Rida när barnet sover - vågar man det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Min lilla tjej är nu snart ett år. Storebror är på förskolan tre förmiddagar i veckan.

Eftersom tjejen nu har riktigt bra sovvanor med ett (oftast) rejält sovpass på förmiddagen och ett lite kortare på em, har nu tanken slagit mig att jag skulle kunna rida när hon sover på fm.

Naturligtvis inte ut i skogen, utan bara här på gärdena. Jag har en babyvakt vid hennes säng, brukar vara i stallet när hon sover så jag hör ju när hon vaknar.

Hon sover i spjälsäng som hon ännu så länge inte tar sig ur.

Vad tror ni, är det helt vansinnigt? Jag menar, risken att jag trillar av och bryter ett ben/nacken etc finns ju och det är det som är mitt orosmoment.

Hur gör ni/tänker ni?
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

vart gör du av hästen om lillan vaknar och är i "panik"??

Jag skulle INTE göra så.
Ok om jag hade med mig mitt barn i vagnen ute, men inte ligga själv inne och jag vara ute.
För tänk om jag inte hör.
Alltså ute, ute i stallet skulle jag kunna vara, men som sagt var, inte ute med nån häst... Testade att rida nån gång när min grabb var med i vagnen, men jag insåg vad svårt det är att koncentrera sig på ridningen samtidigt som jag måste lyssna efter barnet....

Och du kan ju ramla av då kan dte ju gå riktigt illa....

Men alla gör som de känner att det funkar för dom, men som sagt, jag skulle inte göra det...
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Hon vet inte vad panik är ;). Skulle hon få det så tar det ju bara två minuter för mig att ställa in hästen och gå in i huset, det kan ju faktiskt ta längre tid om jag t ex är i pannrumme tel dyl. Så det oroar jag mig inte för.

Nej, det är ju risken för att nåt ska hända som gnager.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Har inga barn så det är svårt för mig att svara.
Beror väl på vad det är för häst du har. En lugn ridtur borde väl funka. Du får väl undvika de största riskmomenten (typ hoppning och vilda galopper) Hur reagerar hästen på babyvakten? Kan du ta med den upp på hästryggen? (testa när pappan är hemma)
En praktisk sak som jag funderar på är: Om lillan behöver dig så tar det ju lite längre tid om du är ute och rider och måste ta av sadel o träns först, men det är kanske ingen fara om det tar ett par min extra innan mamma kommer.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Det går väldigt snabbt när de lär sig att ta sig ur spjälsängen... Jag skulle inte våga göra det just pga att något kan hända, babyvakterna är inte så särskilt kända för att vara säkra i alla lägen...
Och så har man som sagt risken att något kan hända medans man rider med en själv, vad ska man göra då... Finns det någon som skulle kunna upptäcka det eller är det bara att vänta till kvällen och pappan kommer hem eller?
Det samma gäller deras sovvanor, de kan ändras på väldigt kort tid... Jag tyckte att allt flöt perfekt med elin men så en dag kom hon på att man bara skulle sova i 20 min pass flera gånger istället...
Försök hellre att få tid på kvällen när du kan rida i lugn och ro utan att behöva bekymmra dig för barnet.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Sover hon inte bra i en barnvagn? Jag ställer vagnen på volten och sen rider jag obekymrat tills det låter i vagnen. :)
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jo, men hon får knappt plats längre så hon har det mkt bekvämare i sängen.

Nåja, snart stundar ljusare tider och det blir lättare att rida på kvällarna.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jag skulle aldrig våga det....Det är så mycket som kan hända, men jag kanske är för harig......
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jag har tänkt samma tankar som du, dvs rida medan barnet sover. Och JAg har valt bort det helt. Dels för att jag int ehar hästar som går att lita på = större risk, men även med pålitliga hästar och ridning i paddock kan något hända. Och VEM tar du hand om MIG som ligger i en hög på ridbanan. Och vem tar hand om BARNET som ligger i vagnen/sängen och skriker hysteriskt (det GÖR de, om det tar tillräckligt lång tid - vem vet hur länge man råkar ligg amedvetslös??)
Nej, jag skulle inte rida om jag inte har någon annan hemma osm kan åtminstone hålla koll på mig när jag rider och OM något händer kunna vidta lämpliga åtgärder. Kan ju räcka med den hästrädda grannen som kan hålla koll genom fönstret...
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Kop en billigare begagnad spjalsang, stall den ute och rid.
Sjalv rider jag valdigt sallan om jag ar ensam hemma, med eller utan barn. Jag kan ligga och forbloda pa ridbanan innan nagon ens funderar pa vart jag ar.
Nej tack, om jag inte ar frisk kan jag varken ta hand om barn, hus eller hastar, sa jag tar ansvar for mitt liv och rider inte nar det inte finns nagon i narheten.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Hade aldrig gjort det. Just för att vad händer OM du ramlar av och inte kan ta dig in. När mina barn var små hade jag babyvakten till att våga gå ut och hänga tvätt och mata mina kaniner som bodde bakom huset. Det funkade kanonbra, men större äventyr än så hade jag inte använt den till.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

De flesta (alla) verkar ju rörande överens om att det är en dum tanke. Så jag får väl inse att det nog inte är så smart ;). Som sagt, nu är ju kvällarna snart ljusare, så...
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Skaffa en bra pannlampa så är kvällarna ljusa redan nu ;-
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Ja, jag ska faktiskt låna sonens - han fick en i julklapp! Har gjort upp med gubben att två kvällar i veckan är mina ridkvällar :banana:.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Det skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

*hakar på*

Hur gamla tycker ni barnen ska vara innan man kan göra det? Min äldsta är 5 och jag har vid två tillfällen ridit ut ca 3 km efter att jag lagt isäng barnen på kvällen. Det kändes dock inte bra, så jag kommer inte att göra det igen på ett tag. Frågan är bara när det är OK? Den yngste är 1,5, och skulle det börja brinna är de ju för unga för att ta sig ut allihopa.

Däremot har jag tänkt jobba hästarna med tömkörning och longering hemma på gården, men i fråga om risk är det ju inte mer säkert än att rida. Dock har jag bättre uppsikt och finns tillgänglig om någon vaknar.

Hur resonerar ni?
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jag skulle aldrig rida iväg och lämna barnen sovande själva hemma. Barn får lätt panik om de vaknar och upptäcker att det inte finns någon vuxen hemma...Sedan så kan faktiskt barn hitta på saker själva om de vaknar som kan orsaka olyckor.

Kan inte era män ställa upp för er när ni tar hand om era hästar?

Jag har alltid haft mina hästar uppstallade 6 km från där jag bor, så barnens pappa har alltid tagit hand om barnen när jag har ridit. När barnen var bebisar red jag på ridbanan och hade barnen i vagnen sovandes ibland.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jag har gjort det flera gånger och det hr fungerat utmärkt. Då var han iofs yngre än ett år, och jag har haft honom bredvid ridbanan eller i ridhuset sovandes i vagnen. Det har alltid gått jättebra, och han har inte hunnit vakna en enda gång innan jag har varit färdig. Han har heller aldrig varit en sådan som skriker i panik, utan vaknar och ligger och pysslar med fingrar, jollrar osv. Jag har bara ridit min "säkraste" häst, unghästen rider jag inte med barnet med. Man kan aldrig vara garanterad att något inte händer, men det kan man inte någon gång i livet. Jag tycker att det är farligare att köra bil i trafiken, tex. Man får nog känna av hur det funkar för varje barn eftersom de är olika.
 
Sv: Rida när barnet sover - vågar man det?

Jag är iofs lite fjollig när det gäller lämna barnen. Jag går knappt ut 5-10 minuter och kissar hunden när jag är ensam och barnen sover.

Mina barn är ju 3½, snart 2 och 6 månader. Jag skulle inte ge mig ut på några längre grejer öht förrän min yngsta är 5-6 år och då skulle de vara kanske max 30 minuter som jag var borta. Har alldeles för dålig erfarenhet av folk som lämnat sina barn i tron att de sover och barnen vaknar och är jätteledsna.

Min granne lämnade ofta sina två pojkar ensamma. När de somnat sover de hela natten sa hon. Hon och sambon var bnorta i 3 timmar och när de kom hem satt båda pojkarna nerspydda och fullständigt hysteriska i sina sängar.

Jag är fjollig men det dröjer månag år ännu innan jag lämnar mina barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp