Rida utan vojlock/schabrak?

Sv: Rida utan vojlock/schabrak?

Ska väl iof till en hel del för att sadeln ska ruttna, det var nog inget vidare kvalité på den då...

Jag rider gärna utan underlägg, pga att jag har svårt att smyga med hästtvätten hemma... :angel:;)

Skämt åsido, det är faktiskt lättare att göra rent läder än tyg, speciellt i hårfällningstider. :cool:

*knapplån*

Nu när jag köpte splitterny dressyrsadel så fick jag rådet (order) om att rida utan schabrak eller dylikt under en månad så att sadeln bossor skulle formas optimalt av hästens värme och svett. Låter ganska vettigt tycker jag.

*kl*

Jag rider möjligen utan underlag när jag testar en ny sadel. Men annars så har jag från sadelmakare hört att det inte är bra för ullstoppning med hästsvett, den kan bli samma effekt som när man tovar ull i princip. Så det är nog olika bud om det där.

Grejen är den att läder är gjort av hud, och vatten torkar ut och förstör läder.. svett och saliv håller lädret friskt då det är kroppsnaturliga vätskor och jag har inte sett några djur torka ihop för att dom svettas ;)
Däremot torkar huden ut om man bara tvättar sig med vatten ideligen, men det vet väl alla om..

det man bör passa sig för är att lädret blir genomsvettigt och sedan förvaras kallt så att det inte får en chans att torka.. då kan det ruttna :idea:

Jag föredrar att rida utan schabrak eller vojlock.
Sadeln ligger mycket bättre och mer stilla (uppfattar jag det som i alla fall)

Enda jag skulle använda annars är en ordentligt westernfilt som andas bättre och mest ligger som stöd för sadeln.

Annars helst utan, som sagt, det är ju mest för att skydda sadeln.
Men man får väl helt enkelt bli duktigare på att rengöra sadeln så inte små skarvar och likande bildas på sadeln och kan ge skav.

Malin

Jag tror, att om man anväder ett tjockt schabrak, så blir det lite komfortablare för hästen. Men... Jag kan ha fel. Annars är det nog till för att skydda sadeln mot svett och liknande.

Oftast har man schabrak + padd då sadlarna inte ligger perfekt, och vi inte sitter perfekt.

Hoppsadlar har ofta padd för att man behöver en lite bredare sadel vid själva hoppet än på marken, så då tar man en bredare sadel+padd!

Jag har under vårens pälsfällning fått plocka bort schabraket och rida med bara fårskinnspadd då min får skavsår vid just den här tiden på året..
Funkar bra förutom att den blir aaaningens för bred och då åker fram lite..
Ser ganska bra ut också... ;)
glenntravred.jpg

Så ja, visst kan du rida utan något under, men se till att sadeln är anpassad för det!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka