Bukefalos 28 år!

Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

DeCloe

Trådstartare
Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar?

Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km. Nosework och/eller spår runt 4-5 dagar i veckan. Utöver det rätt ouppstyrda promenader för rastning, sniffande osv. En mindre aktiv dag är väl promenader på sammanlagt en mil utan annan aktivering.

Jag funderar på, nu när vi börjar bli i form och springer långt osv om det är läge att lägga in en vilodag i veckan utan aktivering eller promenad utan bara rastning och där hon får tugga ben typ. Hur gör ni andra?
 
Jag kollar hur formen är och lägger in vila efter behov. Har inte fasta vilodagar längre, utan anpassar mig till hur de känns för dagen. Mina går inte jättehårt nu direkt, men vi håller på att växla upp så de är i topp i aug/sept när alla får ska hem från fjällen :D När de jobbade som hårdast för några år sedan så fick de vilodagar när det passade med jobb.
 
Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar?

Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km. Nosework och/eller spår runt 4-5 dagar i veckan. Utöver det rätt ouppstyrda promenader för rastning, sniffande osv. En mindre aktiv dag är väl promenader på sammanlagt en mil utan annan aktivering.

Jag funderar på, nu när vi börjar bli i form och springer långt osv om det är läge att lägga in en vilodag i veckan utan aktivering eller promenad utan bara rastning och där hon får tugga ben typ. Hur gör ni andra?

Mina vilar ofta en dag på helgen pga att det alltid är äckligt mycket folk ute på helgerna här. Tycker att det är bra om dom lär sig att det inte alltid är jobb.
 
Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar?

Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km. Nosework och/eller spår runt 4-5 dagar i veckan. Utöver det rätt ouppstyrda promenader för rastning, sniffande osv. En mindre aktiv dag är väl promenader på sammanlagt en mil utan annan aktivering.

Jag funderar på, nu när vi börjar bli i form och springer långt osv om det är läge att lägga in en vilodag i veckan utan aktivering eller promenad utan bara rastning och där hon får tugga ben typ. Hur gör ni andra?

Har inga strukturerade vilodagar. Ibland blir det träning varje dag några veckor i rad och ibland några dagar vila i rad beroende på hur livet ter sig. Mest aktiva vinter (primär aktivitet drag/skidor) och sommar (primär aktivitet vallning) och tenderar att bli mer vila mellanperioderna vår och höst när vi mest kör hänga med på gårdsjobb och lydnadsträning.
Hade jag inte haft så mycket annat som stör hundträningen i perioder så hade jag nog lagt in en dag med aktiv vila i veckan ungefär där man bara går kravlösa turer i skogen eller hänger runt på gården.
 
Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar?

Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km. Nosework och/eller spår runt 4-5 dagar i veckan. Utöver det rätt ouppstyrda promenader för rastning, sniffande osv. En mindre aktiv dag är väl promenader på sammanlagt en mil utan annan aktivering.

Jag funderar på, nu när vi börjar bli i form och springer långt osv om det är läge att lägga in en vilodag i veckan utan aktivering eller promenad utan bara rastning och där hon får tugga ben typ. Hur gör ni andra?

Dagar med bara promenader är våra vilodagar. De kommer oregelbundet beroende på när nästa tävling infaller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp