ridning efter bruten fotled

G

grl

Bröt nyligen fotleden i en ridolycka, jag antar att gipset kommer att sitta på i någon form i 6 veckor, någon med erfarenhet hur lång tid det tar att börja rida igen? Före olyckan var jag vältränad o red varje dag, hoppas komma igång med rehab så snart möjligt.

Sv: ridning efter bruten fotled

Jag bröt min fotled i en ridolycka och hade också gips i 6 v. Leden var väldigt stel när gipset kom bort och det tog flera månader att komma igång igen. Innan jag kände mig någorlunda normal igen :(

Men försök håll igång och rör på foten så mycket som möjligt. Mitt största problem var att få på mig ridstöveln efteråt. Fick köpa jodhpurs. :D

Började nog rida ganska snart, efter nån månad, men det var svårt att trampa ner foten i stigbygeln. Jag red också i princip varje dag innan.

Senast ändrad:

Jag bröt fotleden på 3 ställen för 15 år sen (icke ridrelaterat dock). Gips 8 veckor. Blev bedömd som att jag hade väldigt bra rörlighet från tidigare rörelse (ridning och sport),när sjukgymnastik sattes in. Om jagska vara ärlig var jag oerhört lat ang. sjukgymnastiken och gjorde övningar dåligt hemma, peppad av att de sa att jag hade så bra rörlighet med tanke på skadan :cool:

cyklade gjorde jag dock innan jag red, och det förbättrade rörligheten och styrkan enormt (ngt med att foten flexar när den är på pedalen).

när jag sen började rida igen upplevde jag att styrkan och flexibiliteten förbättrades och stärktes ännu mer.
Opererade ut stege, platta och en skruv några år efter skadan då de besvärade mig rätt rejält.har en skruv kvar som ska stanna.

har inga problem idag annat än att jag kan få väderkänningar vid fuktigt väder litegrann,särskilt om jag går i skor med mycket klack.

mitt råd: slarva inte med sjukgymnastiken och cykelträna när du känner att det går, som komplement till ridningen. du lär snart vara i sadeln igen.

Jag fick ett ganska okomplicerat benbrott i fotleden efter att ha gått omkull med en häst för ett antal år sedan. Jag hade gips i drygt 5 veckor, och red samma kväll som jag fick av det. Att rida lätt var stört omöjligt, men jag överlevde en hel dressyrträning. Tre dagar senare hoppade jag och samma helg tävlade jag igen med en tredjeplats ;). Det tog dock betydligt längre tid innan jag kunde gå normalt utan kryckor och ännu mer tid innan jag vågade börja springa igen (c:a 1 år). Men, med lite vilja kommer man långt!

Det beror väl på brottet i sig och på hästen.
När jag bröt benet (eller rättare sagt det tunnare av de två) vid fotknölen så satt jag i sadeln efter två veckor.....red gammelpållan med gipsat underben efter att ha plockat bort stigläderna/byglarna. Inga hårdträningar dock...
Fick hjälp upp i sadeln i början men sedan fixade jag även det själv tack vare ursnäll häst och en pall.
Min andra häst, rodeodrottningen, fick vänta tills dess att gipset plockats bort.
Snälla kompisar rastade henne.

Jag bröt fotleden i Januari. Fick inget gips utan en sko så jag skulle kunna klara av stallskötseln varje dag, går inte med gips då du inte får stödja på foten, villkt man får göra med den specialskon jag fick (såg ut som en skidpjäksa).Efter den tagits bort var det svårt att trampa ner i stigbygeln & vid avsittning. Pall var ett måste då mina hästar är mkt. höga. I dressyren tog det mellan 2-3 månader innan jag hittade balansen & styrkan igen .

Jag åkte av hästen för ett par år sedan och bröt benet.
Fyra dagar efter jag kom hem red jag igen. Detta var på sommaren så jag red barbacka i shorts och en sko.
Doktorn sa att det var min egna smärta som satte gränsen för vad jag kunde göra, skritta ganska mkt barbacka tills jag kunde få in foten i stigbygeln och börja få styrka i benet för att rida lätt.
Fick ut en del av skrittningen, men främst ville jag komma upp på hästen så fort som möjligt efter olyckan för att vara säker på att jag skulle rida igen..

Intressant att höra!! Jag väntar fortfarande på operation, brottet är rätt komplicerat eftersom det inte hamnade på ett normalt/vanligt ställe, men ska skruvas. Vet ännu inte vad det blir för "omslag", men ska höra om det går att påverka;)
Tror också att jag kommer vara på benen snabbt, har svårt att hålla mig still, vore skönt om jag kan rida i någon grad i allafall så tidigt som möjligt även om jag inte är tipp topp på ett längre tag.

Jag bröt benet för tre år sen i en ridolycka och gipsades inte, utan fick skruvar och spik. Det gjorde att det gjorde så :devil: ont att bara röra sig en mm de första veckorna, men sen gick faktiskt rehabiliteringen mycket fortare än om jag haft gips. Jag satt på hästen lite drygt två månader efteråt, pappa lyfte upp mig och lyfte av mig. Att rida när man väl var uppe var inga problem alls.

Jag bröt fotleden i våras. Komplicerat och ovanligt brott på bägge sidor av leden. Hade gips i 7 veckor och absolut inte belasta foten de 4 första.
När gipset kom av så var foten stel och gjorde lite ont. Men det bedömdes inte att jag behövde sjukgymnastik utan det var bara knalla på så gott det gick. Var på jobb tre dagar efter att gipset var av och jobba full tid med en gång. Då ska man komma ihåg att jag har ett väldigt rörligt jobb och visst så var den svullen på kvällen. Men rida har jag kunnat gjort så fort gipset var av om jag fick hjälp upp på hästen.
Idag kan jag känna av brotten när det börja bli kallt ute och på nätterna om jag ansträngt foten mycket under dagen. Fast jag har sedan tidigare en annan skada i samma fot som man egentligen inte ens ska kunna gå på utan smärta enl läkarna. Fast det bryr jag mig inte om och går ändå ;), så det kan ju vara den skadan som spökar på mig när det gör ont också.

Det som tagit längst tid är att muskla upp benet igen så att jag är liksidig. Det friska benet som jag hoppa runt på i fyra veckor var ju bra mycket mer musklat än det som vilade i gipset. Idag tror jag att jag är "jämn" igen.

Vi bar ut en bord, sen kravla jag mig upp på bordet, sambon ställde hästen bredvid bordet så fick jag med mkt kraft lyfta över det skadade benet och glida över på hästen..
Det jobbiga var under dressyrträning efteråt när jag inte hade så mkt styrka i mitt vänsterben utan fick kämpa som ett djur med den skänkeln, hästen lärde sig snabbt att jag var svagare där och låg ofta på mot den skänkeln.

När jag brutit fotleden och haft gips i 6 veckor så satt jag upp och red direkt jag tagit bort gipset (och även lite barabacka MED gipset innan ;)) Hur som helst så gick det bra att rida när man tagit bort gipset, men jag var öm i foten/vaden/hela smalbenet) och svag. Dessutom var det "uppsittarfoten" och svårast var nog att sitta upp. Jag klev upp på en stol, la mig på mage över sadeln och svingade över benet. Tyckte det som gjorde ondast var stiglädret mot benet och att foten kändes ostabil med stigläder. Red mycket utan stigbyglar första två veckorna. Men det blev snabbt bättre (succesivt) och jag hoppade nog efter ca två veckor efter att jag tagit av gipset... Man märkte däremot att man inte vågade trampa ner lika hårt i den stigbygeln, knep mer med det knät och tappade underskänkeln i språnget...
Men som sagt allt går och ju fortare man rider igen ju fortare tränar man ju upp sig igen... Efter ett par veckor var allt som vanligt igen... Märkte däremot i flera månader var man lite osäker på foten när man gick i trappor och så... om att jag inte riktigt litade på foten :S
MVH / Erica

Tack!!
Är opererad nu, var komplicerat brott o några ledband som var skadade. Fick lite spik o skruv o en platta, och ska ha gips-stövel i 6-7 veckor, för att bli rörlig så fort möjligt. Känns som att dte kommer bli bra när det väl är klart, gäller att ligga i själv ;)

När jag bröt benet var jag helbensgipsad i 6 veckor och hade sen kort gips i ytterligare tre veckor. Efter att ha suttit i rullstol i nästan två månader fanns inte mycket till muskler o kondition kvar, men det var bara att kämpa på o knata på med kryckorna så gott det gick. Det tog nästan tre veckor sen jag blivit av med gipset tills att jag kunde släppa kryckorna helt, så mycket svagare var jag i det benet. Ca en vecka efter att jag blev av med gipset "red" jag (åkte häst, blev ledd) i skritt, det tog tre månader innan vi var på banan o tävlade igen.

Det du ska vara påstridig med är om du minsta lilla känner att du behöver det, begär att få hjälp med sjukgymnastik! Jag fick det inte för att jag var "för ung", det förlorade jag massor på, det är jättesvårt att komma tillbaka själv när man inte riktigt vet hur man ska hantera smärtan, och vad man vågar o inte vågar göra.

Lycka till med din rehabilitering! :)

Tack!! Jag är rehabvan så den går nog bra, kom hem idag o har nu ett gips som ska sitta 3 veckor, där jag ska belasta så långt det går med hjälp av kryckor, sen blir det en stövelpjäxa i 4 veckor, då får jag ett rörelseprogram att följa, men belastningsträning blir det inte förrän pjäxan är borta med.
Det var en del småfrakturer som de vill säkra, därav gipset i början.
Vet inte hur jag ska hålla mig, extremt träningsintresserad o gör projekt av allt. Nu tränar jag det jag kan av övriga kroppen så länge. Både låret o vaden har redan "försvunnit" efter bara 2 veckor på ortopeden :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 981
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 461
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka