Ridhus och kommun problem!

S

Sonita

Nu när nye idrottsminister Ringholm lovat pengar till ridsporten hoppas jag han håller detta.
Ridskolans ridhus håller bara inte.

-99 bestämde sig kommunen (äntligen!) för att ge pengar till ridskolan i Tyresö så att vi kunde bygga ett nytt ridhus (det gamla var byggt av plåt och stängdes med ett rep, 15x35m). Vi vart tvunga att riva många hagar, så det var rikigt hagbrist ett bra tag.
Det nya ridhuset skulle bli stort, fint och luftigt. Med superunderlag.
Jag är ingen expert på ridhusunderlag, men det var i alla fall tänkt så att det skulle vara ett lager med sten under en tjock matta, och sedan olika lager sand i en viss mängd ovanpå.
Alla trodde att det vart som övernskommet och ridhuset vart klart och kunde invigas.
I början var underlag djupt och tungt och hästarna orkade inte springa. Allteftersom vart underlaget bättre. Men då kom vintern. Och ridhuset var (och är) inte alls isolerat. Det är plankor med springor emellan och det snöar in från div. ställen.
Nu, i början av sommaren började stora stenar ploppa upp här och var i ridhuset. Ingen visste var de kunde komma ifrån. Fler och fler stenar kom upp och underlaget blev hårdare och hårdare. När några ridlärare en dag bestämde sig för att gräva i sanden och vad det var som orsakade stenarna, såg man att det fanns ingen matta. :eek: Väldigt smart. Mattans funktion var att stenar inte skulle åka upp från marken.
När vi ringde till kommunen var svaret:
- Ni skulle ändå harvat sönder mattan.
Kommunen vägrar ta på sig ansvaret för det här. Och de vill inte hjälpa. Nej, istället lägger de ner pengar på ett utökande av en kretsloppscentral tio meter från stallet (det låter redan rejält högt) och ger pengar till fotbollen.
Underlaget måste harvas, annars blir det hårt som asfalt och fler stenar kommer upp.
Nu har en grop också kommit till i ridhuset.
Så tack så mycket kommunen, det här gick toppenbra.
Grrr, vad arg jag är!! :devil: :mad: :mad:
Vet att en del inte har något ridhus alls, men det här är bara så typiskt. Kan de inte göra det bra om de ändå ska göras?
 
Sv: Ridhus och kommun problem!

Ridhusbottnar MÅSTE underhållas.
Jag vet inte hur ni har gjort under åren, men det kanske är dags för ridskolan att "skramla" ihop lite pengar och fika ridhusbotten ordentligt.

Det är ju inte alla ridskolor som får/får bidrag till ridhus, fast det skulle behövas. :mad:
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
Anläggning Behöver lite tankar o idéer här. Botten i vårt ridhus börjar bli lite väl dålig nu, och det är ju inte bara att knäppa på fingrarna...
Svar
11
· Visningar
5 173
Senast: Marty
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 097
Senast: hejjaSVAMPBOB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp