pitbull_lisen

Trådstartare
Har någon provat att göra en "fuskbana" genom att bara hälla på sand på en åker? Jag funderar på att göra en liten ridcorall på detta sätt (börjar bli desperat har ingenstans att rida inga pengar men kanske lite sand iaf.) Hur länge kan det hålla innan sanden försvinner? (lerjord under) Har någon några erfarenheter av detta? Tacxk för att ni delar med er av era erfarenheter!!! :bump:

Sv: Ridbana

pitbull_lisen skrev:
Har någon provat att göra en "fuskbana" genom att bara hälla på sand på en åker? Jag funderar på att göra en liten ridcorall på detta sätt (börjar bli desperat har ingenstans att rida inga pengar men kanske lite sand iaf.) Hur länge kan det hålla innan sanden försvinner? (lerjord under) Har någon några erfarenheter av detta? Tacxk för att ni delar med er av era erfarenheter!!! :bump:

Gjorde själv en variant av fusk;)...tog bort all matjord, dikade ur, la på 0.16 grus som bärlager och sen sand ovanpå det. Blev en mycket bra bana:banana:

Piraja skrev:
Gjorde själv en variant av fusk;)...tog bort all matjord, dikade ur, la på 0.16 grus som bärlager och sen sand ovanpå det. Blev en mycket bra bana:banana:
Måste fråga - hur tjockt lager grus och hur tjockt lager sand lade du på? Tacksam för svar!

Vi har varken dikat ur eller tagit bort någon matjord- bara hällt på ett rejält lager stenmjöl och sedan bark från ett husbygge ovanpå. Fungerar bra!

CeciliaW skrev:
Måste fråga - hur tjockt lager grus och hur tjockt lager sand lade du på? Tacksam för svar!

Behövs nog en ca 2 dm tjockt med 0.16 och sen ca 1 dm med sand. Men det verkar ju ännu enklare och kanske billigare om du gör som Druvan. Jag hade fördelen att ha massor av matjord som skulle bort på ett större område (53 fulla långtradare:D) och jag bytte jämt med gruset.

Sen är det ju då hur synd som helst då jag inte kan använda banan då jag flyttat, men dottern har stor glädje av den;)

Vi hade inte nån sand så vi tog spån, de funkade hur bra som helst o höll jätte bra. Kunde även rida på vintern då de inte blev hårt som med sanden..

Jaså? Vanligt kutterspån då eller? Men blir det inte väldigt löst? Eller vad fanns under (har själv lerjord)

Tack för alla era svar!

Det var råspån och det var bara ett hörn av en täkt så de är väl lerjord.. el. vad menar du?
Man fick ju fylla på eftersom men helt ok.
Alltså hästarna hade ju gått där så de var hårt... så de går ju inte om de har varit sått/plöjt nyligt... DÅ blir de nog löst...

Nej det har inte varit plöjt... Hästarna har gått där över sommaren, så det är ju en gräs-svål iaf. Men däremot så går det inte att rida där som det är nu... det är alldeles för halt, eftersom de både sjunker ner några centimeter och halkar i leran nu när det regnat lite och inte längre är så varmt.... tror du det funkar att hälla på spån då eller försvinner det ner och blir en enda lergegga när man börjar rida runt? Hade du en "hård" yta när du gjorde, hade ni skaktat undan matjorden? Tack för era svar Mvh Lisa

Nej vi la direkt på.. så att säga. Har det regnat i flera veckor så blir de ju löst.. så då är de ju inte så jätte bra. Och de brukar ju som bekant regna ganska så bra på höstarna.. =( men vi har klarat oss. Haft uppehåll då de varit som blötast, de går ju inte att gallopera då iaf.. Prova ett hörn innan du bestämmer dig.. de gjorde vi.. sen hämtade vi flera traktor vagnar m. spån.. =)

Hej.
Jag gjorde så här;
En fiberduk direkt på marken och sedan ca 30-35 cm sten mjöl. Sen dikade jag runt. Banan sluttar svagt så tanken är att vattnet ska rinna av å inte sjunka undan. Detta har fungerat perfekt! Glöm inte att ha en ram eller nått på den lägsta sidan så att inte stenmjölet följer med vattnet:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 402
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 155
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka