Rida häst med artros?

Elektronen

Trådstartare
Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här.

Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst.
Var och provred en häst som hade artros i ett knä och var t-märkt. Enligt ägaren så rider hon i stort sätt som vanligt på hästen, både bana och skogsritter och rider för tränare.

När jag provred hästen på banan tyckte jag det kändes som den gick orent/tog kortare steg, speciellt på volter. Tyckte även det såg ut som att den tog kortare steg med "artrosbenet" när vi gick från hagen.
Brukar hästar med artros gå så ? Är de bara stela ?

Var som sagt några år sedan jag red aktivt och 4-5 år sedan jag hade egen häst.Min häst fick återkommande inflammationer i knäna och jag tycker att rörelsemönstret hos den häst jag provred var likt min hästs när han hade inflammation. Som det är nu känner jag mig ytterst tveksam till att börja rida den hästen.Men då jag inte riktigt har någon erfarenhet av artros så vet jag inte vad som anses normalt vid ridning. Det sista jag vill göra är att rida en häst som har ont.
Rent generellt hade jag sagt att hästen kändes halt, men man tycker ju att ägaren borde reagerat då ? :confused:

Nej det låter inte som att det är något "normalt".

Min ena har en pålagring i ett bakknä och hon rör sig jämt och smidigt.

edit
Fast nu blandade jag visst ihop sjukdomar. Men jag tycker inte att det låter som att det är något som 'r okej.

Jag hade inte ridit en häst med de symptomen oavsett det kunde förklaras med artros eller inte. Hade den varit min hade jag utrett den grundligt, har de rörelsestörningar så blir det förr eller senare ett problem nån annanstans även om det inte betyder att den har ont just nu. Det kanske är direkt olämpligt att rida den just därför.
Men det finns många som av okunskap eller orutin inte ser sådant som diffusa förändringar, så att ägaren inte reagerade behöver inte alls vara ett kvitto på att det är okej. Jag hade sagt att jag inte var bekväm med att rida hästen då den inte kändes helt ren. Sedan får man ju hoppas att ägaren kollar upp det innan det är värre.

Nej, jag hade inte börjat rida den. Då hade jag bara funderat hela tiden på om häststackaren hade ont, och det blir det ju ingen rolig ridning av... :(

Svarar alla:
Nej mina varningsklockor ringde rejält efteråt. Men man tänker ju ändå på något vis att ägaren, tränaren eller någon av de andra i stallet (stort stall) borde märkt något och sagt till.
Inser det också, att jag inte skulle ha något nöje av att rida den hästen, skulle hela tiden fundera på om den hade ont. Räcker att ha haft en häst, som jag oroade mig för, skulle få tillbaka inflammationer

Som människa med artros kan jag säga att det gör ONT, man är inte bara stel. Det kan inte vara annorlunda för (andra) djur.

Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här.

Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst.
Var och provred en häst som hade artros i ett knä och var t-märkt. Enligt ägaren så rider hon i stort sätt som vanligt på hästen, både bana och skogsritter och rider för tränare.

När jag provred hästen på banan tyckte jag det kändes som den gick orent/tog kortare steg, speciellt på volter. Tyckte även det såg ut som att den tog kortare steg med "artrosbenet" när vi gick från hagen.
Brukar hästar med artros gå så ? Är de bara stela ?

Var som sagt några år sedan jag red aktivt och 4-5 år sedan jag hade egen häst.Min häst fick återkommande inflammationer i knäna och jag tycker att rörelsemönstret hos den häst jag provred var likt min hästs när han hade inflammation. Som det är nu känner jag mig ytterst tveksam till att börja rida den hästen.Men då jag inte riktigt har någon erfarenhet av artros så vet jag inte vad som anses normalt vid ridning. Det sista jag vill göra är att rida en häst som har ont.
Rent generellt hade jag sagt att hästen kändes halt, men man tycker ju att ägaren borde reagerat då ? :confused:

Jag har en häst med smärre pålagringar i kotlederna fram samt knän fram och den känns inte halt eller stel, reagerar inte på böjprov etc när han är inflammationsfri.
Däremot känner jag direkt att han tappar framåtbjudningen och försöker komma undan lite i ridningen när han har en inflammation, då åker jag in och går igenom honom veterinärt, behandlar leden etc. För säkerhets skull åker jag in var 3-4 månad och kollar honom för att upptäcka det tidigt.
Min är bara 7 och jag upptäckte hans pålagringar för 1,5 år sedan, han har varit halt (som jag kallar det, i själva verket har hältan inte synts alls, men jag har känt att han inte varit så framåt, det har varit 0,5 grad på böjprov) två ggr och blivit behandlad.

Jag har haft två artroshästar men de har haft pålagringar i samma leder på båda sidorna. Alltså exempelvis i båda bakknäna. Därför vet jag inte riktigt hur det funkar när hästen har det på bara ett ben. Min erfarenhet (och även vad veterinärerna har sagt) är att de måste hållas igång för att inte bli sämre.

Jag skulle kunna tänka mig att i den här hästens fall så är den inne i en sämre period just nu. Frågan är ju hur ägaren brukar göra då. De jag har haft har någon gång blivit behandlade i aktuella leder eller om det har varit mindre så har jag gett exempelvis glucosamin (till sist fick de en underhållsdos året runt) och fortsatt hålla igång dem måttligt.

Det jag vill säga är att det kan vara "normalt" att den går knackigt men jag skulle i din sits inte välja den som medryttarhäst. Med artroshästar är det ett ständigt rehabiliterande och det är oftast inte det man vill hålla på med som medryttare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 048
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka