• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Winterjoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 116
W

Winterjoy

jag ska ta grönt kort och har därför fått som uppgift att kolla på en film. I säkraste laget heter den.
Där säger dom att man inte ska ha handen i öglan på spöet, då kan spöet fastna och du gör illa dig.
ja? men vad är då öglan till för då? :confused:
Någon som vet?

Sv: Ridspö

den är nog till för att ha runt handen egentligen, risken att fastna o göra illa sig är kanske inte vad spö tillverkarna tänker på men det är ju bara att rycka bort den.

Senast ändrad:

Om man har öglan runt handen (utom tummen) och inte runt handleden kan man inte fastna lika lätt. Då glider handen ur remmen om spöet fastnar någonstans.

Bison skrev:
det allra bästa är att kunna rida sin häst utan spö, då slipper man problemet.
om du enbart använder ditt spö som bestraffning bör du inte heller rida med spö..

själv använder jag spöet som ett hjälpmedel för att jag ska slippa ändra min sits för att försöka nå med skänkel eller hand.. spöet är också bra att peka med (och har man ett långt kan man lappa till på biltaket när någon blådåre susar förbi utan att ta hänsyn till ex häst)
jag har dessutom reflexer på mitt spö så det syns extra när jag rider i mörker, bilister saktar in rejält om man viftar med reflexspöet ute i vägen..

När jag red med den typen av spö satte jag bara tummen igenom öglan, eller så tog jag bort den helt.

Antagligen för att kunna hänga upp det på en krok :smirk: .
Om du har handen genom öglan när du rider så att du får öglan runt handleden t.ex. och hästen plötsligt sticker är det ju stor risk att hästen blir ännu mer stressad/sticker/får panik av att dessutom spöet slår emot hästen pga. att du har spöet hängandes fast runt din handled!

det är endast till för att hängas på en krok, mycket snyggar eom man tar bort den där löjliga ögglan, har sett en tjej som fick handleden ur led när hon hade det så...

Jag klipper alltid bort öglan men tanken är väl från början att det ska bli svårare att tappa spöet om man har handen genom öglan.

Man kan ju hänga upp spöet uppochner, i flärpen liksom...

Jadu..Själv klipper jag bort öglan på mina spön för att jag bara tycker att den är ivägen. Om man använder den så kan man inte byta spöhand lika smidigt och om man bara låter den vara så blir det obekvämt i handen/ irriterande när öglan hänger och dinglar lös.

Den kanske finns för hoppryttare!:idea: Tänkte att det kanske är lättare för en hoppryttare att spöet glider ut handen då de oftast går lite fortare i svängar och sånt:D

Precis, mycket bra svar :bow: ett spö ska ses som det hjälpmedel det är, inte något man straffar eller slår hästen med som vissa okunniga eller ovana kan ha tendenser till.

vet inte men jag fick känslan av att vissa tror att jag använder spöet bara för att kunna slå hästen?? Så är det ju inte, jag har det som hjälpmedel. som alla påpekade att spöet var till för :)

tack för svaren.

sant, jag använder som som hjälpmedel när jag rider dressyr men aldrig annars har ingen anledning. På dressyrspö slipper man dessutom den fåniga öglan.

De som får den känslan av att se en ryttare med ridspö har antagligen sett ryttare missbruka spöet genom att slå hästen med det, eller så har de hört på vägar att det är det det är till för, eller får höra av sin ridlärare "slå till honom med spöet" etc etc :smirk: många nybörjare frågar inte ens vad det är till för, utan får den uppfattningen av ovanstående skäl.

*knapplån*

Spö = insektsdödare! (man slår ihjäl broms med dem)
Dock få rman ju tänka sig för vilken häst man sitter på!

I övrigt endast ett hjälpmedel för att kommunicera med hästen.

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Krålus
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 102
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 940
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka