Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

evis

Trådstartare
Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej!

Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade på ASRP´s hemsida. Ramlade över nåt tyskt ridponny-sto och fick den knäppa idén att söka på Bandits stam! (min gamle ponny) Pappan hittar jag vilket gläder mej, kul att veta vad som fanns bakom honom ju.

Ja, för det där har ju varit ett mysterium för oss - hans papper från födseln måste ha kommit bort i hanteringen. Papperna är övht rätt flummiga.
Tittar man i registreringsbeviset - som ju är utfärdat i Sverige som korsningponny, finns där utskrivet namnen på far-mor-morfar men med nummer som är obegripliga. Enligt reg-beviset är stammen alltså sådan här e. Boomerang 558 u. Gitti S 628 ue. Emperor 245. Men - okänd (!) uppfödare.
Korsningsponny, född 1981. Enligt reg-beviset var han importerad från Tyskland, men enligt de vi köpte honom av så köpte DE honom från Holland (detta var vid årsskiftet 89-90, han kom till Sverige den 1:a januari 1990). För övrigt köpte de honom "osedd" för en inte alltför liten summa pengar - jag undrar än idag vad han egentligen har gjort där borta "overseas" för att kunna säljas för såpass mycket pengar...

Har även fått med en "keuringsrapport" som vad vi kan utläsa är ufärdad på flamländska eller liknande språk - det ser inte ut som tyska? Drar ut en liten del i slutet av pappren;
"de kauringsdierenarts kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de... etc".
Nåväl, de pappren är iaf utfärdade i slutet av 84 - dvs när han var 3 år.

Hästen själv såg ju definitivt UT som en tysk ridponny ;). Nåväl, han var verkligen en utmärkt korsning av welsh-arab-fullblod i allt han företog sej. Här i Sverige har han tävlat upp till Msv A i hoppning, bl a vunnit Norrlandsmästerskap, och sedan tävlat i dressyr upp till gamla LA:4 (utan en så klantig ryttare hade han lugnt kunnat gå FEI-programmen), har där två DM-silver bl a. Var grymt välutbildad insåg vi ju efterhand, något som måste ha "lagts" innan han kom till Sverige 1990 (mellan 90-96 är han enbart "hopp-ponny-riden").

Han hade en brännmärkning på ena låret (kan det varit det vänstra? dock inte säker) som syntes när han var klippt, men kunde aldrig utläsa hur den såg ut. Nån rund form iaf, ev med fler märken än bara den runda formen.
Knäppt att uppfödarnamnet "kommit bort" men stammen finns beskriven på svenska reg-beviset?! Synd att jag aldrig tog kort på märkningen....

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa lite - tex med info om var jag kan söka mer om föräldrarna? I vilket land verkade tex Boomerang (med stam e Baron Valfern u Camrose Royal Gem enligt allbreedpedigree.com)?
Kan jag hitta mer om morsan någonstans månntro? Kanske rör det inte er någonting, men jag lägger ut förfrågan här i hopp om att nån kanske vet mer?!
 
Sv: Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

Boomerang var förmodligen ursprungligen engelsk men verkade vad jag vet i Holland.
Han är far till flera godkända hingstar Bla Boomer som är morfar till min hingst. Boomer är en av tysklands vinstrikaste hopponnyer han har 5 godkända söner.
Du kan se en bild av Boomer på min hemsida http://go.to/arhultsdressyr gå in på Speyksbosch Dancer sedan kan du se bild på Boomer längre ned på sidan. Även i Welsh årsbok 2001 finns en efterlysning Vem är hingsten? det är Boomer son till Boomerang. Boomerang har många godkända söner speciellt inom hoppsporten! Boomer är nu tillbaka i Holland och verkar i NWR aveln.

Per Åke kan mer om detta hoppas att han svarar!
 
Sv: Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

Åh vad kul att se att numret till och med stämde på Boomerang!!
Vilken snygg hingst förresten, den här Speyksbosch Dancer. Är han godkänd i Sverige?

Verkade Boomerang i Holland så lutar det ju ändå rätt mycket åt att min Bandit kom just från Holland då, eftersom pappren från när han var 3 också var från Holland. Brännmärker man hästar i Holland också? Isåfall - finns det nån lista över olika brännmärkningar?
Men Boomerang var född 1976 och Bandit föddes 1981 - verkade han i Holland så "tidigt" också?

Hittade vaccinationsintyg också, från 1986 (dvs när Bandit var 5 år). Ägare från 86-90 verkar ha varit en Hermien Bronsvoort, i Holland tror jag.

Kan jag hitta mer om morfar någonstans?
Har för mej att jag för några år sedan var med på en mailinglista där man la upp alla nygodkända ridponnyhingstar (i Tyskland) det året och att någon av dem hade just Emperor något led bakåt...
Kan jag till och med hitta mer om MORSAN någonstans? Finns det någon i Sverige som har holländska och tyska stamböcker som man kan fråga om sånt här?
 
Sv: Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

Hej !!!
Du har ridit en Tysk ridponny. Han är troligtvis grundstambokförd i Weser Ems.
Hans far är en Brittiskfödd ridponny importerad till Tyskland och stambokförd i Weser Ems.
Fadern har en klassisk brittisk ridponny härstamning med Bwlsh Valentino som farfar.
Moderns far kan jag inte hitta, men stamboksnumret skvallrar nog om att det handlar om ett Weser/Ems sto.
Vanligtvis på denna tid så betäckte hingstarna mycket lokalt, så om fadern verkade i W/E så var modern säkert där också.
Sedan av någon anledning är han importerad till Holland och visad på hingstpremiering där—tydligen med dåligt resultat, eftersom jag förmodar att till Sverige kom han som valack.

Nu vet vi att en annan Tyskfödd hingst e. Boomerang också importerades från Weser/Ems till Holland och visades på hingstpremiering och blev godkänd för NWR avel (Nederland welsh ridponny.
Den hingsten heter Boomer och verkade först i Holland för att åka tillbaka till Tyskland, godkännas för avel i W/E, Hannover, Ba/Wu , samtidigt som han tävlades för att förra året åter igen sattes in i Holländska welsh ridponnyaveln.

Boomerang har själv varit sportponny i hoppning och han har en mycket hög livstids vinstsumma. Han har lämnat många avkommor i sporten, de har vunnit pengar i alla tre discipliner, dressyr, fälttävlan och hoppning. Avkommornas totala vinstsumma var 2003 ca 150000 kr och då är det så att vinstsummorna för varje seger/placering inte är högre än vad vi har i Sverige.
Så din ponny hade/har väldigt många halvsyskon som tävlat framgångsrikt.
Den framgångsrikaste är ovan nämnda sonen Boomer som är en av Tysklands genom tiderna mest framgångsrika hopp ponny. Han har dessutom varit mycket framgångsrik i avel, med fem godkända söner och avkommor som redan har lika mycket vinstsummor som fadern.

Blodet finns i dag i Sverige igenom den Hollandskfödde NWR hingsten Speyksbosch. Dancer.
S.D är avelsvärderad och stambokförd som Tysk ridponnyhingst och godkänd för avel i Hannover.
Speyksbosch Dancer för blodet via sin moder Speyksbosch.Divin som är ett mycket högt premierat Holländskt ridponnysto efter Boomer.

Här får du ad. till den avelsförening du antagligen skall vända dig till:
Pferdestammbuch Weser-Ems e.V.
Grafenhorststr. 5

49377 Vechta

Telefon: 04441-93550
Fax: 04441-914829

E-Mail: info@pferdestammbuch.com
Internet: http://www.pferdestammbuch.com
 
Sv: Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

S.D kommer att visas för svensk avelsvärdering på Grevagården i år.
 
Sv: Ridponnyfolk?! Hjälp ang Tysk Ridponny...

I Sverige finns såvitt som jag vet hitintills (2005) 2 Speyksbosch Dancer avkommor. Den ena är Sunbeam 43-03-1015, linjeavlad på Downland Folklore (= farfarsfar och morfarsfar är samma hingst) en livmoderimport, jag köpte hennes mamma dräktig. Modern är efter en helbror till Power Boy nämligen Valentino H12703 Stb Sport, på mödernet Downland, mormor Downland Starletta. Den andra är Bodethal´s de Lux 43-02-1111, även han linjeavlad på Downland Folklore, född i Tyskland och förmedlad genom http://medlem.spray.se/stallwm MVH Marina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp