Ridklubb anmäls för vanvård

Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Att hästarna inte har någon saltsten kan väl ändå inte räknas till vanvård?
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Att hästarna inte har någon saltsten kan väl ändå inte räknas till vanvård?
Så du tycker det är ok med att de är magra och sjuka då?Eller hur menar du med ditt knasiga svar?:eek:

Varm årstid är ju saltsten också viktigt,även om det inte just den biten är grov vanvård så är de andra anmärkningarna allvarliga nog tycker jag!:confused:
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Det borde vara svårt att missuppfatta mitt svar. Att hästarna inte har saltsten kan väl knappast räknas till vanvård.

I övrigt har jag inget att fundera över vad gäller artikeln. Om anklagelserna stämmer är det ju kanske fråga om vanvård men att hästarna inte har saltsten gör varken från eller till så det är ju bara löjligt att nämna det i sammanhanget.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Om hästarna är utan saltsten och inte får salt i maten så kan det nog klassas som vanvård i längden.

En häst behöver få i sig salt om den svettas mycket och inte får salt.
Men en kortare tid utan saltsten gör nog inte något.

Så både det och att dom inte får tillräckligt med hö och halm räcker nog för att det kan klassas som vanvård. OM allt stämmer.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Jag tycker man ska ta det lite lugnt med att döma någon efter en artikel som den här. Det är lite annorlunda om det hade varit hämtat från inspektörernas protokoll. Nu är det ju än så länge bara vad en anonym anmälare har uppget vid anmälan. Behöver inte finns ett uns sanning i det.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Fast ridsportförbundet verkar ju också ha åsikter om denna ridanläggning. Handlar om att hästarna är i dåligt skick helt enkelt.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Fet är bra att alla håller koll så att inte djuren fa illa däremot tycker jag att det är fegt att anmäla anonymt.
Har man en åsikt så ska man våga stå för den också.
Annars är det snart som i forna Ryssland men anonyma angivare uppmuntras och där falska anklagelser frodas
Lite mer råg i ryggen tack och göm en inte bakom någon feg anonymitet
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

... men att hästarna inte har saltsten gör varken från eller till så det är ju bara löjligt att nämna det i sammanhanget.

Ändå va det just det som någon i första inlägget i tråden nämnde, jag håller med Lilla Skutt och dig att det va jättelöjligt.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Fet är bra att alla håller koll så att inte djuren fa illa däremot tycker jag att det är fegt att anmäla anonymt.
Har man en åsikt så ska man våga stå för den också.


Feghet och att man inte vågar stå för sin åsikt anser inte jag att det finns ett samband med. Man står ju för sin åsikt till myndigheterna.

Det är bra att det går att göra en anonym anmälan och sedan låta dom som vi betalar skatt för låta utreda vad som är rätt och fel i det enskilda fallet.

Dagens samhälle är fullt av idioter och en icke anonym anmälan mot fel person kan mkt lätt leda till "represalier".

Risken att anmäla en person för dålig hästhållning är just att det oftast är spykiskt instabila personer som bedriver dålig djurhållning.
En psykiskt instabil person drar sig sällan för att om den vet vem angivaren är och denna har egna djur, tyvärr hämnas på angivarens djur.

Tycker du att djuren ska blandas in och utsättas för lidande enbart för att man offentligt ska stå för sin åsikt?? Räcker det inte med att den som anmäls efter granskning från myndigheten ev. leder till att den anmälde har djur som lider??
 
Senast ändrad:
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

däremot tycker jag att det är fegt att anmäla anonymt.
Har man en åsikt så ska man våga stå för den också.

alla har inte "råg i ryggen" och vågar stå för en anmälan och det skulle alltså betyda att ett eller flera djur kommer att fortsätta fara illa, ifall man ej fick anmäla anonymt. Varför ska man riskera att få sitt eget liv i fara(ja det finns många knäppa människor) pga en sådan sak? Nej jag tycker att det är bra att man kan anmäla anonymt.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Frågan är varför det står i tidningen om det innan miljöinspektörerna ens hunnit vara ute och kontrollera om allt stämmer? Nu vet ju ridklubben om det och hinner antagligen åtgärda bristerna tillfälligt tills inspektören kommer dit, och så slipper dom undan och sen kan det vara lika illa om någon månad igen.. :/

/ Fredrik
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Fast det får dom ändå. När en anmälan kommer in till Miljö och hälsoskyddet, så gör dom först en skriftlig bedömning. Dom skickar även en kopia på anmälan till djurägaren och ber denne yttra sig över uppgifterna. Därefter utförs vanlig inspektion.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Så funkar det inte här.
En kompis fick besök en dag för att en anonym anmälare anmält henne för vanvård av hästar. Bla så skulle hon inte ge hästarna någon mat. Inspektören som oanmäld kom ut möttes av en haflinger med 50-70 kg övervikt....:grin:

Denna inspektör förklarade då att de måste åka ut på alla anmälningar dom får. Och att det inte är sällan de får åka på "falsk-larm".
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Tror inte att det var saltstenarnas frånvaro som blev huvudpunkten i anmälan.
 
Sv: Ridklubb anmäls för vanvård

Ibland tycker jag inte man ska yttra sig när man inte sett stället med egna ögon.
då jag befinner mig en hel del i trelleborg så händer det att jag åker förbi ridskolan. (ganska ofta faktiskt)
De där med hagarna så är det enligt mina ögon så att hästarna gick i en hage (hel) då den andra var trasig och staketet skall lagas.
När det gäller saltsten så är det tyvärr många hästar som går utan det. ska man vara ordentlig så ska det ju finnas en i boxen/spiltan och en i hagen då de är varmt på sommaren. Hur många har det?

Det är inte många stall som är i toppskick exakt hela tiden. det händer att staketet går sönder.

Undernärdhet?? hm ja då gömmer dom de magra hästarna för några sådanna går det inte i (gräs)hagarna vad jag har sett.


där var min mening om detta. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den totala skulden ligger på drygt 350 000 kronor och får ridklubben Ryttargården inte hjälp med sin ekonomiska situation riskerar den...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Uteridbanan på Älvkarleby ridklubb har försatt klubben i en ekonomisk kris.Omläggningen blev kostsam och tävlingar har fått ställas in...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid lunchtid upptäcktes det att någon försökt ta sig in i Gävle Ponnyklubbs lokaler - utan lyckat försök. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I lördags kom anmälan in till länsstyrelsen Skåne. Enligt den har det hittats sex avlidna hästar i hagarna hos en djurägare bosatt inom...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp