Hund med resursförsvar mot andra hundar

Emmi

Trådstartare
Hej!
Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning?

Jag har en tik på 2,5 år som alltid haft resursförsvar, främst mat, mot andra hundar. Aldrig mot människor. Detta är egentligen inget jätteproblem då vi bara har en hund och när hon är tillsammans med andra tar vi bort allt vad mat heter. Men hon kan bli sur i andra sammanhang också, ex om nån som hon gillar mkt klappar henne och det kommer en annan hund. Nu vet vi om när detta kan uppträda så försöker undvika sådana situationer, och informera andra som ex ska passa henne.

Vi har många hundar inom familjen som hon regelbundet umgås med och det är främst då man behöver hålla koll på henne. Hon är generellt ganska blyg/undergiven med andra hundar så det är bara de hon känner och gillar som hon vågar gå på så att säga. Det har aldrig hänt nått allvarligt (hon väger ca 10kg) utan upplever mest att hon låter och markerar snarare än biter. Och direkt när man särar på hundarna så är det som inget har hänt och de gillar varandra igen. Och som sagt händer det bara sällan nu för tiden, men ex på julafton när det var 7 hundar och 16 personer, barn etc inträffade en mindre incident i köket när jag inte hade full koll.
Så vore ju kul om det gick att träna på på något sätt.
 
Vad gäller att vakta mig som resurs så brukar jag alltid säga till hunden att gå väck. Den får inte vara med om den inte kan dela med sig. Ibland har jag belönat att hunden går väck, beroende på situation.

Resursvakt mot andra hundar kring mat har jag tränat väldigt mycket riggat med att hundarna får sitta bredvid varandra och sen få en godis var av mig. Flytta dom närmare och längre bort, låta de göra något trick. Att de lär sig att jag styr upp och har koll och att det är tryggt. Sen har jag gått vidare med att ha bägge i koppel, den som vaktar får något att tugga på som är gott men inte världens bästa, sen har jag varit i närheten med den andra hunden så pass att hunden märker av/blir lätt obekväm men ändå är nåbar och hyfsat bekväm. Sen har jag slängt något extra gott till hunden lite då och då. Skapar positivitet kring att ha den andra hunden i närheten.

Men det gäller ju att man själv kan läsa av och hålla det på en lagom nivå sas så alla känner sig trygga.

Det gäller ju även att de hålls åtskilda vid mat när man inte har full koll men också att hunden inte umgås med hundar som inte lyssnar så den får ett behov av att försvara sig.
 
Vad gäller att vakta mig som resurs så brukar jag alltid säga till hunden att gå väck. Den får inte vara med om den inte kan dela med sig. Ibland har jag belönat att hunden går väck, beroende på situation.

Resursvakt mot andra hundar kring mat har jag tränat väldigt mycket riggat med att hundarna får sitta bredvid varandra och sen få en godis var av mig. Flytta dom närmare och längre bort, låta de göra något trick. Att de lär sig att jag styr upp och har koll och att det är tryggt. Sen har jag gått vidare med att ha bägge i koppel, den som vaktar får något att tugga på som är gott men inte världens bästa, sen har jag varit i närheten med den andra hunden så pass att hunden märker av/blir lätt obekväm men ändå är nåbar och hyfsat bekväm. Sen har jag slängt något extra gott till hunden lite då och då. Skapar positivitet kring att ha den andra hunden i närheten.

Men det gäller ju att man själv kan läsa av och hålla det på en lagom nivå sas så alla känner sig trygga.

Det gäller ju även att de hålls åtskilda vid mat när man inte har full koll men också att hunden inte umgås med hundar som inte lyssnar så den får ett behov av att försvara sig.

Det är bra tips men svårare att implementera om hundarna inte bor tillsammans.
 
Hej!
Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning?

Jag har en tik på 2,5 år som alltid haft resursförsvar, främst mat, mot andra hundar. Aldrig mot människor. Detta är egentligen inget jätteproblem då vi bara har en hund och när hon är tillsammans med andra tar vi bort allt vad mat heter. Men hon kan bli sur i andra sammanhang också, ex om nån som hon gillar mkt klappar henne och det kommer en annan hund. Nu vet vi om när detta kan uppträda så försöker undvika sådana situationer, och informera andra som ex ska passa henne.

Vi har många hundar inom familjen som hon regelbundet umgås med och det är främst då man behöver hålla koll på henne. Hon är generellt ganska blyg/undergiven med andra hundar så det är bara de hon känner och gillar som hon vågar gå på så att säga. Det har aldrig hänt nått allvarligt (hon väger ca 10kg) utan upplever mest att hon låter och markerar snarare än biter. Och direkt när man särar på hundarna så är det som inget har hänt och de gillar varandra igen. Och som sagt händer det bara sällan nu för tiden, men ex på julafton när det var 7 hundar och 16 personer, barn etc inträffade en mindre incident i köket när jag inte hade full koll.
Så vore ju kul om det gick att träna på på något sätt.

För det första: se till att ingen mat eller andra resurser som ben eller leksaker finns tillgängligt när hon träffar andra hundar.

Det är svårare att lära henne att inte vakta en människa eftersom det ställer krav på människan att hen ska göra det på rätt sätt. Det är generellt sett någon icke-hundmänniskor klarar av att göra med rätt tajming. Därför är det bättre att det är hundens ägare som styr upp och förklarar för hunden att den inte får vakta människor från andra hundar på det sättet.

Och i slutändan: klarar hon inte av det utan att bli stressad, vilket det är ett symptom på, undvik situationerna. För hennes skull och för andras skull.
 
Det är bra tips men svårare att implementera om hundarna inte bor tillsammans.

Mja, om man träffas väldigt sällan så kan man ju hålla de platsade/separerade/inte ha saker att vakta. Men nu var ju frågan hur man tränar på det och då är det ju svårt att träna utan att träna sas 😅
 
Mja, om man träffas väldigt sällan så kan man ju hålla de platsade/separerade/inte ha saker att vakta. Men nu var ju frågan hur man tränar på det och då är det ju svårt att träna utan att träna sas 😅

Jag menade nog mer att det är svårare att träna om hundarna har olika ägare. Har de samma ägare blir det lättare. Samt om de bor i hop och känner varandra väl och vet var de har varandra.
 
Det är bra tips men svårare att implementera om hundarna inte bor tillsammans.

Det är inte så svårt att träna om Hundarna inte bor tillsammans heller. Räcker ju med 10-15 min när man ses och resten styra upp/se till att inget är framme. Så skapar man rätt snabbt bättre förutsättningar. Behöver inte betyda att hundarna kan äta bredvid varandra liksom, allt beror ju på vad man jobbar med för hundar och hurdant hundspråk de har. Men visst kan det bli bättre.
 
Jag menade nog mer att det är svårare att träna om hundarna har olika ägare. Har de samma ägare blir det lättare. Samt om de bor i hop och känner varandra väl och vet var de har varandra.

Jo alltså, om den andra människan vägrar träna kan det ju bli svårt. Men nu efterfrågades ju träningstips så det var det jag svarade på.

Det har iaf fungerat väl för mig med flertalet både av egna och andras, även när jag var hundvakt åt flertalet hundar samtidigt. Samt nu när jag introducerade kattungen.
 
Undvika situationer är det vi gjort hitintills och funkat bra, men som sagt känner jag att jag vill träna på detta. Katt har vi så kanske ska börja träna med honom, och sen övergå till mina föräldrars hundar som hon känner och är trygg med. Just tipset med att hon ska se det som positivt med att andra hundar får mat var bra!

Hunden har sagt till katten nångång när har gick för nära matskålen så även där finns lite försvar även om katten skiter fullständigt i hennes mat. Men borde helt klart träna mer på att kunna ge mat på ett lugnt och tryggt sätt när det är flera hundar/djur samtidigt.

Jag tränar aktivt med hunden i flera hundsporter och då är hon extremt belöningsmotiverad både gällande mat och leksaker. Har ett enormt driv vilket har varit så kul i träningssammanhang men jag har kanske inte lagt så mycket träning på att just vara lugn och kunna vänta på mat och leksaker (även om vi såklart försökt träna på detta också).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 509
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
693
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp