Bukefalos 28 år!

Rida bettlöst på Micklem Competition?

Vira

Trådstartare
Har sökt och googlat men hittar inget bra svar. Jag skulle vilja slippa den fula nosringen på Multibridle men ändå kunna variera och rida bettlöst ibland. Competition har ju också ringar på nosgrimman som man rimligtvis borde kunna fästa tyglarna vid eftersom det ser exakt likadant ut på bild - eller är dessa svagare på Competition så att jag riskerar att ha sönder det om jag rider med det som bettlöst? Jag är öppen även för de lite dyrare varianterna som Diamond om de nu skulle vara mer hållbara.

Och nästa fråga, hur bra kontroll får man med detta? Ponnyn är snäll och rids på vanliga tränsbett (har aldrig testat bettlöst tidigare men har ridit i grimma någon gång vilket fungerade ok), men hon lyssnar dåligt på vikthjälper utomhus och jag vill ju ogärna fastna i en grästuva längs vägen eller fara iväg på ofrivilliga galoppturer ...

Har någon här ridit bettlöst på Competition?
 
Jag var googlat just multi vs competition senaste dagarna och det jag hittat är att det går fint rida bettlöst på comp genom att bara ta bort bettet och remmarna som bettet fästs i, samt fästa tyglarna i ringarna.

Någon hade köpt själva remmarna för de andra bettlösa alt löst och använt dem till comp.

Så svaret verkar vara ja - sen kan ju de som testat haft väldigt snälla hästar och aldrig testat hållbarheten..

Men går inte kapsonringen på ett multi bara att klippa av och ta bort?
 
Tack, det lät ju toppen! :)

Hmm, ja om den gick att klippa bort på ett snyggt sätt så skulle det ju absolut vara ett alternativ! Jag har inte sett något multiträns annat än på bild, så jag vet inte riktigt hur den sitter.
 
Haha. Inte jag heller - jag som tänkte du hade ett så jag kunde gå svar ;P

Tänkte om man bara klipper ringen i två delar och "drar ut" den ur lädret. Men vet heller inte hur den sitter.
 
Tyvärr, jag har ridit med samma vanliga billiga aachenträns i nio år och bara precis kommit på att jag kanske borde köpa ett andra träns till hästen :p. Är ju hopplöst att se på bilderna om den liksom är inbäddad eller sitter bra till för att klippas.
 
Googlat mer.
Det är en D-ring. Många i England har "cut off the D-ring to be able to show in it" innan competitionmodellen kom. Så det går. Om det blir snyggt har jag inget svar på än, men engelska show-domare brukar vara petiga...
 
Hej!
Jag rider min bettlöst på multi. Han går jätte fint på det både i dressyr och hoppning och då är han en pigg stark häst som gärna drar iväg efter hindren.
Tycker att jag har mycket bra kontroll, och jag tror absolut att det går att klippa av ringen snyggt.
Jag använder remmen man lägger under käken och fäster tyglarna i den, då får man bättre kontroll än att bara fästa tyglarna direkt i ringarna i tränset.
Faktum är att jag är extremt nöjd med hela tränset, både med och utan bett. Hästen trivs verkligen i det, bra läder och bra smidig passform.
 
wpid-wp-1428000238183.jpeg

wpid-wp-1423839417353.jpeg

Såhär rider jag flera gånger i veckan på olika hästar. Det övre är multi o det undre är competition, fungerar precis lika bra! Kanske inte är något för dressyrträning men när jag rider ut kravlöst i skogen o leker/racear. Har även ridit in två unghästar med det, först såhär utan bett och sedan med bett kopplat till hakarna.

Det inverkar precis som ett sidepull.
 
wpid-wp-1423839417353.jpeg

Såhär rider jag flera gånger i veckan på olika hästar. Det övre är multi o det undre är competition, fungerar precis lika bra! Kanske inte är något för dressyrträning men när jag rider ut kravlöst i skogen o leker/racear. Har även ridit in två unghästar med det, först såhär utan bett och sedan med bett kopplat till hakarna.

Det inverkar precis som ett sidepull.

Oups, ser att nedre bilden visst var tagen innan jag köpte competitionmodellen till den hästen. Anar en liten ring på näsan. Men rider som sagt ofta såhär på competition -funkar kanon.
 
Går, går det alldeles utmärkt då det bara är att klippa bort ringen. Många säljer sina bettlösa delar för sig på nätet. Jag har ridit bettlös samtliga alternativ. (det finns tre) Jag tillhör en av dem som sålde tränset ganska omgående då min häst var för smal i huvudet och sido-ringarna hamnade för långt ner på sidorna. På bettlöst alt. två på Micklemet så klämde jag min häst mellan plattan du har under hakan och ringen. Plattan som du har under hakan (som de kallar keeper) fick jag inte att ligga stilla, utan den fastnade i högra kanten hela tiden.

Så jag är inte imponerad. Ska du rida bettlöst köp ett huvudlag som enbart är till för det och anpassat efter din häst. Saker som ska fungera till allt, brukar ofta funka halvbra till inget.
 
Åh vad svårt det blev. Toppen att det verkar fungera bettlöst med Competition, men å andra sidan att man har mer kontroll med Multins andra alternativ och att ringen faktiskt går att plocka bort :). Och å tredje sidan att det kanske inte fungerar alls. Min häst trivs ju bra på vanligt träns, så det blir ju en dyr chansning i vilket fall som helst ...
 
Det är ingen större skillnad på att fästa tyglarna i nosgrimman på det vanliga tränset. Prova och se var du hamnar. :)
Modell två på bettlösa Micklem-modellen ska funka lite som en side-pull, är du intresserad av det, köp ett riktigt side-pull.
Modell tre är en lång rem som går över nacken, i kors under ganaschen och ut i tyglarna, går att fixa med en vanlig rem.

Är du intressad av bettlöst, kolla på en bra side-pull, alt. ridkapson, behöver inte kosta en förmögenhet.
 
@Blandrastik Tack!!! Det blir nog ett vanligt Micklem i så fall, så får jag testa det bettlösa som går att använda och om det inte fungerar så köper jag helt enkelt ett sidepull eller ett hackamore och rider på Micklemtränset med bett om hästen tycker att det är en bra idé :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp