Ridstövlar för korta ben?

Ragge_

Trådstartare
Undrar vad ni med kortare ben har för ridstövlar?
Har provat ett dussintal men alla har antingen för högt skaft alt. för små runt vaderna.

Sv: Ridstövlar för korta ben?

Jag känner många som är väldigt korta(med korta ben då också ofc) och som har tretorn stövlar. Hon som är kortast(och som har vuxenstorlek) är väl ung, 148-150cm. Så de kan vara ett alternativ, sen är de ganska sportiga och sticker ut, eller gjorde det innan alla köpte dem i allafall, men de är inte direkt klassiska. Jag har ett par juniorstövlar från treadstone, passar den som har korta och smala ben.

Måtta är det absolut bästa (men ofta dyrast) men annars så skulle jag titta på märken med många standardstorlekar så som b.la. MH och Petrie.

Har inte så stor koll på märken med korta skaft, då jag har problem med raka motsatsen... Min vad är 51 cm lång (och jag är 179 cm) :)

Jag har samma problem och kör med jodpurs och shortchaps. Men vet att Mountain Horse har en stövel som finns med standardskaft och kortare skaft.

MH är de enda jag hittat som passar mina korta o tjocka ben i standardstorlekar.

Jag använder MH Richmond, den passar bra. Innan stöveln sjunkit ner hade jag kilar i hälen för att komma upp lite. Den finns i xwide. Dock tycker jag att de är alldeles för stela och obekväma, idag hade jag nog hellre valt Supreme som är mjukare.

Om du känner att de vanliga förekommande stövlarna är för långa kan ett par galoppstövlar (träningsstövlar i läder då) vara något för dig. De har lägre skaft för att inte ta i när man rider i galoppsits. Min åsikt annars är att stövlar skall inte sjunka ihop speciellt mycket. En anledning till att de gör det beror på hur de är gjorda runt hälen...

Leta efter juniorstorlekar. Normala storlekar i foten men kortare skaft.

Hööks har både juniorstöveln och strasstöveln som kanske kan passa. Men då kanske juniorstöveln blir för liten runt vaden?

Gammal tråd, men jag tänkte dela med mig av vad för stövlar jag hittat till mina taxben. :)

Skostorlek: 38 (och lite bredare fötter)
Vadomkrets: 34 cm
Höjd insida: 38 cm

De stövlar jag just fyndade på Falsterbo var ett par Pioneer! :idea: De har dragkedja hela vägen bak, samt även resår hela vägen bak. Ganska mjuka stövlar i skinn, inte läder, skulle jag kalla det.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sirap
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31