"Ridskolesadlar"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ict
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 969
I

ict

Ska försöka förklara min undran.

Vad jag gissar har de flesta ridskolor i Sverige någon typ av allroundsadlar till hästarna, mer eller mindre jämt, iaf under vanlig träning.

Funkar det för din sits? Eller...hamnar din sits fel på olika hästar? Om du sitter fel "ibland"- kan det korrigeras lätt? Hur?

Sv: "Ridskolesadlar"

Det beror på vad det är för sadel, vissa allroundsadlar funkar jätte bra, andra ger en riktig stolsits och som är rejält svåra att få en lodrät sits i.Finns ju allroundsadlar som är mot hopp och andra som är mot dressyr, det kanske också spelar in sin roll?
Har inte märkt att det skulle bero på hästen, utan mera sadeln.

Sen är det ju inte ovanligt att sadlarna på ridskolehästar ligger lite i fram eller bakvikt vilket inte heller förenklar att lära in en bra sits medans man kompenserar detta....

Jag tycker det är svårt att rida i en allroundsadel, speciellt sådana billiga som finns på våran ridskola.
Som tur är har vi ganska bra sadlar, iaf till de flesta hästar. Fast det finns väl en 5-6 stycken som har en allround, nån har en från börjes osv. som inte ligger bra vilket ger en dålig sits. Men en del hästar har faktist en varsin dressyr och hoppsadel.

På min ridskola har de flesta hästarna dressyrsadlar, på ponnyerna är det lite mer blandat.

När specialgrupperna i hoppning och dressyr rider brukar det fixas så att alla kan ha hopp- eller dressyrsadlar.

Jag tycker att det allra bästa hade varit om alla hästar hade dressyrsadlar. Vi hoppar inte så högt på vanliga lektioner att det inte fungerar att hoppa i dressyrsadel då, och så hade man kunnat ha några hoppsadlar till hoppträning och tävling.

Min sits är väl inte jättebra när jag sitter i dressyrsadel heller, men en hoppsadel underlättar inte precis.

känner mig bortskämt men på våran ridskola har de hästar som är lite bättre två sadlar och de som är "vanliga" har en riktigt bra sadel som är skön osså :)

När jag red på ridskolan hade de flesta hästar hopp -eller allroundsadlar. Dessa låg faktiskt riktigt hyfsat på hästarna i de flesta fall. Man kanske inte kunde sitta med jättelånga läder i någon hoppsadel som hade klossar, men annars satt man bra och vi lärde oss att få bra sitsar.

Andra ridskolor jag sett har det dock varit alla möjliga opassande skitsadlar som tyvärr inte ens passat hästarna. TRIST!

På ridskolan här så har dom flesta storhästar varsin hopp och dressyrsadel, vissa har dock bara en, då vanligtsvis allround, ofta mot hopp. Visst finns det nån sadel som inte sätter en i bra sits men dom flesta sadlarna är trevliga att rida i.

Bland ponnyerna har dom flesta hopp eller allroundsadel.

Dom är noga med sadlarna och har en sadelutprovare som kommer regelbundet, och försöker verkligen fixa att så att alla hästar ska ha så bra sadlar som möjligt :)

Nu rider inte jag lektion längre, men dom flesta sadlarna tkr jag somsagt att man fick hyfsad sits i, man får helt enkelt anpassa sig efter sadeln, är det hoppsadel till en dressyrlektion kan man inte ha dressyrläder.

Där jag red som liten hade de allroundsadlar till i princip alla hästar, vilket var förödande för sitsen. Det gick till och med så långt att ridlärarna där strävade efter en stolsits (och till och med sade det rätt ut).

Där jag rider idag och har vi dressyrsadlar på dressyrlektionerna och hoppsadlar på hopplektionerna.

jag har en allround mot hopp sadel... funkar perfekt! älskar den!!

det är en goertz men den är gammal, nu tillverkar dom bara islandssadlar tror jag... detta är en "vanlig" sadel

På min ridskola har alla allroundsadlar utom en som har en dressyrsadel (den hästen är ändå rädd för bommar). Men jag skulle verkligen uppskatta dressyrsadlar till dom!!! Har endast suttit i en dressyrsadel en enda gång. Allroundsadlarna tycker jag fungerar jättebra till hoppning, men att rida dressyr i dom är jobbigt, man kan inte ha långa dressyrläder för då har man ju inget stöd vid knäna :crazy:

men att rida dressyr i dom är jobbigt, man kan inte ha långa dressyrläder för då har man ju inget stöd vid knäna :crazy:

Enligt min åsikt är en sadel som fixerar ryttaren i en viss position förödande för sitsen. De flesta moderna dressyrsasdlar har så mycket klossar så att de sätter ryttaren i en fixerande sits som inte går att anpassa efter hästens arbete och ryttarens egna fysiska förutsättningar.

Dvs det blir "one sits fits all" med "våld". Dvs en viss sadel placerar ryttaren i en viss sits. Idealet är när sadeln ger lagom avlastning för hästens rygg och ryttaren möjlighet att variera sin sits.

Väldigt många ryttare får ryggproblem just pga av att de inte kan rida med ryggen, höften och sittbenen flexibla efter situationen under arbetet med hästen. Antagligen blir det jobbigt för hästen också.

Kan man inte rida dressyr pga av att man inte har stöd vid knäna är det tråkigt tycker jag eftersom man då inte har fått lära sig grunderna i hur man sitter till häst ordentligt.

/KT

Det är klart att det går, men det skulle gått bättre i dressyrsadel

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 206
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka