Rida utan vojlock/schabrak?

elaktroniqe

Trådstartare
Jag tycker det är grymt fint att rida utan vojlock/schabrak, men det är inget jag testat på själv p.g.a. att jag inte vet vad det gör för bra/dålig verkan.

Så, varför har man egentligen underlägg under sadeln mer än att det inte ska bli skav och ev. se fint ut?

En väl anpassad sadel ska man väl kunna rida med utan något underlägg eller har det något med "fördelningen" över ryggen att göra?

Senast ändrad:
Sv: Rida utan vojlock/schabrak?

När jag hade en sadelmakare ute för utprovning av sadel sa han att enda anledningen till att ha vojlock/schabrack är för att skydda sadeln mot smuts och svett.

Jag tycker det är grymt fint att rida utan vojlock/schabrak, men det är inget jag testat på själv p.g.a. att jag inte vet vad det gör för bra/dålig verkan.

Så, varför har man egentligen underlägg under sadeln mer än att det inte ska bli skav och ev. se fint ut?

En väl anpassad sadel ska man väl kunna rida med utan något underlägg eller har det något med "fördelningen" över ryggen att göra?

När det var föreläsning på Hööks här hos oss, av en duktig äldre man, så berättade han att schabrak var det värsta han visste. Jag vet dock inte varför, för jag svängde bara in en snabbis för att köpa en sak, så jag hörde aldrig anledningen. Men det värsta han visste var schabrak iallafall, och tyckte inte att någon skulle använda det över huvudtaget.

Okej, Men han kanske inte menade att man inte skulle använda något alls utan han kanske använde vojlock eller så? :P

Visst kan man rida utan något under sadeln - men då får man vara beredd på att putsa sadelns undersida efter VARJE ridpass.

Har man en perfekt utprovad sadel till sin häst så sägs det att man inte ens ska behöva använda sadelgjord. Schabrak och dylikt använder man då för att som en annan skrev skydda sadeln. Oftast har man schabrak + padd då sadlarna inte ligger perfekt, och vi inte sitter perfekt.

Hm. Sant, men om man har en syntetsadel då? :) Är det sämmre då? Tänkte om sadeln drog åt sig svetten typ, men å andra sidan är min sadel iaf vattentålig! :love:

Yay :) Ska testa rida utan schabrak imorgon tror jag :D

Jag har ju syntetsadel så jag bara sprayar på medel och torkar av :love:

Jag vet då många av oss islandsryttare som rider utan nåt schabrak eller vojlock. Det är som sagt enbart för att skydda sadeln.

Man behöver inte smörja sadeln efter precis varje ridpass,
men man bör vara noga med att göra det emellanåt om sadeln ska hålla fint skick.

Självklart använder jag schabrak ibland också,
när hästarna är som svettigast tex så är det lättare att slänga schabraket i tvättmaskin än att smörja sadeln.

Men oftast, oftast så rider jag utan, och ja, det är snyggare :love:

Yay :) Ska testa rida utan schabrak imorgon tror jag :D

Jag har ju syntetsadel så jag bara sprayar på medel och torkar av :love:

Beroende på vilken typ av syntet du har, så kan sadeln faktiskt ge friktions/lätta brännsår på hästens rygg om sadeln flyttar sig väldigt mycket.

Var uppmärksam på det! Hoppas det går bra dock :)

Jag använder väldigt sällan schabrak/vojlock (jag hittar inget som sitter bra under min sadel utan den glider då) och jag behöver inte putsa sadeln efter varje ridpass, så allvarligt är det inte om sadeln blir lite svettig, men det är ju givetvis viktigt att hålla sadeln ren:)

Nu tänkte jag mer på stöv än på svett i och för sig. Men man får vara beredd på att putsa efter varje ridpass så kanske man slipper ibland.

Jag skulle aldrig rida utan vojlock eller liknande pga av brännskador och skav.

låter farligt att inte ha sadelgjord, ett snedsteg o man ligger i diket :D
eller att hoppa utan sadelgjord, hihi nu får jag massa roliga bilder i skallen :p

Snälla - tryck på svarsknapp för rätt inlägg, skrev jag att jag rider utan schabrak?? Jag har dock gjort det mer än en gång - dock enbart lädersadlar!

Enda syftet med att använda vojlock under sadeln är för att skydda sadeln mot slitage. Jag använder enbart vojlock när det är dåligt väder ute, i regn och rusk då sadeln är extra utsatt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka