Bukefalos 28 år!

Ante

Trådstartare
Jag undrar hur en ridkapson fungerar att rida på? Jag undrar också vad en sådan kostar och var man kan få tag i en sådan?
Min häst har en tryckskada i ena mungipan och jag rider mycket på hackamore men det funkar inte så bra i dressyren. Därav funderingen på ridkapson.
 
Det finns i princip två olika sorters ridkapsoner. De som inte är ledade över nosryggen (dock längre ned) och de som har flera leder över nosryggen (cykelkedja klädd i läder). Vad som är bäst osv finns det flera olika åsikter om. Mycket handlar nog om teknik och individen.

Kapsonen påverkar överkäken som har direkt förbindelse med nacken (till skillnad från tränsbett som påverkar underkäken som sitter med led i överkäken), man kommer därför lättare åt ganaschställningen, men märker även hästens spänningar mycket lättare.

Gå in på 'barock' och sök, där står det en del skrivet om teknik etc.
 
Tack för svaret. Jag ska gå in på Barock och titta.

Jag undrar om någon vet vad en ridkapson kostar och var man kan köpa en?
 
Jag växlar mellan oledad (portugisisk) ridkapson och tredelat bett på min unghäst. Funkar jättebra, men tro inte att kapson är snällare än bett!!! Det gäller att vara väldigt mjuk i handen även på kapson ;)
Angående priset, så är de inte billiga :(
Gå in och kika på www.levad.nu så hittar du några olika typer.
 
Nej, kapson är ju ofta mycket skarpare (och tydligare) än bett just pga att den påverkar överkäken och nacken.

Det som kan vara lite dumt med kapson är att man på en del modeller måste spänna nosgrimman ganska hårt (tvingar ihop käkarna) och då skapar man en spänning i hästen som sprider sig bakåt. Om man har en väl anpassad kapson borde man slippa dra nosgrimman så hårt och då också slippa spänningen i hästen. Sidepull påverkar ju också det överkäken, men man tvingar inte ihop käkarna. Sidepull är väl dock inte lika tydligt och därför inte lika skarpt (i nacken). Jag kommer utbilda min häst på sidepull och musserola (typ ridkapson). Till att börja med vill säga...

Den läderinklädda cykelkedjan är framtagen av Bent Branderup och säljs i Sverige av www.christinadrangel.com . Många andra modeller hittar du som sagt på Markus hemsida (levad.nu). Det finns också flera postordrar i Tyskland och Spanien som säljer ridkapsoner.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 002
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp