rida islandshäst!

B

**BORTTAGEN**

Kan jag som är 8 år klara av en islandshäst, med pappas hjälp ibland . Kan min pappa också rida då, han är lång. :banana:
millan
 
Du verkar ju vara en ovanligt mogen 8 åring så varför inte.
Men varför inte satsa på ett halvblod istället när din pappa är så lång. (Du brukar ju rida sådana. ;) )
 
:devil:det är min mamma som brukar rida halvblod, hon har skrivit på fel mejl.
 
Jag skulle nog säga såhär: kan inte din pappa köpa en islandshäst som DU kan rida ibland? Det är ett väldigt stort ansvar att skaffa en häst, man måste ha koll på så mycket... Sen är islandhästen oftast inte alls sådär lugn och beskedlig när den är ute ensam, utan sina kompisar... Kanske bättre med en ponny till å börja med? En som är van att ridas ensam?
 
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att du klarar av den själv med hjälp av pappa. Det är ju inga barnhästar precis när dom börjar krångla. DEt är viktigt att en vuxen har största ansvaret men du ska absolut rida isis, men inte ensam . Du har ju skolan att tänka på också och hästar tar mycket tid. Du har framtiden för dig så ge inte upp för det, det finns ridskolor med isisar. :banana:
 
Jag vet väldigt många islandshästar som går i stora flockar som kan gå själv tex i skogen utan att blinka
Sen vet jag två tror jag som inte kan det
 
Innan du funderar på att köpa en islandshäst tycker jag att du borde gå på islandshästridskola i några år. Även om du kan rida tregångare bra så är en islandshäst en helt annan sak. Den har två gångarter till och du måste lära dig behärska dem innan du köper en egen islandshäst.
Men ge inte upp drömmen! :)
 
Hej!
Jag har islandshäst och två barn på 7 och 9 år. Mina barn klarar inte av islandshästen. Dom kan hjälpa till men om dom t.ex.går från hagen med honom går jag helst bredvid. Däremot klarar båda barnen av att gå till/från hagen med en del av travarna. Islänningar är alltså inte alltid små gosingar utan många gånger betydligt hårdare i humöret än många "stora" hästar. mvh Superbusan
 
Det beror helt på vilken häst du skaffar in. Visst kan en 8 åring klara av en islandshäst, det finns 5-6 åringar som till och med tävlar.
Ta god tid på dig att hitta en häst som passar dig. Dom växer inte på träd så att säga dessa snälla och lättöltade hästar men det finns.
En av mina pojkar började rida vid 2 års ålder och red helt själv när han var 5 utan problem. Nu är han 9 år och rider mitt nerviga tävlingsto.
Många islandshästar blir faktiskt lugnare med barn på ryggen det har åtminstonde vi stor erfarenhet av!
Som sagt, leta noga efter en häst som du känner att du är trygg på och som du tror att du kan lita på.

Dullan
 
"det finns 5-6 åringar som tom tävlar" Jo, förvisso men då har de förmodligen minst en vuxen som finns med (någon måste ju köra transporten/betala anmälningsavgift mmmm). Det handlar ju inte om man klarar att rida en isis eller inte utan snarare om man har hela kuskapen/ansvaret och förmågan till kunna ta hand om en häst eller inte. Som någon annan skrev, så vore det klokt om det är en vuxen som ska sköta ansvaret och barnet som får vara med och lära sej med hjälp av en vuxen. Jag har också två barn som är 7 och nio år, och har svårt att se att jag skulle låta de ha huvudansvaret för en häst. Barn är spontana och lever här och nu, det finns ju en anledning att man får vänta med att köra moppe tills man är 15, det är ju minst lika farligt att rida ut ensam eller i grupp. Förutom faran för barnets säkerhet, så finns det ju också en häst som ska skötas på ett förnuftigt sätt. Sedan är jag övertygad om att barn kan vara noggranna vara duktiga på att rida mm, men de måste lära sej av ngn. Sedan finns det ju vuxna som inte heller är tillräckligt komptenta för att ta ansvaret för en häst, men det är ju en annan femma.
 
Jag har ridit på ridskola i 3 år, och är skötare till en c-ponny, jag tycker islandshestar är så fina.
millan.
 
Jag och mamma köpte våran första häst tillsammans när jag var 7 och hade ridit ett halvår på ridskola.

Det var ett 24 år gammalt islandssto som bara gick i grisepass och galopp.

Man kan tycka att det skulle gå åt skogen, med det gjorde det inte, den hästen lärde mig så mycket!

Så jag tycker visst att man kan köpa en islänning som förstahäst även om man är barn. Men man kanske ska satsa på en äldre häst med lite dålig vilja istället för en 5-åring med tävlingskapacitet.

Sen finns det ingen ras som är speciellt lämpad för barn. Vill de inte så kan vilken häst som helst vara överjävlig om ryttaren är liten. Så jag menar att ska man lära sig måste man ju börja någonstans, och varför då inte börja med en islänning?
 
Jag kan bara hålla med! Eftersom inlägget med rasen jag föreslog tidigare togs bort. Kanske halvblod kan vara den perfekta familjehästen som alla i familjen kan rida. :devil:
 
Hej!
Förstår att det andra inlägget blev borttaget, det var mycket omoget :mad: om man inte vill ge seriösa svar, kan man väl bara låta bli att svara, eller?
 
Det beror väl på hur seriösa inläggen eller användaren själv är?! :devil:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
879
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp