Ridbyxetvätt...

Ava22

Trådstartare
Hur tvättar man bäst ett par vita helskodda ridbyxor? Står inte vilket matrl "lädret" är. Märket är Carlskrona.

Sv: Ridbyxetvätt...

mina carlskrona tvättar ja som vanligt. in i maskin 40 grader vanligt tvättmedel o så kör. inga konstigheter

tvättar mina helskodda med cavalclean, tvättar i trettio grader, är rädd om mina byxor ;)

JAg tvättar alla mina ridbyxor i 30-40 grader och med cavalclean om det finna hemma och annars såpa.
Ut och in och med kardborrebanden knäppta.

Men när ni tvättar i 30 grader, som man ju ska, blir byxorna rena då? Min dotters vita ridbyxor blir inte det! Lite hästdräggel, mörkt i rumpan från sadeln, regn som lagt sig i ränder mm. Jag sprayar fläckmedel och blötlägger och har provat allt möjligt, men helvita, neej. Nån som har nåt bra knep?

Jag har kört mina vita i 40 grader med såpa och klorin.
Dom blev vita igen, skoningen blev lite hårdare men överlevde och blev mjukare igen när jag använt dom någon gång:)

Valet jag hade var att köpa nya så då vågade jag chansa.
Dom vita oskodda tvättar jag relativt ofta i 60 grader och det klarar dom bra.

Men Klorin - är det inte risk att de blir gula då? Och 60 grader - dottern skulle döda mig om jag fördärvade hennes fina ridbyxor (jag vet att jag borde säga åt henne att tvätta själv i så fall, men...)

Mina har inte blivit gula av klorin. Bara vitare:)

Nästan alla mina oskodda får åka 60 grader och hitills har alla överlevt. Dom skodda får däremot bara åka 40 grader.

Men jag ville inte ha dom smutsiga och eftersom att jag har två par(ett par skodda och ett par oskodda) så vågade jag chansa. Vilket fungerade bra.
Svårare tycker jag är då att få hästens schabra riktigt vita igen.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025