Ridning - kaloriförbrukning?

hier

Trådstartare
Jag brukar föra en träningsdagbok på en sida där det står hur mycket en viss aktivitet förbrukar. Det som förbryllar mig är dock deras beräkning för ridning.

De har fyra val:
Trav: 722 kcal/timme
Galopp: 889 kcal / timme
Hopp: 555 kcal/timme
Dressyr: 333 kcal/timme

Ska man sitta och räkna hur många minuter man galopperar och travar? :confused:

Dessutom skulle jag nog vilja påstå att ett svettigt dressyrpass förbränner mer än 300 kcal/timmen. Enligt min crosstrainer förbränner jag 700-800 kcal i timmen om jag kör i ett ganska högt tempo med medelstyrka. Och då är jag ändå mer slut i kroppen av ett dressyrpass än efter en timme på crosstrainern.

Att galopp förbränner mest i timmen vette fan också. Visst kan det vara jobbigt att galoppera i lätt sits en längre sträcka, men om man bara småcantrar? Ett hoppass tycker jag också är mycket jobbigare än att bara galoppera ute!

Jag funderar på att lägga in egen kaloriförbrukning istället. Jag rider alltid ut, ca 45 min med trav och galopp exkl upp - och avskrittning.

Vad tror ni kan vara en vettig kaloriförbrukning för en uteritt i medeltempo?
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Kaloriförbrukning vid ridning i de program som jag kollat på är helt vansinniga och jag misstänker att det inte funkar att räkna på det över huvudtaget. En dag kan man sitta och åka häst på en snäll bekväm typ ute i skogen men i relativt högt tempo som ska förbränna massor och en annan dag sliter man med dressyr i makligt tempo och är helt slut. Jag tror du gör rätt i att istället uppskatta efter hur trött du blir jämfört med pass som är lättare att kaloriberäkna som simning löpning eller något träningsredskap.

Generellt sätt tycker jag trav är den jobbigaste gångarten följt av galopp,tölt och skritt i den ordningen, sedan beror mycket på vad man gör av det och hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Det med ridning är svårt att räkna ut i kan jag tänka mig. Varierar ju mycket från häst till häst! En del hästar kräver nästan "ingenting", bara att "åka på" med små hjälper osv. Medan (ex. min) häst får man arbeta jätte mycket med för att få han att arbeta ordentligt (han vill inte jobba i onödan, mkt ben/övertalning osv och när han väl börjat jobba får man fortsätta hela passet för att han inte ska "lägga av") och därmed verkligen kämpa. Men i uteritt är det nästan bara att sitta på, inte jobbigt ö.h.t att rida två timmars uteritt på han (dock mkt skritt), lite mer ben för att hålla en bra fart i galoppen kanske.

Nu var det länge sedan jag red ett ordentligt träningspass, men jag kan tycka att dressyren är betydligt jobbigare än hoppningen! Jag var ofta varm/lite svettig (jag har "svårt" för att svettas) efter en dressyrlektion men aldrig efter en hopplektion. Det känns mer som att man får arbeta i dressyr, iaf. på de hästar jag ridit där det varit kul för dom att hoppa - bara att välja fart och så sköter de taxering och sånt själv och mkt ben behövdes aldrig där p.g.a. att det var kul med hinder. Dock hoppade jag aldrig en hel timme, var mkt uppvärmning och att stå och titta på medan de andra hoppade banan osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Rid med pulsklocka! Sådana där tabeller är helt uppåt väggarna när det kommer till ridning, tycker jag. Att trav (dvs lättridning rakt fram i skogen?) skulle vara dubbelt så jobbigt som ett riktigt dressyrpass tror jag inte ett skit på.

Hur mycket man anstränger sig är dessutom otroligt individuellt, vissa blir helt slut av ett pass med typ lättridning och kanske lite bommar, medan andra knappt ens blir varma.

Hur mycket man förbränner har väl dessutom med vikten att göra?

Personligen bränner jag 3-400 kalorier på ett dressyrpass enligt pulsklockan, om jag minns rätt. De gånger jag hoppat med klockan har jag kommit upp i betydligt högre puls, men eftersom det också blir en hel del väntetid blir inte genomsnittet särskilt högt. Jag har svårt att tro att jag skulle bränna mer än ett par hundra kalorier på en timmes uteritt, men jag vet ju inte säkert.

Nu blev jag sugen på att testa ridning med pulsklocka igen, det var några år sen sist. :D
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Fast hur trött och svettig man blir hänger väl inte ihop med hur många kalorier man förbränt? snarare hur bra/dålig kondition och muskelstyrka man har?

Sedan jag började träna utöver ridningen/stalljobbet har jag insett att man lätt överskattar den träning det är. Visst blir man stark- men man får ingen superkondition.

En uteritt tror jag förbränner ungefär lika mycket som en hyfsat rask promenad.
Och jag har svårt att tro att ett dressyrpass förbränner lika mycket eller mer än ett lika långt pass på cross trainern. Snarare max 3-400 som Ullmerkott skrev.
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Det hänger väl dels ihop med ens egna kondition och styrka, samt även pulsen?

Jag äter mediciner som gör att vid ansträngning får jag HÖG puls, och förbränner naturligtvis mycket mer då. Trots att varken kondis eller styrka förändrats nämnvärt mot innan medicinen.

Sen beror nog väldigt, väldigt mycket på hur man rider och hur hästen är. Jag gör av med mycket mer under en uteritt på vår häst, än på ett dressyrpass. Detta eftersom att under uteritterna så är det nästan enbart lätt sits eller rida lätt, medan i dressyren är hon en häst som rids mjukt och med sätet enbart = mindre fysisk ansträngning.
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Det hänger väl dels ihop med ens egna kondition och styrka, samt även pulsen?

Jag äter mediciner som gör att vid ansträngning får jag HÖG puls, och förbränner naturligtvis mycket mer då. Trots att varken kondis eller styrka förändrats nämnvärt mot innan medicinen.

Sen beror nog väldigt, väldigt mycket på hur man rider och hur hästen är. Jag gör av med mycket mer under en uteritt på vår häst, än på ett dressyrpass. Detta eftersom att under uteritterna så är det nästan enbart lätt sits eller rida lätt, medan i dressyren är hon en häst som rids mjukt och med sätet enbart = mindre fysisk ansträngning.

Klart det beror på HUR man rider men för att få en hög förbränning måste man dels få upp pulsen och anstränga musklerna. Jag menar att lättridning i trav inte är jobbigare än en rask promenad. Man blir ju inte alls lika anfådd och får inte lika hög puls som när man joggar, kör cross trainer.
Att du får så hög puls av medicinen och att det skulle påverka förbränningen kan jag inte uttala mig om. Tycker det låter konstigt men du kanske har rätt :)
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Lånar min egen knapp

Tack för alla svar :) Pulsklocka var en riktigt bra idé, jag har faktiskt ingen aning om vad min maxpuls ligger på eller hur det känns då.
Min måttstock brukar vara hur ont det gör i musklerna och hur nära till svimning eller vomering jag har :D
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Är det inte så att de menar typ av ridpass/ridning? Ett hopp eller dressyrpass består av flera gångarter normalt. Sedan har de väl tänkt sig en viss nivå - varken elit eller skansenridning. Och varierar det hur hårt man rider mellan passen så jämnar det väl ut sig?

Galopp och trav måste väl syfta på galoppsport och travsport (monté)? Ett galoppass (eller tävling) drar ganska mycket energi skulle jag tro, om jag jämför hur min dotter ser ut när hon kommer från banan jämfört med t ex ett hopp eller dressyrpass. Nu är det i o f ganska kort tid som det går fort. Men man kan nog räkna in skritten före utan att få dåligt samvete. Träckning före och efter får hästskötaren (t ex mamma) sätta upp på sitt konto;)

Glöm inte att till ditt träningsschema lägga mockning, kånkande på höbalar, vatten mm ;)
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

För några år sedan var det någon tidning (kommer inte ihåg vilken) som hade gjort en räkning på hela kittet. Både stalljobb och ridning. Precis som du skriver var själva stalljobbet ingen direkt träning ur konditions eller fettbränningssynpunkt, men däremot var det en del moment som förbättrade styrkan. Själva ridningen var ungefär som medelintensivt träningspass typ. lätt jogging. Testpersonen red då i både skritt, trav och galopp.
Vi kom att prata om detta hemma så gubben körde ett pass med pulsklocka. Det stämde ganska precis. Han brände runt 550 kcal och var som mest uppe på en puls på 146 slag /minut. Han är hyfsat vältränad och hästen är mittemellanpigg.
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Är inne på det du skriver, man kan vanligen inte bedöma förbränningen efter hur trött eller svettig man är och ridning förbränner inte så mycket som man kanske tror/hoppas.

*delvis KL

Jag har ansträngningsastma som jag börjar känna av hyfsat tidigt under ansträngning. Vilket för mig är lite av ett mått på vad jag kan räkna som "träning" och inte. När det gäller ridning är min erfarenhet att det nästan mest beror på hästens rörelsemönster/gångarter hur fysiskt ansträngande det är att rida. Det vanligaste var att jag började känna av astman i första galoppen/galopperna under lektion om jag glömde ta medicin innan. På vissa hästar med lite rörelser klarade jag mig helt, på den med störst rörelser (som trots allt hade mjuk gång och lätt att sitta på på så sätt) kände jag av astman efter fem galoppsprång.

Som jämförelse så börjar jag känna av astman av 100-300 meter jogging, beroende på väder och omständigheter.

Numera har jag lite bättre kondition sen jag börjat träna smått och känner inte av astman längre när jag rider, åtminstone inte på någon av hästarna jag ridit senaste halvåret.
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Jag skulle skaffa en pulsklocka och ha på mig istället. Det är ju bla pulsen som avgör hur mkt du gör av med. Rida en timme i maklig takt i skogen är ju inte i närheten av ett intensivt dressyrpass på 30 min med en häst som kräver ridning...

Jag provade på skojs skull ha pulsklockan på en kväll i stallet och det blev 5-600 kcal totalt har jag för mig. Red då ett pass på banan och min häst kräver ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Det är rätt så självklart ju, eftersom ens puls styr hur man förbränner. Ett träningspass där man endast får upp pulsen till ca 110 som genomsnitt, går ju inte att jämföra med ett pass där man ligger kring 140-150 exempelvis.
Dvs, en vanlig rask promenad gör att min puls ökar till ca 110, medan en joggingtur gör att jag hamnar kring 145. Vilopulsen är kring 70-74.
Innan medicinerna så låg vilopulsen på max 65, medan jag aldrig kom över 100 under promenader och jogging gav kring 130 som mest.

Ju högre puls desto högre ansträngning för kroppen, typ.
Idag gick jag en långis med några av hundarna, vilket resulterade i 355 kcal förbrända på 6 km promenad. Utan medicin, och alltså lägre puls, så brukade jag hamna på ca 270-280 kcal på samma promenad.
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Det handlar om "tiden" som faktor, inte ansträngningen i sig. Jag kan nog hålla med om att cantra en galopphäst kan vara nog så krävande. Man blir ökentorr i munnen, genomblöt av svett och musklerna skriker. Men räknar man på tiden det tar att cantra en galopphäst och jämför det med ett hårt skidpass (eller en dag på havet i en kappseglingsbåt) så gör man inte av med lika mycket energi. Man cantrar sällan galophästen längre än några minuter. Man kanske travar den ett tjugotal minuter och skrittar den i lika lång tid under upp och nedvärmning. Även om man kanske tränar åtta hästar en dag så kommer man inte i närheten av det ett hårt träningspass på skidor kräver i energi.

Men helt klart, under de få minuter man cantrar hästen så gör man av med väldigt mycket energi...
 
Sv: Ridning - kaloriförbrukning?

Jag förstår din fundering men du gör en liten tankevurpa tror jag...
Är själv medlem på samma site tror jag (vi har diskuterat samma fråga i forumet där), just ridningen har de lagt in lite konstigt tycker jag. Om det finns viktminskning med i bilden så ska du defenitivt välja dressyralternativet och lägga in ;-)

Trav/Galopp är inte att du travar/galopperar i 15 minuter under ett ridpass utan är snarare travsporten monté och galoppsport (dvs vad du skulle lägga in som jockey).
Mest riktigt blir det nog för dig om du väljer dressyr 45 minuter (verkar vara ett genomsnitt av alla gångarter under 45 min).
Är lite tveksam till att ett hoppträningspass skulle generera mer träning än dressyren (inte på min häst i alla fall) så jag brukar lägga in det som dressyr ändå.

Det finns inte en chans att du förbränner lika mycket på ett ridpass som på en crosstrainer/löpning etc. Max runt 250-300 kcal på en timme låter logiskt för mig. Då jämför jag mitt dressyrträningspass för tränare (jag jobbar mer då än om jag rider ut) med en timmes gruppträning Bodycombat. Visst blir jag svettig av att rida ett dressyrpass (har häst som kräver mycket fysisk ridning oftast) men inte som om jag kört ett bodycombatpass.

//LillaGubben som funderade på exakt samma sak när jag började registrera mat och träning =)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Jag är ganska intresserad av hälsa och satt och kollade lite på att räknandet av kalorier. Jag hittade några hemsidor där förbrukningen...
Svar
18
· Visningar
16 494
Senast: Marbys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp