Ridhästskor/travhästskor?

Julle

Trådstartare
Vad är skillnaden? Mer än att travhästskor väl är lättare? Finns det nån mer skillnad? *nyfiken*

Sv: Ridhästskor/travhästskor?

Sömhålen sitter i vissa fall längre ut vilket resulterar i att spika i hovväggen eller sätta sömmen där den ska va och sedan raspa ner hoven efter skon.

Men bara vissa fabrikat. Andra liknar ridskorna mer. Sen så har oftast travskorna ingen fals där sömhuvudena går ner utan de sticker upp :D

tycker att ridhästskor får hovarna att se bättre ut. då de flesta travskor är tunna så måste man verka ny sömyta varje gång man ska sko vilket blir rätt ofta då de slits rätt fort. sen är ridhästskor tyngre och påverkar aktionen. tränar man tillexempel en hopphäst med tunga ridhästskor och sedan vid tävlig skor på ett par aluminium som väger typ nada så hoppar förmodligen pållen ett par decimeter extra. i teorin iaf!:idea:

personligen tror jag att rid-, trav- & galoppvärlden har mycket att lära av varandra gällande skor på hästarna.

Ok!! Tack båda!! Nu har jag lite mer koll!!:)

Gärna mer!!:)

Vica skrev:
personligen tror jag att rid-, trav- & galoppvärlden har mycket att lära av varandra gällande skor på hästarna.

:bow: det tror jag med!

Galoppskor då? Vad är har de för speciella funktioner? Och vad har de för skoningsmetoder? Har inte alls tänkt på att galoppen med har speciella skor innan!!

det finns en uppsjö med travskor...
bla en man sätter åt fel håll, så tån blir helt bar....

Galoppskorna liknar i många fall travskorna. Ibland med hårdmetall i kanten för att få fäste och så.

För mig finns inget trav/ridskor.. utan allt är hästskor. Sen använder man olika skor vid olika behov, inte efter vilken diciplin man tränar/tävlar.
Min Quarter går med bak och fram vända Aluminium skor med tvär tå fram och slide skor bak, när vi inte tränar slide sitter det vanliga tunna järn skor bak. När vi tränar mycket i ridhus vill jag gärna ha korta brodd ( som sitter färdigmonterade på aluminiumskorna ) för att hon ska få lite mer fäste fram vid slide...
Vid koträning ska de också vara små brodd fram för att få bättre fäste och snabbare grepp i underlaget.
Men jag har ju fördelen att jag skor själv.. så jag kan ju byta lite oftare.
Byter man ofta spikar man självklart i samma sömhål, och då märks det inte på hoven att man bytt skor.

Tycker det är tragiskt med inbitna "ridskor-användare" som klagar på att deras häst slår på sig någonstans.. å så har de inte ens provat med att sko på ett annat sätt med andra skor.

Vi använder ridskor endast i få fall.. det är när travhästarna vill springa i passgång... speciellt unghästar. Då får de gå med tunga ridskor fram.

Att sko med tunga ridskor för att de andra slits fortare... det handlar ju mer om plånboken, än om vilka som gör bäst nytta.

Jag har en sambo som skor. För min del spelar inte pengarna då nån roll. Men jag tycker det känns mer stabilt med ridskor.

Håller med, tipsar ofta ridfolk med hästar med trasiga hovar som knappt går att sko att antingen sko med flapskor eller en ordentlig tåsko tills hoven fått växa ut men icke då...
JAg kör ofta min travare med den tunnare varianten av ridhästskor i början för att slippa sko om eller sömma om, sen får man se hur de springer vad som kommer på , men det är skönt att det finns många varianter, fast det värsta jag varit med om var en häst jag hade, en travare , han hade fyra olika skor en på varje fot. Vi hittade inte vad som var problemet trots massiva vet undersökningar mm. HAn dog på banan o då fick vi reda på det, en maskansamling i krösroten som anledde en blodpropp i bakbenet som gick till hjärtat o pang sa det....
Så jag hade kunnat skott hur som helst eg...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 874
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 191
Senast: Capybara
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka