G

Gunvor

Är det någon som andvänt sig av ett ringbett?

Andvänds huvudsakligen inom galoppen, men varför bara där?
 
Ett sånt där bett är en kombination av stigbett och tränsbett, vad jag förstår använder man det på hästar som är knepiga att leda före start.

Eftersom ringen dels knappast är särskilt bekväm för hästen, dels kraftigt stör tränsbettets funktion, och dels att de flesta utanför galoppen knappast sätter sig på en häst som behöver ledas med stigbett när man rider den så har väl detta bett knappast något användningsområde utanför galoppen.
 
håller inte riktigt med dig, det förekommer att man träcker i ringen men framför att används det på hästar som "biter" sig fast på bettet i löp/träning.
 
Jag hade ett sådant på min gamla hopphäst, det var just av orskaerna bita sig fast och rusa iväg som gjorde att jag investerade i det. Dock kunde jag då på åttiotalet aldrig få klarhet i om jag fick tävla på det eller inte så det blev aldrig av att det dök på en SvRF ( SRC ) tävling, men det funkade alldeles ypperligt. :D
 
Rider på ett sådant, o man får tävla på de numera iaf :)
 
Det var precis det jag tänkte på. ;)

Kanske dåligt formulerat i det första inlägget, men vilka
har erfarenhet av att ha ridit med detta bett. Positivt?
Negativt?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 314
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 367
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 072
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Galopp i en mörk skog med brinnande facklor var bara en av utmaningarna Henrik Steiner ställdes inför när han skulle träna upp hästarna...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp