Rida på körbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 475
C

Coffeaclub

Har hört att vissa rider på s.k. körbett av olika slag. Finns den nån här som gör det och varför isf? Vad är de största skillnaderna mot de traditionella betten vi vanligtvis använder till ridning (två- och tredelat, pessoa, pelham, stång osv..). *Nyfiken*

Sv: Rida på körbett

jag har ett körbett som jag rider på ibland varför jag gör det är att jag har svårt att hitta bett i rätt storlek då min häst har stor mun(storlek 16.5) så jag köpte ett postkandar för att testa med ett rakt bett. tycker inte att det är någon skillnad mot ett "ridbett" med hävstångseffekt.
dock rider jag mest på sidepull eller 3delat.

Jag rider ibland på mitt körbett när jag rider ut, ett delat postkandar med 2 "öglor".
Varför jag rider på det, är för att hästen ibland vid uteritt blir så het att jag har svårt att kontrollera honom med vanligt bett. (Det hänger på lydnaden och uppfostran, JAG VET :angel: vi jobbar på det) Jag har resonerat så att varför ska jag köpa ett skarpare ridbett när hästen trivs bra med sitt körbett.

rider på postkandar eftersom hästen trivs med det.
det är dessutom det ena bettet han har.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka