Ridskola!!

S

Stinat

Alltså nu är jag förbannad! Jag vet - det finns liknande trådar och jag har skrivit om min tvekan till att sluta men nu måste ja få skriva igen. Hoppas det är okej!

Kan man inte rida om man inte kan rida alla typer av hästar? :confused: Stora, små, sega, heta. Jag rider min medishäst bra och oftast i form och har bra kontroll osv. Men på ridskolehästar känns det inte alls lika bra. Jag tvivlar starkt på att alla "privatryttare" kan rida lika bra på ridskolehästar. Kan det va så? De är ju ofta sega, fuskar gärna och smiter undan så fort de kan. Det är lite svårt när man har ett par gånger på sig att förstå hästen, sin egen privata känner man ju. Vad tror ni? Jag är rädd att sluta och bara rida en häst, känna att jag är skitbra tillslut efter mycket träning, men sen inte kunna rida om jag sätter mig på annan häst? Men av alla privathästar jag ridit är jag helt övertygad om att de är mer lyhörda och gillar att jobba mer.

Upplever ni att det finns favoriter? Jag rider i vuxengrupp. Min ridlärare har favoriter, idag fick jag nog! Vissa får alltid hoppa flera gånger än andra, får mycket mer instruktioner, konstruktiv kritik och kommentarer efteråt när ridläraren går runt till alla. Idag sa hon i princip ingentign till mig som vanligt. En annan som antagligen kände likadant frågade efter hoppningen om nåt var bra! DÅ sa ridläraren vad hon gjort bra. Ska man behöva fråga?? Jag vil veta vad jag kan göra bättre, vad jag kan bra. Hon frågar också alltid "hur känns det idag" efteråt - om jag då säger bra, då säger hon typ "va bra, ja det såg trevligt ut". Sen går hon till nästa! what?? Jag vet att jag absolut inte är så jäkla bra att det inte finns nåt att säga :rofl:

Sen undrar jag: ska de inte instruera ordentligt?? Vi skulle rida som en åtta och byta galopp efter varje hinder. Men hon förklarar inte exakt hur man gör och så är det med allt. Som tur är fattar de flesta ändå men om inte står hon och skriker att man har fel galopp. eh ja, va konstigt...

Dessutom, en gång red vi förvänd galopp, jag fick alltid rätt galopp och kände mig rätt bra. Jag var dock medveten om att det blev lite väl mycket slängtrav flera gånger in i galoppen och jag skulle va mer kvick i fattningen. Det var det enda hon sa efteråt. Jag började med att säga att jag tror jag åtminston fick rätt galopp. "ja det kanske du fick ja.." sa hon, "men tänk på att..". Jättekul!!

Sv: Ridskola!!

Känner igen det där så himla väl! Låter som taget från den ridläraren jag red för tidigare. Till slut kände jag mig helt knäckt när hon inte brydde sig om att ge instruktioner och sa hon något var det nästan alltid negativt. Ridlektionerna blev inte en källa till glädje utan tvärtom jag kände mig värdelös efteråt.

Till slut fick jag nog och köpte en egen häst. Och nu har jag två tränare som är helt fantastiska.:)

Ja det måste ju va såå mycket bättre med egna tränare. Grattis :D Vad tror du förresten om det här med att kunna rida ridskolehästar lika bra som sin egen?

Jag rider också på ridskola nu, efter att ha ridit olika medryttarhästar innan.
Det där med att man måste kunna rida alla sorters hästar för att vara en duktig ryttare, kan tolkas lite olika. Jag skulle nog kunna sätta mig upp och rida ut i skogen på i princip vilken häst som helst, men jag skulle inte klara att rida vilken häst som helst på dressyrbanan i korrekt form. Sen är det kanske svårt att få en seg och lång ridskolehäst i en samlad form, och att den är lyhörd för skänkeln.
Jag är liten och inte speciellt tung, och föredrar de hästarna på ridskolan som är rätt så lätta i typen och som är lyhörda. För mig ger det inte så mycket att försöka rida en stor häst som är för stark och för mycket för mig. Ridskolans krav är inte heller att vi ska behöva traggla oss igenom alla hästar, utan vi får välja, och jag brukar växla mellan 3-4 olika hästar i min vanliga grupp. I hoppspecialen spelar det mindre roll vilken häst jag rider.
... Alltså, vad jag vill komma fram till är att jag tycker inte alls att du ska känna att du måste rida alla hästar, rid de hästar som ger dig någonting och som du känner att du utveckar din ridning med :)

Favoriter är jobbigt...men ibland kanske man bara upplever det så, ridläraren kanske inte säger så mycket till nån, egentligen.

En ridlärare jag hade tog gruppen upp detta med, och då sa hon att säger hon inget så är det bra:crazy: Ja, då kanske man vill ha bekräftelse på det...
En annan sa "Braaa" om allt, det gav inte heller så mycket.

Något jag upplevde i bytet från ridskola till egen häst, var att jag gjorde så "stora" hjälper. Dotterns mycket dressyrridna ponny höll på att sätta sig på hasorna i förskräckelse när jag bara skulle göra en halvhalt:D

Likadant framåt, jag skänklade på rätt rejält, och som hon sprang med mig:crazy:

Nu med min egen behöver jag inte alls så grova hjälper som jag behövde på ridskolehästarna, och jag tror att en privatryttare som sätter sig på en (vanlig, normal) ridskolehäst är inte van vid att det behövs större hjälper. Naturligtvis hade vi känsligare hästar också, men de varar inte så länge på en ridskola, tyvärr. Det är iaf min erfarenhet.

Som Pancakes sa: Byt tränare. Tyvärr är det nog ofta med ridskolelärare som med alla andra yrkesmänniskor, man tröttnar på sitt jobb och orkar inte ge samma service som man gjorde i början. Gillar man det inte som elev så kan man ta upp det med läraren, och blir det inte bättre så får man byta. Jättetråkigt, men det är ju trots allt en alldeles vanlig människa som står i sågspånet och instruerar. Ingen robot. Nu kan man ju diskutera huruvida man bör vara kvar på en arbetsplats där man inte orkar ge allt, men det är en helt annan diskussion :)

Vad gäller rida privathästar/ridskolehästar bättre så är det nog riktat åt båda hållen. Jag kan ärligt säga att jag har haft problem att rida en del ridskolehästar sedan jag började rida privat (och ännu värre sedan jag skaffat egen häst), men det har inte med okunskap att göra utan med min vana att ge väldigt små och mjuka hjälper. Jag kunde t.ex. göra en sidepass/skänkelvikning alldeles utan problem redan på provridningen av min häst, men hade problem med samma övning bara en dag innan på en seg ridskolehäst eftersom jag inte gillar att använda så brutala hjälper som krävdes för att den hästen skulle börja lyssna och inte bara gå och sova/vara seg som tuggummi. Visst gick det, men det var ingen direkt wow-känsla. Dessutom fick jag rejäl träningsvärk eftersom jag inte längre är van vid att behöva använda muskelstyrka när jag rider.
På samma sätt har jag ofta sett att det blir helfel när man sätter upp en ridskoleryttare på en privathäst. Ridskoleryttarna är ofta vana vid att överdriva hjälperna väldigt mycket och privathästarna blir helt ställda när de blir slitna i munnarna och bankade i sidorna. De är itne vana vid det.

Klart att man lär sig rida sin egen häst bättre än alla andra hästar, man lär sig givetvis knapparna för just den hästen och utvecklar ett eget språk och samspel med en häst som man hanterar och tränar varje dag. Men jag skulle inte vilja påstå att man blir en sämre ryttare för det, eller inte kan rida andra hästar bra. Det är väl som när man kör en ny bil, man behöver ett par mil på sig men sedan har man lärt sig vart allt sitter och då är det ingen skillnad mot att köra sin egen bil.

Håller med Pancakes.

Det låter som om du är mest frustrerad över att du inte får den hjälp och uppmuntran du behöver på lektionen. Det är inte så konstigt att du blir arg och trött om lektionerna känns meningslösa. Säg till ridläraren, och funkar inte det så byt grupp. Det kostar rätt bra med pengar att rida lektion, och det ska ge någonting tillbaka.

Angående om privatryttare rider alla ridskolehästar lika bra som sin egen... det beror väl på hur bra de rider sin egen häst till att börja med? En skicklig ryttare kan anpassa sin ridning efter olika hästar och plocka fram det bästa från dem. Men en halvduktig privatryttare med en hjälpsam och generös häst kan såklart inte rida varje ridskolehäst i fin form...

Hej!

1. Byt ridlärare eller ridskola! Det kostar mycket pengar och det ska vara kul! Alternativt prata med ridläraren och berätta hur du upplever det, säg att du verkligen vill lära dig och att du väldigt gärna skulle få mer feedback! Fråga mycket och visa dig engagerad så brukar även trötta ridlärare som bara går på rutin tycka det är mycket roligare!

2. En duktig ryttare kan rida alla hästar efter dess förmåga.
Det är svårare att rida en gammal luttrad ridskolehäst bra, ja, givetvis enklare att komma till bra arbete och balans med en häst man känner och kan alla knappar på, som har framåtbjudning och arbetsvilja, men en duktig ryttare kan sätta sig på "vilken häst som helst" och plocka fram det bästa ur den, men det krävs att man är van att rida olika typer av hästar och att man har känsla, rutin och bra grundutbildning.
Inte en chans att vilken "privatryttare" som helst kan sätta sig på en ridskolehäst och göra underverk. Privatryttare är INTE=duktig. Vet väldigt många "privatryttare" som inte skulle få komma i närheten av mina hästar....Däremot vet jag "ridskoleelever" som gärna skulle få rida mina.

Kämpa på, det är super att rida så mycket olika hästar som möjligt men gärna ha en häst "vid sidan om" ridskolan som du kan lära känna och köra lite mer finlir på.

Det tar tyvärr sjukt lång tid och sjukt mycket engagemang att verkligen lära sig rida. För dom flesta tar det ett helt liv....man är aldrig fullärd!

Hej!

1. Som flera andra sagt- byt ridlärare. Du betalar för att lära dej rida, inte för att åka runt på hästen och se andra få all hjälp. Favoriter får ridlärare ha- men det ska inte gå ut över övriga elever!

2. Jag tycker oftast det är lättare att rida privathästar- de är känsligare och mer arbetsvilliga, men som några också sagt- man ska ju kunna rida alla typer av hästar för att vara en bra ryttare.. Fast tänker man efter rider inte ens de bästa ryttarna alla typer av hästar- alla har en favorit! Själv gillar jag känsliga hästar och hästar jag får jobba med. Jag vill inte rida hästar som hänger i mina händer och inte lyssnar alls! Med lite tid kan man lära sej rida alla typer av hästar- men fortfarande har man oftast en favorittyp.

man lär sej oavsett mer på att rida olika hästar, så kombinationen medryttare och ridlektioner är jättebra!

/Lavinia, hungrig

Det låter ju inte så jättekul:cool:
Finns det någon annan ridskola i området? Prova rida där.

Själv är jag aktiv i en LITEN klubb... Vi har 12hästar:D
Jag trivs väldigt bra där för alla känner alla, och hästarna är inte typiska "ridskolehästar". Visst lite annorlunda från privathästar, men ändå rätt fina.
Jag rider 2-3hästar. Ofta får jag en häst som jag rider i 5-6veckor. På den tiden fokuserar jag bara på den hästen och man får enligt mig ut mer av det än att ha en ny häst varje gång. Sedan byter jag såklart till "nästa" och rider den några veckor osv...

Ibland kan man uppleva att ridläraren är tyst och så, jag frågar rakt ut vad jag vill veta om hon är lite frånvarande:grin:
Jag tror faktiskt ridlärarna uppskattar att man frågar och visar sig öppet inresserad:laugh:

Kan man inte rida om man inte kan rida alla typer av hästar? :confused:

tja, vad menas med att kunna rida?? Är det att kunna hålla sig kvar i alla gångarter? Eller kan man inte rida förrän man rider Grand prix?

För mig är den bästa ryttaren den som kan rida alla typer av hästar på ett sätt som är anpassat efter den hästen (kondition/utbildning/kapacitet). Men långt ifrån alla blir så bra!
Självklart finns det svårare och lättare hästar och jag tycker man skall öva sig att rida alla sorter. Man ska inte 'smita undan' och bara rida lätta hästar men det är inte heller bra att rida bara svåra hästar, ibland behöver vi känna oss duktiga! :)
Men det är ju (tyvärr) så, att för att bli bättre måste man ÖVA. Så vill man bli bra på svåra hästar får man se till (att under bra ledning, såklart) rida mkt svåra hästar. Men det är inte alla som har de ambitionerna, en del nöjer sig med att bara ut och mysa i skogen och så länge man inte är så okunnig att man skadar hästen så är det väl inget fel med det?

Och nej, långt ifrån alla privatryttare kan rida alla hästar. För vad säger det egentligen, att vara privatryttare = bra ryttare? Nja, att bli privatryttare är ju inte särskilt svårt, bara att köpa en häst och ta-daa!!

Angående din tränare så stämmer jag in i kören = byt tränare! En bra tränare skall förklara bra, lägga upp lagom svåra övningar, säga till när det är fel och berömma när det är bra!

Sedan tycker jag det inte är 'fel' av en tränare att ha favoriter, bara det inte visas! Det är ju svårt att låta bli, vissa människor gillar man bara mer, men en professionell människa visar inte detta (inte i yrket iaf!). Det gäller ju allt, en läkare ex. får ju knappast strunta i en patient bara för att h'n inte gillar patienten!

Så byt tränare!
Det är du som betalar din tränare och då ska du få valuta för pengarna!:)

Intressant - det verkar finnas en uppfattning att privathästar är känsligare, arbetsvilligare och mer lättridna än privathästar, men min erfarenhet är precis tvärtom. Dom flesta privathästar jag har kommit i kontakt med har varit mycket mindre arbetsvilliga än ridskolehästar och inte alls särskilt pigga eller känsliga, dessutom har dom varit egensinniga och haft väldigt mycket humör. Min erfarenhet av ridskolehästar är att dom är väldigt arbetsvilliga, snälla och välutbildade i jämförelse med dom privathästar jag har träffat. Men dom jag har träffat kanske inte har varit representativa i så fall, eftersom det är flera här som verkar ha en annan erfarenhet...

Intressant - det verkar finnas en uppfattning att privathästar är känsligare, arbetsvilligare och mer lättridna än privathästar, men min erfarenhet är precis tvärtom. Dom flesta privathästar jag har kommit i kontakt med har varit mycket mindre arbetsvilliga än ridskolehästar och inte alls särskilt pigga eller känsliga, dessutom har dom varit egensinniga och haft väldigt mycket humör. Min erfarenhet av ridskolehästar är att dom är väldigt arbetsvilliga, snälla och välutbildade i jämförelse med dom privathästar jag har träffat. Men dom jag har träffat kanske inte har varit representativa i så fall, eftersom det är flera här som verkar ha en annan erfarenhet...

det låter som att de ridskolehästar du har träffat på är så som ridskolehästar borde vara!:love:

Jag ser mig själv som lyckligt lottad att ha en ridskola på nära håll med välutbildade, välmående hästar och bra instruktörer, för jag vet att det är långt ifrån verklighet på alldeles för många ridskolor!

Jag håller faktiskt med dig.

De hästar jag träffat på på ridskolor har ofta varit snälla, arbetsvilliga, lugna, harmoniska men med varierande mycket humör.

Däremot de hästar jag träffat som varit privat har ofta varit ouppfostrade, inte direkt arbetsvilliga och framför allt stressade.

Men jag håller med TS om att ridlärarna ofta är under all kritik. Den enda bra ridlärare jag hade var när jag stog i ett mindre stall, men och andra sidan hade jag hennes ponny på foder. :cool:

Att ridskolehästarna inte är lika känsliga som en enmansriden häst är ju inte så konstigt. En privathäst har en eller kanske två olika knappar för skänkelvikning beroende på hur många som rider den. En riskolehäst däremot måste ju lära sig kanske 25 olika signaler för skänkelvikning eftersom det är så många ryttare som rider den med olika hjälper. Dessutom kanske den 23:e ryttarens hjälp för skänkelvikning är otroligt lik galoppfattning eller någon annan rörelses hjälp, därför kan det ju vara lite svårare att förså och därför ta ett tag att fundera ut vilken hjälp som gäller denna gång.

Hur väl instruktören än förklarar så kan det ju vara svår att förklara hur mycket man bör förhålla på YT tex. Det måste man som ryttare få prova sig fram till. Det är ju det som är poängen med att rida...att hitta sitt sätt som fungerar med just den hästen. Det är ju samspelet mellan häst och ryttare som vi alla vill åt.

Risdkolehästarna är ju fantastiska som kan SÅ många fler hjälper än en privathäst. Sen att de lär sig att smita undan...ja..det gör dom.

Ett tips nästa gång din ridlärare frågar hur det kändes, utveckla ditt eget svar istället för att säga "bra". Säg hur det kändes, våga säga det som inte kändes bra så kanske ni kan börja kommunicera mer. Det är kanske lättare för henne att förstå och hjälpa till om hon får reda på hur du känner. Det är upp till henne att fråga mer egentligen men vissa får man kanske "hjälpa lite på traven" för sin egen skull.

Lycka till!

Måste flika in som komplettering till mitt inlägg innan, så delvis KL;

Ridskolehästar är oftast helt fantastiska hästar, det ställs stora krav på både psyke, gångarter och exteriör. :bow: till alla våra fina ridskolehästar!!

Med vissa undantag såklart,
de hästar som håller länge på ridskola är de hästarna med lite mindre gångarter ( inte lika "flashiga"), jämn takt i gången (svårare att påverka), stabilt, förlåtande, psyke åt hållet flegmatiskt (svårare att få att tända till, men nödvändigt för att de ska reda ut alla olika ryttare på olika nivåer) och dessutom har dessa hästar ofta väldigt fasta rutiner och de kan sitt jobb. De sparar på sig gångartsmässigt, jobbar inte hårdare än de behöver i onödan. De vet om att de flesta ryttare inte alls ställer krav och de har hittat sitt bekväma normalläge.
De är definitivt inte mer hårdhudade än andra hästar och egentligen inte mindre känsliga heller, de gör bara sitt jobb och de gör det bra.

För att rida en ridskolehäst bra behövs en ryttare med bra känsla för individen och bra timing, som kan bryta hästens rutiner och be den arbeta mer än den brukar. Det behövs absolut inga "sparkar och ryck i munnen" som vissa antytt för att rida ridskolehästar, men för en mindre duktig ryttare utan finslipad hjälpgivning som kan bryta hästens rutin kan det vara svårt utan "grova hjälper". En någotsånär korrekt grundutbildad häst vet när den har en ryttare på ryggen som kommer ställa krav, men med det inte menat våld.

Vissa s.k. "privathästar" kan visst kännas mjukare kanske, men de behöver ju inte jobba korrekt för det (varför i hela världen har så många "privatryttare" hjälptyglar etc på sina "mjuka och välridna hästar"?? Och det är inte bättre att gå bakom handen med sänkt rygg och noll bakbensaktivitet än att ridskolelunka, tvärt om.). Det är betydligt sämre att bli riden av samma dåliga ryttare varje dag på samma sätt än att bli riden av många olika dåliga ryttare på olika sätt.

TS:
Satsa på att skola din sits på ridskolan, läs på om sitsens betydelse och poängtera hur mycket du verkligen VILL lära dig bra ridning för din ridlärare! Det är förvånande få som faktiskt vill lära sig rida bra och inte bara åka häst lite som trevlig motion och umgängesform på både ridskolor och i privatstallen, därav blir nog även ganska taggade ridlärare, liksom hästarna, lite avtrubbade efter ett tag....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 715
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka