Rida på bosal

malinsnoops

Trådstartare
Jag tänkte skaffa en bosal att rida mitt sto på men vad ska man tänka på vid köp och vad skiljer dem åt? En del har inflätat läder, en del inflätat råhud. Är det olika tjocklek på bosalen med? Jag har förstått att de tyglar som är av hästhår är till för neckreiningen men är de att föredra i övrigt med, eller är det bättre med nylon? Gör det ont att rida med hästhår, har hört att det sticks.... Tacksam för tips :)

Senast ändrad:
Sv: Rida på bosal

Jag börjar med ett "tråkigt" klassiskt svar; ta hjälp av nån som vet, t ex en tränare. Nån som kan vara med dit till hästen/visa på riktigt.

Hästhår kan stickas, ja, men samtidigt så håller man inte så hårt i tyglarna då. Jag rider nästan alltid med handskar ändå, så jag har inte reflekterat mer över det.
Vad man ska ha för material är ju lite individuellt, precis som med all annan utrustning. Finns olika storlekar på själva bosalen, både vad gäller "ringstorlek" (längd) och tjocklek.

Ut och känn på olika material/storlekar innan du köper en. Och om du rider med en utan hjälp, så ta det väldigt lugnt. Tänk på att bosal inte har samma tryckriktningar som andra huvudlag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Ceta
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 565
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra... 2
Svar
29
· Visningar
3 537
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme... 2
Svar
28
· Visningar
3 584
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden