Ridgymnasium

Opra

Trådstartare
Än sålänge är det ett år kvar tills jag ska söka, men gillar att vara i god tid;)
Har hittat tre gymnasium som jag är intresserad av, och undrar mer om:

Flyinge
Strömsholm
Sveriges Ridgymnasium i Svedala

Lite av mina frågor:
Antagningspoäng? Jag får ju betyg i nya A,B,C,D,E,F-systemet, detta borde ju påverka antagningspoängen ganska mycket iom att det är mycket svårare att få A än ett MVG... Eller?
Krävs ridprov eller andra antagningsprov?
Hur är lärarna/eleverna/miljön?
Hur mycket tid får man för egen häst om man väljer att ta med?
Finns stallplatser & elveboende?
Hur många dagar i veckan rider man på skoltid? (Stämmer det att man bara rider en dag/vecka på Flyinge?)

Vilken skola skulle ni valt om ni i framtiden skulle vilja jobba som beridare i stort stall utomlands?
Och till er som gått/går på hästgymnasium, vad tycker ni är bra att veta om skolan innan man söker? Något man ska kolla upp extra noga?


Ni som känner till skolorna, berätta allt ni vet! :bow:
 
Sv: Ridgymnasium

Jag skulle säga satsa på Strömsholm/Flyinge. Även om gymnasiet bara är en grund så är det en fördel att ha gått på ett gymnasium som har vissa anor, samt att det har funnits länge nog att ha mycket av organisationen i ordning.
De nya betygsmålen är annorlunda, det räcker inte längre att plugga in fakta utan du måste reflektera, värdera och jämföra mycket mer för att nå ett A. Skillnaden är också att du måste visa dessa reflektion -och argumentationsförmågorna inom alla de områden som specificerats av skolverket för just den kurs du läser. Så för att göra det enkelt - nej det är inte "svårare", du förväntas inte vara ett geni. Du förväntas läsa skolverkets kriterier för kursen och du förväntas sedan visa ett angagemang i dina studier samt tydliga reflektioner, argument och ståndstaganden i enlighet med kurskriterierna. För vissa kanske detta betyder att det är svårare, men egentligen förbereder dessa nya kriterier eleverna bättre för högskolestudier enligt mig.

Jag gick på Sveriges Ridgymnasium i Varberg (som då hette HRG: Hallands Ridgymnasium) under hösten -07/våren -08. Då var gymnasiet ganska nytt, de nuvarande leverna i sitt 3:e år skulle bli de första att ta studenten från HRG. Redan då fanns det planer om att döpa om gymnasiet och öppna filialer över hela landet. Problemet med HRG var inte ambitionen, utan det faktum att gymnasiet var nytt och ofta väldigt oorganiserat. Dessutom aspirerade man att bli ett "fint" gymnasium och satsade på de elever som tävlade på högre nivå (inte utan en del favorisering, som den gången två av de mer framgångsrika tjejerna tjuvred andras hästar mitt i natten men kom undan med en varning) och tränare valdes efter dessa principer. En av anledningarna till att jag valde HRG är för att det var mycket ridning på schemat och att man fick ha med sin egen häst. Mycket ridning på schemat är alltid roligt, men däremot ska man tänka på är att ju mer ridning det är på schemat desto färre teoretiska ämnen finns det tid för, och vill man studera vidare är teoretiska ämnen viktiga att ha studerat.
Eftersom jag inte vet något om SRG's filiar i Svedala ska jag inte säga något om det, det kan vara väldigt bra organiserat. Men faktiskt så vill jag avråda från friskolor som inte är väl etablerade och med bra rykte. Friskolor är vinstdrivande för ägarna och många lockar till sig elever genom att lova mycket men prioriterar sedan vinst över kvalitet.

Jag tycker också att du ska tänka på att flytta och vara inackorderad under gymnasiet är roligt, men också svårt på många sätt. Jag har bland annat delat ett 4-plans bostadshus med 12 andra tjejer, vi hade pyttesmå kylskåp och frysar, man fick låsa in saker hela tiden. Det var fest ofta, främlingar invaderade mitt rum en del, jag fick sova på kompisars golv efter att fulla äldre killar däckat i min säng. Tvätta själv suger, speciellt om tjejerna som delar på tvättmaskinen aldrig tar ur sin tvätt efter sig. Jag fick cykla 4 mil till och från min praktikplats i Oktober, och fick en så svår urinvägsinfektion att jag blev tvungen att köra mig själv till akuten, något som min skola inte förstod alls utan tyckte att jag skulle fortsätta cykla trots sjukskrivning. Pressen kring boendesituationen och kaoset på skolan gjorde att jag hade svåra migränanfall, inte sällan dag i veckan som tillbringades med att ligga och kräkas i ett mörkt rum. Kort och gott, jag älskade att bo på egen hand, men skolan och boendesituationen tärde på mig. Många av de andra tjejerna hade "the time of their lives" så det beror på vem man är.

Det är viktigt att du kollar upp rent tekniska detaljer - Garanterar skolan boende? Vad kostar det? Får du CSN bidrag för att studera och bo på den/dessa skolorna? Vad får du behörighet till genom utbildningen? Var bedrivs undervisningen? Transport kring området du kommer befinna dig i? Var och hur får du din mat? Vad finns det att göra i området?
För att bli beridare utomlands bör du efter gymnasiet antingen utbilda dig vidare eller arbeta hos/bli lärling någon. Hur det fungerar beror på land, i Sverige får man deltaga i en uttagning för att sedan utbildas till beridare på Flyinge och konkurrensen är hård. Talang och mycket träning krävs. Att ha ett slutmål är jättebra, men se till både att utbildningen kan ta dig dit du vill, eller om du ändrar dig, ge dig möjligheter till att göra andra saker.
 
Sv: Ridgymnasium

Jag har också kollat på Strömsholm då jag bor i V-ås. Jag tycker att det verkar vara ett super bra gymnasium men enligt mig så finns det en nackdel. Och det är att om man ska ha med sig egen häst så måste den ha vissa kunskaper. Hästen måste "godkännas" av skolan. Man får skicka en video där hästen hoppas och en där den rids i dressyr. Men har man inte en egen häst så behöver man ju i alla fall inte oroa sig för det här!
Lycka till!
 
Sv: Ridgymnasium

Finns även Bollerup om du missat det.
Tror tom de ska starta en utbildning som handlar om unga hästar, så den kanske är intressant?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp