"Ridning är en rikemanssport"

Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Hon får inga bidrag utöver det hon har rätt till, ett boende kostar pengar vilket hon har tvingats till att ta ett dyrt sådant pga olika omständigheter. Soc har givit den lägenheten pga det inte finns andra att få, genom det anses hon ha tagit ett boende som är mer än hon borde ha och får därför inget bostadsbidrag. Innan man far ut i anklagelser som saknar grund är det bra om man vet bakgrundsfakta. Det vet jag, men inte du.

PS, fadern lämnar inga pengar, och kommunen bidrar inte eftersom fadern anses ha en betalningsförmåga. Nej några pengar stjäl hon inte, barnbidrag finns men ej bostadsbidrag utan endast sedevanlig 1050 kr per barn.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

PS, fadern lämnar inga pengar, och kommunen bidrar inte eftersom fadern anses ha en betalningsförmåga.

Men fungerar det inte så fortfarande att man får bidragsförskott och sen är det myndighetens sak att kräva pappan på pengar?
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Svar ja, men processen är ny och hon får vackert vänta. Jag tänker inte skriva mer om det här, men det är fakta som vi hjälper henne med och hon har hamnat klart i kläm hos myndigheter. Fadern är hal som en ål, och deras fd gemensamma boende ägs numera av ett företag trots att hon inte har varit med vid försäljning. Hon har alltså som var och en förstår inte heller fått sin andel av detta som hon juridiskt sätt har rätt till.

Därför är det bättre att inte fara ut i anklagselser utan att veta fakta först, jag vet fakta och så ser hennes liv ut sen de senaste ½ året.
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Ja, nu tycker inte jag att jag anklagat någon, bara undrade eftersom det är så här det brukar vara. Men förhoppningsvis är det av övergående natur för din väninna då, och hennes ekonomiska situation blir bättre.

För övrigt håller jag med många att till stor del är det en prioritering man gör. Men visst finns det familjer där det inte finns något att prioritera med. Men alla kan inte göra allt de vill, så orättvist är nog livet, tyvärr.

Vill också tillägga att även när jag var ensam med äldsta dottern under några år red jag min lektion. I begagnade stövlar och billigaste billiga ridbyxorna. Jag var 23-24 och kunde inte hänga med i festandet på samma sätt som mina kompisar, men det var det värt!
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Jag tycker nog att flera leder det i bevisning att det är en rikemanssport.
Måste man prioritera och avstå från vanliga saker så har man ju inte råd egentligen.
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Men måste inte de flesta av oss det? Sen hur stor uppoffring som görs är ju individuellt.

Men det är väl få som kan resa på semester, ha häst, köpa ny bil, bo i hus, ta flyglektioner osv utan att man prioriterar.

Att därifrån kalla vanlig lektionsridning för rikemanssport tycker jag är att ta i.

Här hemma är prisindex en flaska vin (under 100-kr-klassen). Ibland när vi tycker nåt är lite dyrt säger vi - jaja, det är bara fyra flaskor vin:) Flickornas hoppträning, t ex
 
Senast ändrad:
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Och det har även den här mamman, 120 kr i veckan tar 480 kr i månaden av 1800 kr. Resten 1320 kr ska hon klara mat kläder och övriga utgifter. Det är redan tajt med 2 barn på 1800, och 1320 bör bli en omöjlig ekvation att få gå ihop.
Några Thailandsresor finns nog inte här heller, endast på vykort.

I ett sånt här scenario känns det inte riktigt som en prioriteringsfråga, nej. Bara i extremare fall där man faktiskt skulle göra "allt" och haft möjlighet att kompensera med billigare boende t ex.
Är barnen lite äldre, 15+ så finns ju ofta möjligheten till prioritering från barnets sida. Extraknäcka själv för att få pengar till ridningen.
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Är det inte så med det mesta? Är det "rikt" att åka på semester utomlands? Eller att köpa ny bil? Båt? Hus? Det kommer att ta ett tag innan människor inser att ridning INTE är en rikemanssport/hobby, det är bara att inse. Nu börjar det ju iaf skrivas lite mer om hur hästen blivit alltmer förekommande och hur nyttigt det är att hålla på med hästar. Man kan ju hoppas att det breder ut sig så att fler "ser ljuset" :)

Tycker dessutom det var fel av moderator att ta upp ett fall med en kvinna som så uppenbart lever under existensminimum och som inte får de pengar hon är berättigad till. Tycker att det var helt irrelevant. Hon har väl precis råd att hålla barnen med mat och kläder, så då kan ju inte NÅGOT fritidsintresse komma på fråga. Ursäkta, men jag förstår inte varför man drar in sådana historier i den här tråden.

Ridning är en bra sport, så enkelt är det. Om det sedan kostar mer, så har det ju att göra med att man inte kan jämföra en häst med en fotboll. Jag har alltid fått rida, betalat med EGNA pengar sedan jag var sju år gammal och har inte haft någon fattig barndom. Jag minns bättre mina ridlektioner än de två gånger min familj var på semester.

//Ebba
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Svar ja, men processen är ny och hon får vackert vänta. Jag tänker inte skriva mer om det här, men det är fakta som vi hjälper henne med och hon har hamnat klart i kläm hos myndigheter. Fadern är hal som en ål, och deras fd gemensamma boende ägs numera av ett företag trots att hon inte har varit med vid försäljning. Hon har alltså som var och en förstår inte heller fått sin andel av detta som hon juridiskt sätt har rätt till.

Därför är det bättre att inte fara ut i anklagselser utan att veta fakta först, jag vet fakta och så ser hennes liv ut sen de senaste ½ året.

Kanske inget bra exempel om det gäller att ha råd eller inte :confused:
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Och det har även den här mamman, 120 kr i veckan tar 480 kr i månaden av 1800 kr. Resten 1320 kr ska hon klara mat kläder och övriga utgifter. Det är redan tajt med 2 barn på 1800, och 1320 bör bli en omöjlig ekvation att få gå ihop.
Några Thailandsresor finns nog inte här heller, endast på vykort.

Återigen... ring socialen och be dem ta över barnen till fäderna eller nått... hon är direkt olämplig! Läs föregående inlägg av mig o räkna. har hon en sådan situation så har hon skaffat sig utgifter som inte hennes barn skall bekosta ex. div lån eller avbetalningar, abonemang osv... detta du beskriver är en STOR lögn! Det enda skälet till att hon skulle kunna ha 1800 kr över till det du menar är just att hon förbrukat barnens bidragspengar till egna utlägg och själv inte lägger en egen krona på dem... alltså hon är en ärans skitmamma (vilket det finns gott om bland våra "stackars" ensamstående mammor).... hälsa henne detta!
 
Sv: "Ridning är en rikemanssport"

Hon får inga bidrag utöver det hon har rätt till, ett boende kostar pengar vilket hon har tvingats till att ta ett dyrt sådant pga olika omständigheter. Soc har givit den lägenheten pga det inte finns andra att få, genom det anses hon ha tagit ett boende som är mer än hon borde ha och får därför inget bostadsbidrag. Innan man far ut i anklagelser som saknar grund är det bra om man vet bakgrundsfakta. Det vet jag, men inte du.

PS, fadern lämnar inga pengar, och kommunen bidrar inte eftersom fadern anses ha en betalningsförmåga. Nej några pengar stjäl hon inte, barnbidrag finns men ej bostadsbidrag utan endast sedevanlig 1050 kr per barn.

Hon får underhållsbodrag av försäkringskasan som sedan tar ut detta från fadern. detta får man själv ombesörja om man vill ha det. ett besök räcker... i ö får hon väl skaffa arbeta som alla andra....annars finns social bidrag.....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) Tornerspel, dressyruppvisning, Luciatåg, spexnummer och presenterande av årets skötare och häst. Levads...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) Nils Engqvists bästa häst, Opal Viking, sprang in 25 miljoner kronor. Nu föds frågan om det pensionerade...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) NORRKÖPING Helena Lundbäck är i högform. Succén förra helgen följdes upp med en GP-seger i...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp