Rida med islandsbyxor på vanlig häst?

Septicemia

Trådstartare
Säkert en jättedum fråga men är det nån skillnad att rida isis med islandsbyxor och rida "vanlig häst" med isisbyxor? :o :p
Varför är de olika mot vanliga ridbyxor?

Nyfiken!:bump: :bump:

Sv: Rida med islandsbyxor på vanlig häst?

Det skulle jag inte tro.
Islandsbyxorna är väl egentligen inte bara gjorda för de som rider islandshäst, utan för de som rider med bara skor. Alltså inte med stövlar eller chaps. Fast de har ju blivit väldigt populära bland islandshäst ryttare.

Okej. :D Då vet jag det.

Tycker att de är rätt så snygga å e lite sugen på ett par.

Jag ska faktiskt också införskaffa mig ett par, tycker de är rätt snygga. Och så rider jag sällan i stövlar, och strumpor ser egentligen ganska fånigt ut, speciellt om man träffar folk som inte är hästfolk. De brukar se rätt undrande ut...

MH har supersnygga, men dyra. En kompis köpte kanonfina på Ullared, så jag väntar till jag kommer dit..

Jag är också av uppfattningen att strumpor inte är sådär jättesnyggt. :D
Och på sommaren (speciellt) så blir det varmt med chaps. Jag har med kollat in Mh:s och förälskat mej i ett par svindyra topreiter. :love: :crazy:

Ullared? Det lät spännande..:d

Jag tycker också att islandshästrisbyxor, eller skoridbyxor, är jättesnygga, men problemet är, att jag tycker inte alls man får samma stöd i underskänkeln med skor som med riktiga läderridstövlar.
Jag tycker faktiskt att det är stor skillnad.
I islandshästridning använder man ju inte underskänkeln på samma sätt, pga ryttarens längd i förhållande till hästens storlek, så jag tror inte de känner samma behov av ridstövlar som storhästryttare.
Eller har jag fel? Rider man lika bra i ridskor?
Jag står och väger att övergå till skor, men tvekar.

jag har inte haft några problem med det dom månaderna jag gjort det iaf. möjligtvis att som nån påekade att man får lite mindre stöd för underskänkeln än med stövlar/shortchaps.
håller helt med att det är skitsnyggt!

Precis min tanke.
Men just nu har jag inga stövlar (fy skäms Vimzis ;) ) och på sommaren är jag anti allt som värmer benen. :D

Nu är jag så van vid skor+chaps och tycker att det ger mig det stöd jag behöver men är rätt säker på att när jag får råd till ett par stövlar så kommer jag ha svårt att gå tillbaka. :p

Snygga ridstrumpor är ju underbara ju:) Har aldrig ridbyxor utan strumpor, Det ser ju fånigt ut;)

Usch ja :crazy: det är värre än utan strumpor...

Jag har alltid chaps, med antingen ridstrumpor eller sportsockor under..

Felway skrev:
Snygga ridstrumpor är ju underbara ju:) Har aldrig ridbyxor utan strumpor, Det ser ju fånigt ut;)

Jo, jag håller med, det ser fånigare ut utan ridstrumpor om man nu har vanliga ridbyxor. Eller korta tubsockar.. :crazy:

Men om man jämför så tycker jag definitivt det är snyggare med islandsridbyxor än med vanliga ridbyxor och strumpor över. Tycker man ser ut som en gammeldags golfspelare i knähöga strumpor.. :angel:

På Ullared hade dom i alla fall jättesnygga, min kompis köpte svarta med fickor, skoning från knäet och ner för typ 250 kr.

det är ju inga islandsbyxor egentligen, bara att väldigt många som rider raggsockor har det. I tyskland är det tydligen vanligt, min chef har det.

Jag tycker det funkar lika bra med BRA kängor till sko-ridbyxorn, använder helst MH:s mountain high rider eller vad de heter med stålgelänk i sulan.

Vintertid blir det vanliga manchesterridbyxor och Graninges stövlar, lite ovant någon dag men sen ok.

Sko-ridbyxorna kom ju faktiskt först hos t ex Horka och Jumper King är också tysk-tillverkade så jag tror egentligen inte att de är islandsridbyxor - det har bara blivit att man ser dem så.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 316
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31