Ridklasser New Forest

Smallgot

Trådstartare
Jag har varit inne på new forestföreningens hemsida, och sett att det ska vara en utställning där det även finns ridklasser. Jag är nämligen för gammal för att tävla min ponny, men såg att det fanns klasser man fick rida fast man är över 18. Jag tycker detta lät intressant och skulle gärna vilja veta mer om dessa klasser!

Jag undrar dock hur pass fin ponnyn måste vara för att man kan delta utan att skämma ut sig? Måste man ha en ponny med perfekt exteriör och kanongångarter? Nu är jag ju inte ute efter att få en massa höga poäng eller så, utan mer att det vore kul att prova. Men man vill ju inte skämma ut sig totalt heller!

Om någon vill svara vore jag jätteglad! Jag har massor med frågor! :D

MVH Smallgot

Sv: Ridklasser New Forest

Jag har inte new forest men väl connemaror. I ridklasserna brukar det vara blandad nivå på både ponnyer och ryttare.
Du ska säkert våga ställa upp, lycka till!

Eftersom jag vet att du tävlar "på riktigt" i dressyr så kan jag nästan lova att du inte kommer att "skämma ut dig". :) Det är väldigt blandad nivå på deltagarna eftersom det finns klasser för minsta barn (med ledare till ponnyn), för vuxna och för alla däremellan. Bedömningen skiljer sig också en hel del från vanliga tävlingar och är mer inriktad på ekipagets helhetsintryck, puts, harmoni i ridningen, horsemanship, mm.

Så du vågar absolut ställa upp! Och det gäller alla andra som funderar på saken också! :)

(Tips: Schabrak är inte tillåtet, utan du behöver en vojlock. Det var ett par stycken som hade missat det förra året.)

Kolla in propositionerna med alla regler, mm. på SNF´s hemsida

Jag är domare för ridklass och absulut skall du ställa upp!

Det man vill se är ett harmoniskt ekipage med en liksidig ponny i rätt form med stort gångartsregister när det gäller ridklass.

Working hunter innehåller också en liten hoppbana med naturliknande hinder och där vill man att hästen skall visa framåtbjudning, balans och mod.

Det skall se ut som om hästen är arbetsvillig och rolig att rida. Samspelt med sin ryttare.

Personligen gillar jag New Forest med lite extra framåtbjudning och attityd.

Delvis KL

Tack för era svar! Ponnyn ifråga är ju rätt så välutbildad i dressyren (går FEI-programmen, dock på programridningar eftersom jag är förgammal), men han har ju inga kanongångarter direkt. Vi brukar få 6 eller 7 på gången i vanliga dressyrprogram. Men man kanske vågar prova ändå? Den klassen jag funderade mest på är nog den Working hunter då ponnyn verkligen älskar att hoppa, och höjderna kändes lite sådär lagom :D. Men där visar man väl den inte för hand?

Nu har jag typ hundra frågor till:

Ponnyn har stubbman, är det kört direkt eller kan man visa dem med det på den här typen av tävling?

I Working hunter är hoppningen i direkt anslutning, eller hinner man byta sadel och så emellan?

Säger domaren om man ska visa mellangångarter och så, eller ska man hela tiden försöka få ut max? Och i galoppen, är det bättre att visa en mer samlad och bärig galopp, eller ska man länga och visa mer hur stor galopp man kan få fram?

Hur stor del av bedömningen hamnar på hästens gångarter? Är det största delen eller vad man ska säga?

Brukar man delta i en ridklass per häst, eller är det vanligt att man är med i två?

Krävs licens, och isåfall, vilken?

Får man ha underlägg under sadeln, eller bara en vojlock?

Sådär, det var nog allt jag kom på för stunden! :banana:

Tusen tack för er hjälp!

Kan inte svara på allt eftersom jag aldrig varit med i någon ridklass själv (visar alltid en massa unga ponnyer på utställningen som är samtidigt). Men kan försöka svara på en del i alla fall, så får någon annan gärna fylla på sedan.

Att ponnyn har stubbman spelar ingen roll. NF är inte så noga (som vissa andra raser) med att ponnyerna ska visas som "naturras". Vissa flätar, andra inte, och har sett en och annan stubbman också. Det viktiga är att det ser prydligt och välskött ut.

Varken du eller hästen behöver licens, däremot måste du vara medlem i SNF. (Se hemsidan för info om man blir medlem.)

Du kan starta i mer än en klass, det var många som gjorde det förra året. Om det finns någon begränsning om hur många man får starta i vet jag inte, men för dig som är över 18 år så finns det ju bara två klasser du kan anmäla dig till.

För att få korrekta svar på resten av dina frågor skulle jag starkt rekommendera att du tar kontakt med C.L. i Vinslöv (som står som kontaktperson längst ner på proppen till regionalutställningen i Björbäck). Hon kan svara på allt.

Och sedan måste jag ju absolut uppmuntra till att du visar din ponny på utställningen också! :) Kan väl vara kul när att passa på när du ändå är där? Ridklasserna brukar gå på förmiddagen och de äldre ponnyerna visas på utställningen på eftermiddagen, så du behöver inte oroa dig för att det ska krocka.

Tack för dina svar! :bow:

Måste bara fråga, vart ligger platsen egentligen? Har försökt söka på Björbäck, men får upp jättemånga träffar. :D Ska du dit?

Om det blir så att jag kommer iväg skulle det ju vara lite roligt att ställa ut också faktiskt. Kanske vore något att satsa på. Planerar att åka på NF-SM också (om ponnyn behagar hålla sig frisk detta året ;)), och där kommer jag absolut ställa ut!

MVH Smallgot

Hemsidan är www.bjorbacksrf.com. Där finns en vägbeskrivning också.

Jag bor bara ett par km därifrån och är med och hjälper till att arrangera utställningen. Ska visa ett gäng av mina ponnyer, men inte vara med i någon ridklass.

Vill bara passa på att påminna om att anmälningstiden till utställningen och ridklasserna i Björbäck går ut den 20 juni, så det börjar bli läge att anmäla sig för de som vill vara med.

Jättesnällt med en påminnelse! För min del verkar det tyvärr som att jag missar både Björbäck och NF SM, då jag troligtvis har jobb utomlands from 1 Juli. Tror dock jag ska försöka tvinga min syster att rida ponnyn på NF SM! ;)

Liknande trådar

N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 664
Senast: Tussilago
·
M
Avel Jag har de senaste fem åren visat mina ponnyer vid treårstest i Sundsvall. Våra uppfödningar har fått 6 dubbeldiplom, 1 gångartsdiplom...
Svar
12
· Visningar
1 577
Senast: ZABA
·
Avel Har ett äldre New Forest sto e Merrie Master- Burton Starlight här hemma, född på Smedhults Stuteri 1981 som det fortfarande är mycket... 2
Svar
21
· Visningar
2 235
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
4 030
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka