Bukefalos 28 år!

Rim och ramsor, fingerlekar

majola

Trådstartare
Jag kommer eventuellt att leda en svenskspråkig lekgrupp efter årsskiftet. Jag kan många svenska barnsånger, men är dålig på rim och ramsor - det kan jag nästan bara på tyska... Kan någon rekommendera en bra bok med rim, ramsor och fingerlekar? Eller bara tipsa om någon kul ramsa? Det kommer att vara för barn upp till ca 6 år (vi vet ännu inte om det finns något underlag/intresse så ännu är allt bara idéer...)

Dessutom behöver jag tips på samlingssånger/hälsningssånger och avslutningssånger. Jag kan en del, men har inte hittat någon som känns jättekul ännu. Mina barn tycker att Kalle Anka-sången är roligast: "Kalle Anka satt på en planka, ropade så här: Lisa, Lisa, vad kul att du är här!" Jag gillar även den som går ungefär: "Lisa är , Kalle är här, har ni sett att Jullan är här? Och i vårat glada gäng, har vi Pelle här igen, åh vad kul att Fia är här!"

Tack på förhand!
 
Pelle plutt plutt plutt
Tog ett skutt skutt skutt
Över ån ån ån
Tappa tån tån tån
In kammar'n
Efter hammar'n
Spika fast den lilla tån

Den kommer jag ihåg från att jag var liten :)

Sen kommer jag ihåg när vi gjorde om Ekorren satt i granen:

Välj ett djur -
Välj ett träd -
Välj en frukt -
Välj något som skräms -
Välj en kroppsdel -
Välj en kroppsdel till -

Typ:
Elefanten satt i björken
Skulle skala kiwis
Fick han höra dinosaurier
Då fick han så brottom
Hoppa han från björkegren
Stötte han sitt lilla öra
Och den långa ludna snabeln

Kul med typ 5 åringar! Kan bli olika varje gång!

Mvh Miks
 
Haha, visst bor du i Örebro? Där är jag född och uppvuxen. :)

Tack för tipset, jag kanske beställer den faktiskt. Det är ju fortfarande osäkert om det blir någon lekgrupp, vi vet inte om intresse och behov finns, men det kan ju vara kul bara för mina barn också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp