Bukefalos 28 år!

Rimligt pris för skogsmark till hage?

fjutten

Trådstartare
Vi har nyligen köpt nytt hus & vi kommer att ta hem mina hästar, på visning och vid samtal med mäklare, säljare & markägare så skulle det vara möjligt att köpa till &/eller arrendera ytterligare mark till hästarna.
Vi har kommit fram till att 0,4-0,45 ha räcker för att vi ska kunna göra en större parkering & vändplan för släp osv samt utöka vinterhagen tillräckligt, sommarbete ska vi ordna på annat sätt.

Markägaren ska enligt mäklaren & säljaren av huset nyligen ha köpt skogsmarken för 80 tkr/ha, det vill säga 8 tkr/1000kvm. Medel för området ligger enligt Skogssällskapet på 78 tkr/ha, enligt LRF på 60-65 tkr/ha.
Den biten skog som vi är intresserade av består av inte allt för mycket träd, lagom stenigt, kuperat & är en trevlig skog för hästarna att knata omkring i helt enkelt. Jag har föreslagit för markägaren att hen kan avverka del av skogen före försäljning (& alltså göra "dubbel vinst").

Vi efterfrågade vad prislappen skulle bli men fick själva uppge ett pris, förlaget från oss blev 10 tkr/1000kvm (då får man ta i beaktande att den faktiska avkastningen per ha uppgår till 45 tkr & alltså 4,5 tkr/1000kvm). Varpå vi fick svaret att för den summan är marken inte till salu. Jag har efterfrågat ett pris som markägaren kan acceptera & väntar på det, jag förstår så klart att markägaren vill göra vinst på det hela, men hur mycket är ju omöjligt för mig att gissa. Men så länge så vänder jag mig till er: vad är rimligt att betala för 0,4-0,5 ha skog i Svealand?
 
Det är rimligt det markägare anser vara rimligt. När markägaren säljer förlorar hen framtida intäkter på skogen. Dessutom får säljaren skatta på förmodad vinst 30% är det väl?

Vi har ett område som ska bli naturreservat och om man som markägare inte kommer överens med länsstyrelsen/staten då blir det till slut så att staten löser in marken och sedan får processa om rimlig ersättning eller köpeskilling. Den makten som länsstyrelsen har den har inte du som privatperson så kom överens eller låt bli att köpa marken.
 
Vi köpte till ca 6.500kvm i höstas. För det gav vi 50.000 kr. Där var blandskog med mest asp och lönn samt en hel del sly.
 
Marken är värd det någon vill betala. Allt annat är ett fiktivt värde. Självklart är den dyrare när det finns en intresserad köpare, som ni i detta fallet. Jag skulle tippa på att allt runt 1,5 av värdering kan vara rimligt för att säljaren ska nappa. Det kostar ju inget för säljaren att behålla marken.
 
Tack så mycket för era svar! Jag hoppas att markägaren hör av sig med ett pris så att vi kan komma överens.
 
Sen måste man även ta med att själva avstyckningen kostar en hel del och även detta måsta vara med i priset .
 
Vi har nyligen köpt nytt hus & vi kommer att ta hem mina hästar, på visning och vid samtal med mäklare, säljare & markägare så skulle det vara möjligt att köpa till &/eller arrendera ytterligare mark till hästarna.
Vi har kommit fram till att 0,4-0,45 ha räcker för att vi ska kunna göra en större parkering & vändplan för släp osv samt utöka vinterhagen tillräckligt, sommarbete ska vi ordna på annat sätt.

Markägaren ska enligt mäklaren & säljaren av huset nyligen ha köpt skogsmarken för 80 tkr/ha, det vill säga 8 tkr/1000kvm. Medel för området ligger enligt Skogssällskapet på 78 tkr/ha, enligt LRF på 60-65 tkr/ha.
Den biten skog som vi är intresserade av består av inte allt för mycket träd, lagom stenigt, kuperat & är en trevlig skog för hästarna att knata omkring i helt enkelt. Jag har föreslagit för markägaren att hen kan avverka del av skogen före försäljning (& alltså göra "dubbel vinst").

Vi efterfrågade vad prislappen skulle bli men fick själva uppge ett pris, förlaget från oss blev 10 tkr/1000kvm (då får man ta i beaktande att den faktiska avkastningen per ha uppgår till 45 tkr & alltså 4,5 tkr/1000kvm). Varpå vi fick svaret att för den summan är marken inte till salu. Jag har efterfrågat ett pris som markägaren kan acceptera & väntar på det, jag förstår så klart att markägaren vill göra vinst på det hela, men hur mycket är ju omöjligt för mig att gissa. Men så länge så vänder jag mig till er: vad är rimligt att betala för 0,4-0,5 ha skog i Svealand?

Eftersom det är ett litet stycke land du ska köpa så räkna med att betala 1,5 ggr genomsnittspriset på marken + att du förmodligen får betala styckningskostnaden. Det skulle i alla fal jag begära vid en eventuell försäljning.
Så lägg ett seriöst bud på ca 10 kr kvadratmetern så kanske....
 
Vi ska precis köpa till 0,9 hektar till våran gård. Dock är det dåligt skött åkermark där det växt upp sly och dom dessutom har grävt ett dike rakt över. Det ska vi betala 50 000 för hektaret, det blir alltså typ 45000. Det tråkiga i kråksången är ju lantmäteriet som landar på ca 20 000...
 
Vi ska precis köpa till 0,9 hektar till våran gård. Dock är det dåligt skött åkermark där det växt upp sly och dom dessutom har grävt ett dike rakt över. Det ska vi betala 50 000 för hektaret, det blir alltså typ 45000. Det tråkiga i kråksången är ju lantmäteriet som landar på ca 20 000...

Åh vad avundsjuk jag blir! Här där jag bor kostar 5000 kvm en miljon. Suck.
 
"Det genomsnittliga priset för åkermark i Sverige beräknades år 2012 till 61 300 kr per hektar vilket är strax under 2011 års prisnivå. Högsta genomsnittliga priset år 2012 står Götalands södra slättbygder för med 146 700 kr per hektar medan Övre Norrland med 14 400 kr per hektar har det lägsta genomsnittspriset.

Till skillnad mot åkermarken har priset för betesmark gått upp med 8 % under år 2012 och en hektar betesmark i Sverige kostade i genomsnitt 23 200 kr per hektar år 2012."


Länk till Jordbruksverket och priser på jordbruksmark år 2012 http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik, fakta/Priser och prisindex/JO38/JO38SM1301/JO38SM1301_ikortadrag.htm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp