Sv: rida islandshäst

Tack Snotra för ditt mycket bra inlägg! Jag håller med dig. Och er andra som tycker att man visst kan rekommendera islandshästen!
Till er som jämnt skall måla

på väggen så fort någon islandsoerfaren ställer en fråga om islandshästar så måste jag säga att jag tycker ni låter både självgoda, överlägsna och okunniga!
Jag har själv rygg-, nack- och knäproblem och storhästar som är
bevisligen mycket stelare och mindre elstiska i sina leder (Fråga vilken equiterapeut eller hästchiropraktor som helst om islandshästens överrörlighet och förmåga till stötupptagning) tar inte upp lika mycket stötar som en islandshäst utan skickar betydligt större andel vidare till sin ryttare! Jag får betydligt mer ont i rygg, nacke, axlar och knän av att rida stora hästar! De känns hopplöst obehagligt stela och de har ett betydligt större steg och är stötigare i jämförelse med en islänning! Och min nacke tål inte deras trav alls! Och då skall ni veta att jag har heta, pigga hästar med stort trav- och töltsteg som inte tillhör de mjukaste av islänningar i mitt stall och jag jämför med stora och små privathästar och ridskolehästar! Men jag har också sådana islänningar som är helt supermjuka.
Skritt och tölt är den bästa träningen för en dålig rygg, särskilt ländryggen. Därför har sjukgymnaster på flera håll startat ryggträning med just islandshäst. De är alla överens om att det inte finns en mjukare och lämpligare häst att använda i rehabiliteringssyfte. Och flera sjukgymnaster, chiropraktorer och läkare jag pratat med rekommenderar ridning för ryggen och då särskilt islandshäst. Och som sagt, jag kan verifiera detta själv och då jämför jag ändå med en så pass "mjuk" hästras som fullblod, som tidigare var min passion.
Tyvärr är dagens avel alltför tävlingsinriktad och det är synd för lämpliga hästar för rehabiliteringsträning har en mycket större framtidspotential och kan ge bra betalt, bättre än alla heta uppfödningar som har otillräcklig tävlingskapacitet och samtidigt olämpligt sinne för att gå som rehabhäst och familjehäst. De är de minst eftertraktade hästarna och det är ju bara några % av de toppavlade tävlingshästarna som kommer till tävlingsbanan, resten är av mindre värde än en familjehäst.
I detta fall rekommenderar jag en välriden naturtöltande familjehäst som är lättväxlad. Det är inte svårt att rida en naturtöltande, lättväxlad 4-gångare om man får rätt instruktioner och har god ridvana innan. Jag köpte ett 6-årigt sto, snäll men pigg och framåt, för 11 år sedan utan att ha suttit på en islandshäst tidigare och det var inga som helst problem att bibehålla hennes klockrena och lättväxlade gångarter. Hon var en perfekt läromästare och jag har hennes klockrena, snabba naturtölt i km efter km (Självvald av hästen!) som mall i både öron och kropp när jag tränar mina unghästar. Det gäller dock att hitta
rätt häst!
Sedan detta med vikten. Islandshästens viktbärighet är många ggr överdriven och väldigt individuell. Det finns urstarka rejäla individer, tyvärr blir också de allt sällsyntare med dagens smäckra tävlingsavelsideal, och det finns sådana som egentligen inte bör bära mycket mer än 65-70 kg inklusive sadel och tillbehör. Islandshästen ligger vanligen mellan 135-140 i mankhöjd men det finns både betydligt mindre och större.
Det kan kännas litet och ovant men jag rekommenderar en rejält byggd lagom framåt naturtöltare med lugnt lynne kring 135 cm (Om inte mamma är väldigt lång förståss!) hög i åldern 6-10 år. Obs! Endast ett fåtal 6-åringar är mogna nog, men de finns. Idealet är nog kring 7-8 år
om de är rätt tränade. Det finns många
om att ta hänsyn till. Att jag inte går högre upp i ålder beror på att vid 14-15 år rasar de mycket i pris och att köpa en 12-14 år gammal häst innebär helt krasst att hästen snabbt minskar i värde. Och även om de håller länge så minskar kraften och förmågan att bära stor vikt med åldern och är man då ute efter en viktbärande häst på lång sikt så tycker jag inte man skall satsa på något som är äldre än 12 år.
Tyvärr är säkraste sättet att hitta rätt häst att söka sig till Island, vilket innebär risk för eksemutveckling, eller Danmark som också satsat mer på lynnet i sin avel. Där kan man hitta den hästtyp jag talar om, kraftigt byggd, mjuk, lättväxlad, naturtöltande sk "4½-gångar", dvs den har så mycket passanlag att den har lika lätt för tölt som trav. Mitt sto kom från Island. Sveriges avel börjar tyvärr alltmer likna den svenska halvblodsaveln, även om det finns undantag, och de är ju knappast kända för att ha ett gott familjelynne! Du måste hitta en pålitlig och välinitierad person som hjälper dig med köpet. Annars kan de som målar

på väggen i denna tråd tyvärr få rätt i sina farhågor. Men hästköp handlar oavsett ras alltid om att göra rätt val!
Anette