Status
Stängd för vidare inlägg.

Kicki_83

Trådstartare
Hejsan! Är det många som rider med Barbacka gjord? Jag har en och tycker den är jätte skönt...vad tycker ni?

Senast ändrad:
Sv: Ridgjord!

Det hette barbacka gjord såg ja på Hööks. Man kan gå in på hööks hemsida och söka på barbacka gjord om man vill se vad det är!

Okej då vet jag vad de e=)

Jag kan bara svara för mig själv och jag tycker att om man ska rida barbacka så ska man rida utan gjordar=) max ett schabrak eller täcke på vinten(Om man har rakad häst)

Go barbacka!=)=)

Skönt och skönt...? Min ridgjord håller fast schabrak + pad som jag måste ha när jag rider barbacka (hästen har inte en helt bekväm rygg att sitta på... :angel: ). Praktiskt och funkar mycket bättre än en elastiskt täckgjord.

Edit: hittade en gammal bild

Senast ändrad:

Jag rider hellre i kameldrivarkudde. Men ridgjorde håller ju som Ingela_S bara fast schabrak eller vad man nu väljer att sitta på. Att använda stigläder och stigbyglar hoppas jag inte att någon gör...

Varför ska man inte använda stigläder å stigbyglar för?? Skulle det vara nå fel på det? Finns ju många islandshästar som rids med barbackagjord med stigbyglar och stigläder. Ja rider med barbacka gjord nu med stigläder och stigbyglar och hästen trivs bättre med det än med sadeln!

Ganska värdelös uppfinning... :D

För att inte ryttaren ska hamna för långt bak på hästen måste gjorden läggas så långt fram att den klämmer bakom armbågarna, samt på manken om hästen har en markerad sådan.

Dessutom kan man ju inte sitta själva gjorden, så stolsitsen är oundviklig.

Nä, inget för mig! ;)

Varför ska man inte använda stigläder å stigbyglar för?? Skulle det vara nå fel på det? Finns ju många islandshästar som rids med barbackagjord med stigbyglar och stigläder. Ja rider med barbacka gjord nu med stigläder och stigbyglar och hästen trivs bättre med det än med sadeln!

Jag tror att Polly_Mulle menar att man inte ska använda stigbyglarna, dvs lägga vikt i dem på något sätt.

Att däremot ha dem där och bara vila fötterna i dem för lite extra balans gör nog ingen större skada. Men lättridning och fältsits är inte att rekommendera!

Jo det förtstår jag oxå...jag har min gjord när ja rider i skog och mark ja tycker det fungerar jätte bra...

Jo det händer väl...jag har aldrig hör nå om att man inte får rida lätt eller stå i stigbyglarna med ridgjord...förut när ja red på islandshästar då hade dom bara ridgjord å vi red lätt och hoppade å så ingen som inte sa att det inte var bra då...

Ett tecken på okunnighet? Hur skönt tror du det är för hästen att få all din tyngd på en och samma punkt på ryggen?

När jag köpte min ridgjord (som jag har sytt till en bomlös sadel) fick jag med ett papper från hööks där det stod att man absolut inte ska lägga vikt i stigbyglarna.
Hursomhelst borde man förstå det även om man inte läst pappret..

*kopierar mitt eget svar från en annan tråd*

Det är lite oroande att så många i den här tråden föreslår sk barbackagjordar, då dessa är fullständigt förkastliga ur hästhälsosynpunkt...fattar inte ens att det är tillåtet att sälja dem. De bildar ett kraftigt punkttryck på hästens rygg då man belastar stigbyglarna - hela ryttarens vikt på en yta stor som en handflata
Hela poängen med sadel är ju att fördela trycket som uppstår då ryttaren använder stigbyglarna, över en större yta, och bort från ryggraden/tornutskotten.

Då är det en bättre idé med en barbackapad av modell 'kameldrivarkudde' då den ger stöd och hjälper upp balansen men utan stigbyglar.

Jag har en med handtag på som extra stöd i traven när jag rider barbacka. Funkar kanonbra men väldigt få gånger som stigbyglarna varit på. Man hamnar i en hemsk stolsits men hade dom som stöd när hästen busade och kastade runt och med ca 100-130kg övervikt så var det inte läge att köpa en sadel till hon kommit i mer form. Skulle aldrig ha en tanke att stå i eller rida lätt med en ridgjord.

när jag köpte min häst hade hon ridits med en fel sadel och hade inte en bog el ryggmuskel rätt, fick då rida med ridgjord å barbacka i åtta månader innan jag kunde köpa en sadel som passade hennes nya muskler. Man får INTE belasta stigbyglarna dock som många skriver utan bara vila föttern i dom .

Jag tycket inte man ska ha stigbyglar öht! Benen väger en del de också och är det är väldigt lätt att man "råkar" lägga lite av sin tyngd där eftersom man är van vid det. Vad kan ett ben väga? 10 kg kanske? Isf får man 10 kg vikt på en yta 10*10 cm (om man har otur).

Trycket = Kraften/Arean

Kraften = m*g (massan * tyngdacc.) = 10 kg * 9.82 =98.2 Newton

Arean= 100 cm2

Trycket = 98.2/ 100 = 0.982 Newton/cm2

1 Newton = 9.82 kg....

Det tycket är nog jätteskönt för hästen :crazy:

DETTA ÄR ENDAST FÖR BENEN TÄNK HELA DIN TYNGD!

Jag tror inte det är skönt men hur skulle ja ha vetat det för typ 10 år sen när ja red på islänningarna...i dag har ja dom balanshjälp när vi rider ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 942
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka