Det blir en mysig, lugn stund där djuren får känna att de kan vara i centrum tillsammans, passiva.

Men som sagt, märker du inte snart att valpen låter katterna vara utan fortsätter att oroa dig för att de ska skadas allvarligt så behöver du omplacera något av djurslagen. Katterna ska inte behöva vara rädda för sitt liv, och alla hundar klarar inte att bo med katter.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Emmi
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 946
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp