E

Ellin0r_

Jag har en ridlekis grupp med barn som är 4-6 år, dom rider en halvtimma och har teori en halvtimma, och då är det såklart jag som ska hålla i teorin, men då har jag lite problem med vad dom ska få göra,så har ni några tips på vad man kan få göra dom under teorin? :confused:

Sv: Ridlekis

"Mina ungar" jag hade hemma kunde stå och borsta hästarna i timmar! Men en favorit var att smaka på hästmaten, jättegott :smirk: De har fått prova mocka och lärt sig diverse enkla delar på sadel och träns.

Tack så mycket för svaret, nu har jag iallafall några ideèr till vad jag kan göra några gånger framåt :bow:

tänk på att det skall vara 10 procent nytt och 90procent repetition!

och ridlekis barn har mest nytta av att kunna rykta, visitera, ta på av grimman, träns, sadling. om o om igen =)

hästens färger och tecken, på mkt enkel nivå. säkerhetstänkande är viktigt att ha med och prata om redan från början.

Hästvett, hur man beter sig runt hästen. Alltså inte springer och tjoar, inte går rakt in till hästen utan att prata med den osv. (Men detta kanske de redan fått lära sig?)

Våra barn tjatar vi på hur man ska bete sig, allt för att undvika en olycka, ibland så "glöms" det bort och man får påminna igen.

Annars färger, vad hästen äter för mat, lite hästraser och lära sig borsta hästen på ett säkert sätt.

Lycka till!

Lära känna hästarna, tex genom att berätta lite om en ny häst varje gång! Der här är Putte, han är en fjording, och de har alltid en särskild färg...

Om du sedan vill kan du ju också berätta att Putte är en kille kommer ni ihåg hur man kunde se det? Kommer ni ihåg vad man kallade pojkhästar som inte kunde bli pappa?

Putte är inkörd, och nu ska jag visa hur man sätter på en SELE som hästen har på sig när den drar en vagn...

Lite ridteori, tex att träna "vänd snett igenom" på mattan i klubbis. Låt gärna barnen få hålla i ett bett och känna hur lite man behöver ta i tygeln för att hästen ska känna det. Vad kallas dina ben när du rider?

VÄLDIGT viktigt tycker jag är att försöka vara lyhörd och ge ungarna som är lite mindre framåt tillfälle att fråga om det är något de undrar över. När mina barn gick i ridlekis var det en unge som inte ville rida. Efter ett tag kröp det fram att hon tyckte synd om hästen för det måste vara så otäckt med bett i munnen. Efter en liten demostration av hur tänderna sitter i hästmunnar var det jättekul att rida!

Jag fick en ide här på buke om en ridskola hade
skrivit lappar men tex "huvud" "kors" "bog" "hov" m.m
o så fick barnen tejpa fast lapparna där dom skulle vara,
man kan kanske inte ha en jätte känslig häst, men dom flesta hästar accepterar nog att man sätter fast en liten bit papper på dom!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka