Ridskolehäst som privathäst

M

MajaAndersson

Hej!

Så här ligger det till för mig: jag har kommit igång med ridningen efter en lång paus, och har sen förra hösten ridit regelbundet, och rätt intensivt i slutet. Jag märkte ju från första gången att all hästkärlek sitter kvar i mig sen jag slutade, så det är inga tveksamheter om att jag kommer hålla på med det så mycket jag kan i fortsättningen.

Hittills har jag ridit lektion 3 gånger i veckan plus uteritt en eller två gånger på helgen, och rider samma häst alla gånger (foderhäst, som det har sett ut hittills). Nu känner jag dock att jag behöver mer frihet i form av att kunna träna på egen hand, och vill ha ännu mer ridning per vecka ändå... Så jag har mer eller mindre hamnat i hästköpartankar.

Vad jag funderar på är huruvida det är ett dumt drag att köpa en ung ridskolehäst, till skillnad från att köpa en välutbildad privathäst. Jag tänker satsa en hel del på träning och så småningom gärna tävlingar också, och för min ridnings skull skulle det antagligen vara bra med en häst som redan är välutbildad och som jag kan lära mig av. Min ridning är på god väg, men i och med min långa paus finns det ju en hel del arbete som måste läggas ner innan jag kan bli mer avancerad, tävla osv. Däremot känner jag känslomässigt att det blir riktigt tråkigt att skiljas från den häst som jag har haft nu, och hade han eller jag varit mer utbildade hade jag direkt satsat på att köpa honom. Han kommer ju behöva en hel del utbildning han också, innan han blir en ordentligt dressyr- och hopphäst, och det är ju något som inte jag kan lära honom riktigt heller... Inte med kunskapen jag har just nu i alla fall :) Men fortfarande; han är en riktigt härlig häst, och har nog potential att bli riktigt duktig!

Har någon av er erfarenhet av att rida f d ridskolehästar som privathäst? I min situation, skulle ni säga att det är bättre att satsa på en annan häst eller finns det chans att det blir något bra av oss två tillsammans? :) Jättesvårt beslut tycker jag! Hoppas någon av er har några bra tankar och erfarenheter på ämnet :)

Maja
 
Sv: Ridskolehäst som privathäst

Jag har ett par stycken bekanta som köpt häst (halvblod i dessa fallen) av ridskola och det har funkat alldeles utmärkt utefter den ambitionsnivå de haft.

Den första hobbyrider dvs mycket skogsridning men tränar även dressyr på lättare nivå.
Den andra tävlade "sin" häst som ridskoleryttare i dressyr upp till LA1 de tävlar nu MSVC med placering.
Den tredje köpte en lite yngre ridskolehäst och har sedan dess tävlat hoppning upp t om 125 med blandat resultat.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 293
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp