• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 924
M

Moej

Min pålla är väldigt, väldigt svår att hitta sadel till och nu måste vi få ner henne lite i vikt för att över huvudtaget kunna hitta en sadel, så jag rider med ridgjord när jag rider. Men hur är det egentligen för hästen? Kan man hoppa 30 cm hinder ? Man kan ju inte rida lätt, blir det jobbigt för hästens rygg att man aldrig rider lätt ?

Sv: Ridgjord

jag red både lätt och hoppade 1 meter i ridgjord jag.. fast jag hade en mycket tjock pad under också.. hästen hade aldrig och har inte heller nu några problem med ryggen..
ridgjorden ger juh ett mindre tryck på ryggmusklerna än en sadel, men å andra sidan så trycker den inte på ryggraden, som det skulle göra om man typ bara knäppte ihop 2 stigläder och red med..
och den här ponnyn väger ca 350 kg, och bar väl på 60 kg (dvs jag inkl kläder, ridgjord, stigbyglar) så det var inte heller en mygga på en ardenner.. :)

har hästen ryggmuskler går det bra.. du märker fort om hästen svankar undan, då bör du stå mindre i stigbyglarna..

Hej!
Stiglädrena på ridgjorden är till för at du ska få extra balans vid barbackaridning men ändå ha kvar barbacka känslan. Dem är inte till för att sitta upp med/rida lätt i eller stå överhuvudtaget.
Hästkiropraktorn tyckte att det var rent vansinne att rida lätt i stigbyglarna då punkttrycket blir enormt. Det spelar ingen som helst roll hur musklad ryggen är, du kan göra stor skada i vilket fall.

Tanken med ridgjord är smart då man får en bättre balans vid barbackaritt. Den ska nog däremot inte användas till hoppning/lättridning eller uppsittning i lädrena. Smartare är nog faktiskt att hoppa helt barbacka.

MVH
Sofia

Det är bara det att vi fått i uppgift att våga ta oss över småhinder, men nu har vi ju ingen sadel :crazy: om man bara lutar sig framåt då ?

Hej!!
Min förra sköthäst har rygg problem(vet ej om det hör dit men ändå),och han har en bom fri sadel. :)
Den är skit skön och ändras efter hästen eftersom den inte är hård och har bom!! :bump:
Prova en sån ett tag,hästen behöer inte gå ner(om den inte är överviktig)! :banana: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka