Ridkjolar? Vilken sort?

Shixle

Trådstartare
Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter.
Jag har ridit i min regnrock ett par gånger (outback fr. Hööks) och jag har täckkjol till vardags, så vet vilken skillnad det gör.

Vad jag vet att jag vill ha är en längre kjol som även täcker lite hästrumpa (och därmed utrustningen) så dom korta med dragkedja fram å bak går bort.
Alla erfarenheter av dessa och andra kjolar mottages! Hur varm dom är, om dom är prassliga, lätta å kravla sig upp i etc.

Hittat dom här: (ursäkta längden på länkarna 🙈 )
https://borjes.se/ridkjol-p10539/

Omlottmodell. Lite osäker på om den större är stor nog..drar iaf 48 i storlek. Inte så förtjust i att stropparna hänger ner såpass.

https://ridersport.se/products/ridk...lf_HF7875W3GYJX-1_BhXGzvf2h85usMaAiyqEALw_wcB

Den här har lite reflex vilket alltid är ett plus. Inte omlott, med dragkedja mitt fram. Kan ju skrapa eller fastna? Men kanske drar mindre?

https://ridersport.se/products/ridk...v22OIiTzdZS4YOG2O9TfoXs_p92dDGI8aAoHSEALw_wcB

Omlottmodell. Knappar i midjan att justera med istf kardborre som dom andra.

Alla tre kjolar är fleecefodrade. Alla utom sista specar att dom e vattentät.

Några tips/förslag på vad jag bör välja? Känner att om jag ska få mig ut i -20 i vinter så behöver jag all hjälp i utrustningväg jag kan 😅

Tacksam för hjälp!
 
Jag har kappa som täcker benen men har varit lite inne på att köpa en kjol i längre modell. Kommit fram till att jag vill ha en i ylle isf så det är tyngd i den. Misstänker att alla ovan kommer fladdra omkring i högre tempo än skritt. Ylle är dessutom oslagbart varmt! Red ut med yllefilt om benen igår under kappan och det är sååå mycket varmare!
 
Ja ull är ett oslagbart material när det kommer till värmeisolering, samtidigt som det andas. Du kanske kan köpa tyg och sy egen?
Det finns att söka fram på till exempel Etsy långa ridkjolar dock mest i annat material än ull kanske. De kostar en bra slant dock.

Kom att tänka på ridrock från 1947, men det tror jag inte säljs längre. :laugh: Annars är jag sådan som själv föredrar en lång rock än kjol.
 
Jag har kappa som täcker benen men har varit lite inne på att köpa en kjol i längre modell. Kommit fram till att jag vill ha en i ylle isf så det är tyngd i den. Misstänker att alla ovan kommer fladdra omkring i högre tempo än skritt. Ylle är dessutom oslagbart varmt! Red ut med yllefilt om benen igår under kappan och det är sååå mycket varmare!
Jo, man har ju dreglat på Klesarven-kjolarna. Meeeen 🙈 liiite utan för min prisklass med tanke på hur lite det faktisk blir ridet 😅
Den från börjes sätter man stropparna under fötterna, känns ju lagom säkert 🤔
 
Jo, man har ju dreglat på Klesarven-kjolarna. Meeeen 🙈 liiite utan för min prisklass med tanke på hur lite det faktisk blir ridet 😅
Den från börjes sätter man stropparna under fötterna, känns ju lagom säkert 🤔
Stroppar under fötterna? Så märkligt😅
 
Ja ull är ett oslagbart material när det kommer till värmeisolering, samtidigt som det andas. Du kanske kan köpa tyg och sy egen?
Det finns att söka fram på till exempel Etsy långa ridkjolar dock mest i annat material än ull kanske. De kostar en bra slant dock.

Kom att tänka på ridrock från 1947, men det tror jag inte säljs längre. :laugh: Annars är jag sådan som själv föredrar en lång rock än kjol.
Jo, nog skulle det gå att sy en, men är lite osäker på hur mycket tyg min maskin skulle palla, så kanske blir för hand isf..och sen så ska det bli gjort oxå. Har så många projekt igång redan 😅
 
Jo, man har ju dreglat på Klesarven-kjolarna. Meeeen 🙈 liiite utan för min prisklass med tanke på hur lite det faktisk blir ridet 😅
Den från börjes sätter man stropparna under fötterna, känns ju lagom säkert 🤔
Klesarvenkjolen är verkligen en dröm! Så fin och lär vara otroligt skön att rida med!

Stopp under foten kändes sådar🙈.
 

Liknande trådar

Svar
36
· Visningar
1 618
Senast: Lycan
·
Tjatter Jag försöker hitta en hylla jag kan ställa in i skafferiet ovanför ventilationshålet längst in på hyllan. Dels så att jag kan använda...
Svar
2
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp