Riksbanken gör en dubbel 👍

Som föräldraledig så har jag rättat mig i ledet hela tiden. Började klippa håret själv härom dagen (det är väl det senaste tilltaget 😂). Men å andra sidan så har jag pluggat i omgångar som vuxen och under tre av de åren hade jag dubbelt boende. Då behövde jag också se över min konsumtion.
 
Jag har en stor del av mina lån bundna, så än så länge har bara mina utgifter gått upp några tusen. Det blir värre nästa höst. Än så länge behöver vi inte göra några större justeringar då vi har marginaler i vår ekonomi. Det som vi kan börja med att justera är ren "lyxkonsumtion" i form av kläder, inredning osv. Vi äter inte ute speciellt ofta, men det går att öka intervallerna ytterligare.
 
Som föräldraledig så har jag rättat mig i ledet hela tiden. Började klippa håret själv härom dagen (det är väl det senaste tilltaget 😂). Men å andra sidan så har jag pluggat i omgångar som vuxen och under tre av de åren hade jag dubbelt boende. Då behövde jag också se över min konsumtion.
Micket bra 🙂
 
Har ett bostadslån av den lägre sorten, varav halva lånet är bundet på 1,14% t.o.m. nästa år. Utöver det har jag bara ett CSN-lån. Inga planer på fler lån.

Konsumerar som vanligt men blir hästlös vid månadsskiftet, så på det sättet får jag rätta mig efter inflationen. Det är inte rimligt att äga häst i nuläget, det har blivit alldeles för dyrt för mig.
 
Inte just nu. Bor i hyresrätt, sparar minst 5 k i månaden. Har inga dyra utgifter, ingen bil. Unnar mig utkörning av hämtmat regelbundet.
 
Jag har en stor del av mina lån bundna, så än så länge har bara mina utgifter gått upp några tusen. Det blir värre nästa höst. Än så länge behöver vi inte göra några större justeringar då vi har marginaler i vår ekonomi. Det som vi kan börja med att justera är ren "lyxkonsumtion" i form av kläder, inredning osv. Vi äter inte ute speciellt ofta, men det går att öka intervallerna ytterligare.
Då blir det en tvärnit nästa höst då. RB flaggar för fler höjningar fram.ver
 
Vilket är ledet?
3,5% i styrränta är en helt vanlig ordinär styrränta. Jobbade med att lägga upp bolån innan finanskrisen 2008 så var motståndskraftigt mot normaliseringen av nollränta. Kan amortera mera om jag vill skydda mig mot högre ränta i framtiden, men är liksom inte orolig eftersom jag har lån på rimlig nivå i förhållande till inkomst.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 044
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 566
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp