Bukefalos 28 år!

Ridskolor är farliga arbetsplatser

Jag har bara läst citatet, men så konstigt är det väl inte om personal utsätts för extra risker om mindre vana personer hanterar hästar i deras omgivning?

Jag kan lätt tänka en massa situationer. Dels kan personalen direkty hamna i trängda situationer om någon tex tränger sig förbi med en häst på ett olämpligt sätt men kanske framför allt om de måste ingripa när något inträffat så det kanske springer ett gäng upphetsade hästar lösa.
 
Jag har bara läst citatet, men så konstigt är det väl inte om personal utsätts för extra risker om mindre vana personer hanterar hästar i deras omgivning?

Jag kan lätt tänka en massa situationer. Dels kan personalen direkty hamna i trängda situationer om någon tex tränger sig förbi med en häst på ett olämpligt sätt men kanske framför allt om de måste ingripa när något inträffat så det kanske springer ett gäng upphetsade hästar lösa.

ja, så kan det vara naturligtvis, men det framgår inte av artikeln. Man beskriver om stallet som en farlig arbetsplats och förkarar det med personer med för lite kunskap om hästar utan att ge förklaring till kopplingen.
 
Det skiljer på stall och stall och även mellan proffesionerna. Man har en bättre medvetenhet när det gäller den personliga säkerheten inom galoppen där man i allmänhet använder skyddsväst oftare vid allt arbete med hästarna (även i boxen, spolboxen mm) jämfört med på ridskolor där många bara har skyddsväst vid hoppning. Sedan finns en närmast fullständig okunskap om arbetsmiljöföreskriften "Arbete med djur" där både kravet på riskbedömningar och skyddsutrustning (skyddsskor, skyddsväst och hjälm) nämns. Man dokumenterar, utreser och anmäler heller inte tillbud och olycksfall vilket är allvarligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 992
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vilken är Sveriges nationalsport? Radiosporten har i dag väckt frågan och har en omröstning på sin sajt. Fotboll, hockey, längdåkning...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På Vilsta ridskola i Eskilstuna träffas varje vecka en grupp med funktionsnedsättning för att lära sig rida. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan alla ridskolor i Västmanland inspekterades av länsstyrelsen under 2017. Resultatet visar att de har bra rutiner och kunskap kring...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp