Rimlig kostnad hältutredning ponny

PonnyPappan76

Trådstartare
Hej,
jag har sökt runt lite i forumet här och på nätet för att få en uppfattning om vad som är en rimlig/normal kostnad för en hältutredning. Vi besökte nyligen en veterinär för att göra en hältutredning på dotterns ponny och hade väl räknat med en kostnad på runt 5-6000 kr.
Kort sammanfattat så longerade vi ponnyn, den var rätt tydligt halt i höger fram. Veterinären bedövade först kotleden för att hitta hältan och sedan knäleden, när de bedövade knäleden försvann hältan.
Ponnyn fick "tuppkam" injicerat, totalt var vi hos veterinären ca 2 timmar.

När jag fick fakturan såg den ut så här:
- Direktregleringsavgift 150 kr
- Vaccination 540 kr (har inte med hältutredningen att göra)
- Injektion i led 2 st a 465 kr 930 kr
- Celeston 295 kr
- HY-50 1125 kr
- Arvode veterinär 3 st a 760kr 2280 kr
- Carbocain 116 kr
- Hältutredning 3050 kr
- Klinikbesök 580 kr

Totalt 9036 kr.

Jag reagerade främst på arvodet och "injektion i led" som jag trodde kanske skulle ingå i hältutredningen.
Är det någon som varit med om något liknande? Eller som har exempel på vad en hältutredning har kostat för er?
 

Bifogade filer

  • hältutredning.png
    hältutredning.png
    16,6 KB · Visningar: 107
Ring till kliniken och fråga.

Allt med hästar och veterinär är sjukt dyrt. Känner mig inte rätt person att uttala migdå jag inte gjort någon direkt hältutredning
 
Jag reagerade på att de tagit betalt både för hältutredning och veterinärarvode?
Ingår inte veterinär i hälteutredningen?
Det gör det iallafall på den kliniken vi anlitar
Håller med. Märkligt att det är två olika poster. @PonnyPappan76 , tror att jag betalade ca 5000 kr för ganska exakt samma utredning i våras och då kom de dessutom ut till stallet. Ultraljud av benet ingick också i de pengarna.
 
Jag pratade med kliniken och deras förklaring var att "arvode veterinär är del av kostnaden för injektion eller bedövning av led." Jag tycker det är konstigt med nästa 6000 kr bara i arbetskostnad på en veterinär på mindre än 2 timmar?
@Sirap tack, ja några av de jag pratat med på anläggningen nämner liknande och enligt mig mer rimliga siffror
 
Jag pratade med kliniken och deras förklaring var att "arvode veterinär är del av kostnaden för injektion eller bedövning av led." Jag tycker det är konstigt med nästa 6000 kr bara i arbetskostnad på en veterinär på mindre än 2 timmar?
@Sirap tack, ja några av de jag pratat med på anläggningen nämner liknande och enligt mig mer rimliga siffror
Har ni möjligthet skulle ja helt klart byta klinik
 
Ja, helt klart är att vi inte åker tillbaka dit, känner oss väldigt lurade faktiskt, vilket är tråkigt!
Vi har bokat tid för återbesök på en annan klinik och när vi berättade vad första besöket kostade trodde de knappt på oss.
 
Injektion i led skulle jag gissa är kostnaden för behandlingen(”tuppkammen”), bedövningen verkar ingå i hältutredningskostnaden.
 
Minns inte exakt men när jag var på hältkoll så gick det på runt 5000kr.
Vi böjde alla 4, ett var halt så han böjde det i delar. Sen bedövade vi knä, kota och hovled i omgångar. Sen behandlade vi alla 3. Vi var där ganska länge men det var inte på klinik utan veterinären från kliniken åkte ut till en travbana med löpargång så det kanske drog ner priset?
 
@PonnyPappan76 Vi gjorde ganska exakt samma med en ponny. Sprang, linade, böjde och sprang. Bedövade, böjde/sprang igen. Behandlade med tuppkam i två ben. Tog också ett par plåtar. Utan plåtarna landar vi på hälften av er summa.. Och även med plåtarna kommer vi inte ens upp i er summa.
Får man fråga om det var en privat klinik eller inte?

Grundavgift klinik 300kr
Carbocain, inj-vätska, 30st 7kr - 210kr
Hältutredning 1 954kr
Röntgenundersökning < 3st bilder 1 620kr
Celeston 44kr
HY-50 Vet 860kr
Natriumklorid Braun 10kr
Bandagering Kotled 2st 70kr - 140kr
Injektion Led 2 st 384kr - 768,00

Totalt 5 906 kr ex moms, 7 383kr ink moms
Utan röntgen 4286 ex moms, 5358 ink moms
 
Allt från ca 5000kr till 11000kr har mina utredningar gått på. Tydligt vilket ben som varit skadat, så vi har inte behövt "leta ben".
Men har varit olika svårt att hitta vad som felas, den för 11k kom vi in akut på fredag kväll. Massa röntgen plåtar(de tog betalt för runt 14st), bedövning och smärtlindring. Omläggningsmaterial samt en natt på kliniken.
:)
Den billigare, longering/böjprov samt ultraljud och behandling. Detta innan kliniken tagit sin del :)
 
Alltså om utredningen går på 10-12' har man ju inte mkt kvar för behandling på försäkringen om den som Agria bara täcker 18'... och med sådana priser för utredningar kanske det inte är så konstigt att de sätter ett tak...
Exakt, det finns ju tilläggsförsäkring på Agria för att täcka mer än 18' men vi läste väl tyvärr inte tillräckligt noga att det fanns en gräns på just hältutredning/skador på 18' per år på den försäkringen vi har (A1).
 
Hej,
jag har sökt runt lite i forumet här och på nätet för att få en uppfattning om vad som är en rimlig/normal kostnad för en hältutredning. Vi besökte nyligen en veterinär för att göra en hältutredning på dotterns ponny och hade väl räknat med en kostnad på runt 5-6000 kr.
Kort sammanfattat så longerade vi ponnyn, den var rätt tydligt halt i höger fram. Veterinären bedövade först kotleden för att hitta hältan och sedan knäleden, när de bedövade knäleden försvann hältan.
Ponnyn fick "tuppkam" injicerat, totalt var vi hos veterinären ca 2 timmar.

När jag fick fakturan såg den ut så här:
- Direktregleringsavgift 150 kr
- Vaccination 540 kr (har inte med hältutredningen att göra)
- Injektion i led 2 st a 465 kr 930 kr
- Celeston 295 kr
- HY-50 1125 kr
- Arvode veterinär 3 st a 760kr 2280 kr
- Carbocain 116 kr
- Hältutredning 3050 kr
- Klinikbesök 580 kr

Totalt 9036 kr.

Jag reagerade främst på arvodet och "injektion i led" som jag trodde kanske skulle ingå i hältutredningen.
Är det någon som varit med om något liknande? Eller som har exempel på vad en hältutredning har kostat för er?

Låter helt galet! Jag var med kompisen in med hennes häst, hältutredning, sen tror jag det blev 6-8 röntgenplåtar, sen behandlig knän fram, en hovled, och hasorna bak, har för mig den landade på runt 8000kr innan försäkringen tog om jag inte minns helt fel... Då var det som sagt massa plåtar också...
 
Vi var på Evidensia i Örebro.
Jag har gjort hältutredning där hyfsat nyligen, fast de hittade inga fel på min så minus bedövning och behandling, men plus några plåtar på bakknäna. Mitt gick på 6000+ om jag inte minns fel.

Varit där två gånger utan att de hittat något, men hästen är inte fräsch så det får bli annan klinik för oss också nästa gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp