Rida in själv eller lämna iväg?

Beror väl lite på vad man är van med för hästar också, vi som har haft mycket shetlandsponny och russ hade nog inte brytt oss särskilt om hästen hade haft det som du beskriver, det känns mer som kraftiga fångkänningar än riktig akut fång. Men man får absolut vara noga med en häst som haft fångkänningar och självklart är det en sjukdom man ska ha respekt för.
 
Jag skulle aldrig orka ha häst där jag behöver ha sån totalkoll på hullet hela tiden. Inte för att jag låter min häst bli varken mager eller fet men det är fasen svårt att hela tiden hålla hästen i perfekt hull och då har jag ändå ingen lättfödd häst. Så himla jobbigt att behöva greja massor för att tillgodose tuggbehov när man måste ha sån millimeterkoll på hullet..
Fång på det.. Nej tack.
 
Nu känns de ju sådär då jag verkligen fastnat för hästen och vill den ska få de bra. Kommer låna henne i ett år och sen blir de tal om köp. Hon går just nu på fri tillgång till ensilage och gjort i ett år utan problem och blivit släppt på bete. MEn jag kommer inte ge henne fri tillgång till hösilage utan dela upp de.
 
Beror väl lite på vad man är van med för hästar också, vi som har haft mycket shetlandsponny och russ hade nog inte brytt oss särskilt om hästen hade haft det som du beskriver, det känns mer som kraftiga fångkänningar än riktig akut fång. Men man får absolut vara noga med en häst som haft fångkänningar och självklart är det en sjukdom man ska ha respekt för.
Hon sa de var fångkänningar, inte akut fång. Försvann dagen efter med smärtstillande och box. Hovarna blev inte påverkade eller har blivit special skodd
 
Hon sa de var fångkänningar, inte akut fång. Försvann dagen efter med smärtstillande och box. Hovarna blev inte påverkade eller har blivit special skodd

Jag sålde en häst som haft "fångkänningar" en vinter när han blev för fet. Hos tidigare ägare hade han haft en rejälare fångattack, sorgutlöst när hans mamma dog.

Han hade ID, insulin dysregulation. Hölls han i rimligt hull så var det inget problem i systemet. Blev han överviktig, redan vid Henneke 6, så kom tecknena. Vid 7 fick han fångkänningen hos mig.

Jag var mycket tydlig vid försäljningen att risken alltid skulle finnas.

Om du ska ta dig an den här hästen av kärlek så är det inte ett litet projekt. Men det kan vara värt det. Med denna vetskap hade jag väntat med att skicka henne till inridaren tills hon landat hemma hos dig och du har en riktigt bra hovis som utvärderat hovarna åt dig. Och köp boots inför inridningen.
 
Jag sålde en häst som haft "fångkänningar" en vinter när han blev för fet. Hos tidigare ägare hade han haft en rejälare fångattack, sorgutlöst när hans mamma dog.

Han hade ID, insulin dysregulation. Hölls han i rimligt hull så var det inget problem i systemet. Blev han överviktig, redan vid Henneke 6, så kom tecknena. Vid 7 fick han fångkänningen hos mig.

Jag var mycket tydlig vid försäljningen att risken alltid skulle finnas.

Om du ska ta dig an den här hästen av kärlek så är det inte ett litet projekt. Men det kan vara värt det. Med denna vetskap hade jag väntat med att skicka henne till inridaren tills hon landat hemma hos dig och du har en riktigt bra hovis som utvärderat hovarna åt dig. Och köp boots inför inridningen.
Det syns inget på hovarna, behövdes aldrig någon speciell skoning eller annan konvalecens. Hon gjorde även glukostoleranstest på v åren och hon hade inte insulinresistens. Hon hade ökad puls i frambenet och sulöm, då ställde hon henne på box med metacam och hon blev symtomfri nästa dag. Gick på metacam i en vecka totalt. Sen gav hon henne hö portionerat och inte fri tillgång och fick ner henne i vikt. Sen dess har hon ej haft symtom igen. Nu har hon sen ett år tillbaka gått på fri tillgång igen hos nuvarande fodervärd utan konstigheter. MEn jag kommer isåfall vara med försiktig och inte ge fri tillgång. Samt kanske dela av en del av betet.
 
Men ja det är typiskt att detta kom fram nu när jag i princip bestämt mig för att ta hästen.. Men samtidigt var de 5 år sedan de hände, hästen var 2 år. Sen kommer hon ju arbetas mer nu än vad hon gjort tidigare. Tidigare har hon mest gått i hagen och haft fri tillgång till mat.
 
Det syns inget på hovarna, behövdes aldrig någon speciell skoning eller annan konvalecens. Hon gjorde även glukostoleranstest på v åren och hon hade inte insulinresistens. Hon hade ökad puls i frambenet och sulöm, då ställde hon henne på box med metacam och hon blev symtomfri nästa dag. Gick på metacam i en vecka totalt. Sen gav hon henne hö portionerat och inte fri tillgång och fick ner henne i vikt. Sen dess har hon ej haft symtom igen. Nu har hon sen ett år tillbaka gått på fri tillgång igen hos nuvarande fodervärd utan konstigheter. MEn jag kommer isåfall vara med försiktig och inte ge fri tillgång. Samt kanske dela av en del av betet.

Läs på om vad ID/EMS är :). Hon är symtomfri i nuläget - det betyder dock inte att man kan slarva, för då kan dom trilla dit igen. Det är något dom alltid kommer vara i riskzonen för om dom en gång visat tecken på det.

Det är en bra idé att inte ge fri tillgång. Att komma igång med motion är också viktigt, upp i flås är bästa sättet att få ner dom i vikt.

Hur pass överviktig är hon just nu?
 
Jag har pratat med ägaren till hästen nu. Hästen är hos en fodervärd nu. Fick reda på att hon har haft fång en gång i sitt liv för några år sedan när hon var ordentligt överviktig. Har alltid hört att fåbg typ är en dödsdom att de får de igen. Fodervärden sa hon är van att gå på bete. Och jag hade ju tänkt släppa henne på bete. Anledningen att hästen lämnades ut på foder var för att ägaren blev svårt sjuk i cancer. Hon kan ej ta tillbaka hästen. Vill bara den ska ha de bra. Kommer isåfall skriva kontrakt med ägaren på foder 1 år och ett färdigt pris. Jag har förtur att köpa. Hon bor 75 mil bort och kan EJ ta tillbaka henne. Om jag ej vill ha henne så kommer hon åka till uppfödaren och bli avelssto. Ägaren är veterinär och hon är kollad från topp till tå för ett år sen innan hon åkte men hon vill såklart hon besiktas igen. Hur hade ni gjort här, jag har såklart fastnat för hästen. Hur otrolig ska man va för just fången?
Utifrån din beskrivning hade jag inte gjort det. Även om jag hade fallit för hästen hårt (lätt hänt) så nej, hade inte tagit på mig detta.
 
Jag hade skippat.
1 veterinär eller inte. Hon har behandlat sin egen häst. Något jag anser att man inte gör.
2 det verkar hela tiden dyka upp ny information kring hästen ju mer kär du blir i hästen. Vad mer döljs?
3 Utan en röntgen av hovarna kan du inte säga hur fång/fångkänningar han ha eller fortfarande påverkar hästen.
 
Läs på om vad ID/EMS är :). Hon är symtomfri i nuläget - det betyder dock inte att man kan slarva, för då kan dom trilla dit igen. Det är något dom alltid kommer vara i riskzonen för om dom en gång visat tecken på det.

Det är en bra idé att inte ge fri tillgång. Att komma igång med motion är också viktigt, upp i flås är bästa sättet att få ner dom i vikt.

Hur pass överviktig är hon just nu?
Just nu är hon inte överviktig. Hon var överviktig som unghäst då ägaren blev sjuk och lät hästarna stå med fri tillgång och motionera de inte.
 
Jag hade skippat.
1 veterinär eller inte. Hon har behandlat sin egen häst. Något jag anser att man inte gör.
2 det verkar hela tiden dyka upp ny information kring hästen ju mer kär du blir i hästen. Vad mer döljs?
3 Utan en röntgen av hovarna kan du inte säga hur fång/fångkänningar han ha eller fortfarande påverkar hästen.
Punkt 1 hade jag inte brytt mig om. Min häst köptes också av en veterinär som behandlat enklare grejer själv, det är nog väldigt vanligt.

Punkt 2 är därmed en stor röd varningsflagga, det håller jag verkligen med om.
 
Punkt 1 hade jag inte brytt mig om. Min häst köptes också av en veterinär som behandlat enklare grejer själv, det är nog väldigt vanligt.

Punkt 2 är därmed en stor röd varningsflagga, det håller jag verkligen med om.
Det är första gången jag pratar med ägaren, har haft kontakt med fodervärden innan. Så ägaren var ju ärlig med allt.
 
Det är första gången jag pratar med ägaren, har haft kontakt med fodervärden innan. Så ägaren var ju ärlig med allt.
Jag har rört ihop allt lite här. Hästen står hos en fodervärd som jag träffade, hon äger inte hästen. Ägaren bor 75 mil bort. Så första gången jag pratade med ägaren var igår. Hon har haft hästen sen den var 1 år och den har varit hos fodervärdne 1 år för den skulle ridas in och ev användas i avel men så blir fodervärden sjuk och hade tid för hon har flera andra hästar. Ägaren kan ej ta tillbaka hästen pga hon är sjuk utan vill att hästen ska få ett bra hem och vill ha mycket kontakt med mig för att allt ska bli så bra som möjligt.
 
Jag är ledsen, men hade inte heller köpt. Som man brukar säga så kommer man ändå få problem som hästägare, det är dumt att köpa ett potentiellt problem från början (från en som köpte en häst med skadehistorik, och har haft en skadad häst längre tid än en frisk häst). Om ägaren är så otroligt mån om att hästen ska hamna på ett bra ställe kan man ju tänka att hon borde velat ha den närmre hem. Så varför har hon inte hittat det? Troligen för att det är svårt att hitta någon som vill ta denna hästen. Tyvärr.
 
Jag har rört ihop allt lite här. Hästen står hos en fodervärd som jag träffade, hon äger inte hästen. Ägaren bor 75 mil bort. Så första gången jag pratade med ägaren var igår. Hon har haft hästen sen den var 1 år och den har varit hos fodervärdne 1 år för den skulle ridas in och ev användas i avel men så blir fodervärden sjuk och hade tid för hon har flera andra hästar. Ägaren kan ej ta tillbaka hästen pga hon är sjuk utan vill att hästen ska få ett bra hem och vill ha mycket kontakt med mig för att allt ska bli så bra som möjligt.
Om du känner för att ta över fodervärdskapet är det väl inte svårare än att du gör det. Men se till att ha ett bra kontrakt som reglerar vad som händer om hästen trots allt får ett fånganfall (vem betalar veterinärkostnader vad gör ni om hästen måste avlivas, vem betalar?) och se till att du får någon form av uppsägningsmöjlighet så du inte blir stående med en sjuk häst (eller om något händer så att du inte kan ha den kvar) och du inte får lämna tillbaka.

Att få in en klausul om att du har förköpsrätt till ett visst pris är väl bra. Du har ju ingen skyldighet att köpa loss hästen sen om du inte vill det då.

Angående inridningen, se till att det pris du får köpa loss hästen för tar hänsyn till att du har investerat i den och bidragit till värdeökning antingen genom att ha ridit in den själv eller betalat någon annan för inridningen. Men om du rider in/betalar för inridning och sedan väljer att inte köpa kommer nog dessa pengar vara förlorade.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp