Rida in islandshäst

Koppen

Trådstartare
Hej! :) Har några frågor bara:
När rider man in en islandshäst? När är deras rygg stark nog att bära nån öht? Hur kommer det sig att man rider in isisar så sent gentemot andra hästar?

Sv: Rida in islandshäst

Man rider oftast in islandshästar när de är 4-5 år, eftersom de i allmänhet växer något långsammare än andra raser, t.ex. halvblod.

Precis som Roheryn skrev rids islandshästar in senare pga att de växer mycket långsammare än en vanlig häst. Har själv en 3-åring som ska ridas in runt årsskiftet. En islandshäst är inte helt färdigutvecklad förän vid 7-8 års ålder.

Mvh Linda

jag tror med att det handlar om att de måste växa färdigt, sen tycker jag ändå att det är vettigt att rida in hästarna senare för att de har mognat lite och är mer redo för att lära sig.
Vi har en 4-åring som vi har markarbetat med och suttit på, han har gått fram i frivillig tölt och trav på kommando. Nu är han iväg hos tränare för att hitta mer stabilitet i gångarterna.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Edla
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 969
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 942
Senast: Noxos
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka