• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RealRelation
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 621
R

RealRelation

En vän till mig ska flytta sin häst till ett nytt stall men tyvärr har hästen där fått ringorm.
Det konstiga är att hästen inte används till något, han står sj i både hage o stall, inte fått komma i kontakt med något annat djur, o de människor som hälsat på honom har frågats ut om de varit i kontakt vid smittsamma hästar (men icke) veterinär tycker detta är konstigt eftersom beröring behövs för smitta (eller?)
En bonde någon km bort har fått ringorm på sina kor vilket han också tycker är märkligt.
Kossorna eller hästen har inte varit i kontakt till varandra vad de vet.

På torsdag ska de börja behandlingen och sanera stallet (ej högtryckstvätt) eftersom dom inte tror stallet klarar det.
Jag har hört att behandlingen ska pågå i 14 dagar därmed ska hon flytta sin häst dit efter den tiden, risken finns väl att ringormen tas på denne eftersom det kan finnas kvar i väggarna på stallet!?

Men har du någon erfarnhet av ringorm? Vad har ni gjort? Är behandlingen dyr och vad består den av?
Ska min vän behandla sin häst?
Hur lång tid tar detta egentligen?
Smittas det bara vid berörning?
Tips, råd ja allt! För jag kan inget om ringorm.

Sv: Ringorm

Nu har jag inte stenkoll, men jag tror att ringorm kan sitta i "väggarna" och smitta när hästen är mottaglig. Brukar vara vid den blöta tiden på året. (Har aldrig varit med om ringormsutbrott sommartid ex.) De gånger jag har varit med om ringorm har det i 9 fall av tio varit unghästar i flock som inte har kommit i kontakt med andra hästar som har åkt på det. I princip kommer alltid utbrottet på hösten när det är mycket regn och tjocka pälsar.

Vi har använt Pevaryl att behandla med, har gått ganska snabbt att få bukt med ringormen.

Ringorm har även luftsmitta /indirekt smitta har själv haft ringorm i min ungdom när kossorna hade det .
Jag klappade aldrig kossorna men fick ringorm ändå så enda smittovägen är den jag skriver om ovanför ..

Mvh miaa

Hej!

Har en häst i stallet som oxå har ev. ringorm. Vi har inte fått provsvaren än men vet trodde ganska säkert att det är ringorm. Hästen i fråga är pensionerad och går tillsammans med en annan häst som typ heller aldrig lämnar stallet. Så det är myyycket märkligt att just den hästen fått det!
Vi är själv lite tveksamma till om det är ringorm eller ej men påbörjade behandling för det iaf-i väntan på provsvaren. Ingen annan häst i stallet har fått det och hästen i fråga har haft utslag i ca 3-4 veckor. När man läser om det så ska det ju vara otroligt smittsamt.
Fick iaf utskrivet ett medel av vet. (Imaverol) som hästen skulle svampas in i (hela hästen) var 3:e dag vid 4 tillfällen.
"Badade" honom sista gången i måndags så vi får se... Ev behöver han även någon form av antibiotika då det fortfarande finns några ruvor med lite var under... Får se vad vet. säger!

Senast ändrad av en moderator:
Vi har haft ringorm i stallet en gång. Vet inte varis smittan kom ifrån. Ser ju lite läskigt ut kanske men det läker ut av sig själv efter 7-8 veckor. Smittar ju även människor hade det själv som barn, helt ofarligt fick en salva så gick det över. På hippocampus hemsida står det om olika smittor bland annat ringorm.

Vissa dermatofyter som är vanliga bland tex, hund, katt och gnagare kan överföras till häst. Fast det är inte så vanligt, men händer. Ringorm överförs via kontaktsmitta eller förorenad utrustning, som borstar, sadlar o dyl.

Läs här
http://www.sva.se/static/253.html

vi hade ringorm på jobbet i somras! så, jo det finns även mitt i sommaren. vi badade hästarna i virkon och det funkade kanon! stallet fick sig också en tvätt, vilket inte var jättekul...

Ringormen kan spridas genom luften, människor och djur kan även bära på smittan utan att dom själva drabbas av den.

När vi hade ringorm i stallet tvättade vi allt (väggar, utrustning, rubbet!) med Virkon S och hästarna badades med ngt annat som jag inte minns vad det hette men vet skrev ut det iaf.
Som tur var fick min häst aldrig några "ormar" trots att båda hennes boxgrannar och hagkompisar hade det..

Ringorm kan finnas på tex. katter/hundar och andra djur och det smittas lätt till hästen. Även om hästar stått i stallet innan så kan ringorm 'hänga' sig kvar oändligt länge i väggar,stolpar och inredning.

Det jag vet om ringorm är att det kan spridas genom allt från flugor och människor till att de sitter "i väggarna", som du säger, och jag tycker även att smittan kan ligga i "koma" (kommer inte på rätt ord) under en tid och sedan utlösa sig.
Här hemma spreds smitta en gång från en traktor. Så den verkar kunna komma från alla möjliga håll. Detta var dock inte hästar utan tjurar, men det gör ju ingen större skillnad. :smirk:
Djuren behandlades och stallet högtryckstvättades och smittan försvann sedan.

På en ridskola i närheten av mig blev ALLA hästar smittade av ringorm. Alla hästar tvättades med ett speciellt medel som jag inte minns vad det heter, och all utrustning tvättades. Hela stallet sanerades med högtryckstvätt och tvättades och skrubbades. Hästarna blev smittade genom att en ny häst kom till stallet, som sedan visade sig ha ringorm. Hästen lånade en annan hästs sadel, och därmed var två hästar smittade. Dessutom gick eleverna från den ena hästen till den andra och klappade och borstade...

hej!

vi har haft ringorm , men den är sågott som utläkt nu.
Vi gav hästarna en spruta var som kostade ca 200 , man måste ge den 2 gr. Det var inte vaccin, men det skulle göra det lindrigare om dom fick det, + att det skulle vara mindre chans att dom fick det.

Man använder virkon S , det är svamphämmnande.
Vi sanerade hela stallet, ink , hästarna som har det s grejjer. + några till.

Visst, alla säger att det är jättesmittsamt. blabla. men för oss var det inte det. 4 st unghästar i en hage fick det , dom fick ORDENTLIGt. det var i annsiktet och det vart sår. det var inte så kul, men vi sanerade alltid boxen där dom vart och tvättade alla hästars grimmor osv. Sen är det 2 av 5 i en hage som fått det, det vart runda fläckar på ryggen/korset/baken.

2 ston som står i egen hage slapp det, ink fölen och fölstona.

tur i oturen., behandlingen är dyr, vi fick köpa virkon för över 1000 lappen, sen alla sprutor och annat medel, men framför allt tar det tid.

Senast ändrad av en moderator:

Ja hon ska flytta hästen i helgen (pga trista saker i de gammla stallet), hästen som behandlas i ny stallet började de behandla förra fredagen och denna tisdag ska ska de behandla han för sista gången.

Jag fick höra att på en gård hade de fått ringorm på sina kor för flera flera år sedan som satt i 7-8 år. Nu blir polarn lite skraj här o undrar om de verkligen håller i så länge?

Den behandlade hästens kala fläckar har redan börjat få hårutväxt, tyder detta på att han börjar bli frisk? Hur vet man att de är friska sen?

Om ringormen hållt på i 7-8 år så kan ägarna till korna knappast behandlat dom!? låter väldigt otroligt om det suttit kvar så länge och dom samtidigt HAR behandlat. Och tycker även att dom djuren borde ha dött då eftersom djur faktiskt kan dö av ringorm om det blir för kraftigt/håller i sig för länge.

ok jo de behandlade men det tog 7-8 år för dom att få bort det, därför är de livrädda att få det igen. Kalvarna i komagarna vart ju också smittade.
Men det var som sagt för några år sedan, kanske fanns inte det botemedlet som finns idag?
Iaf.. tar det ca 2 veckor för behandlingen, att ringormen går över?

Men hur vet man att en häst som haft ringorm är frisk sedan?

hmmm, låter mystiskt... det är väl i sånna fall om bakterierna var resistenta mot behandlingen:crazy: äh, jag vet inte. :p

Ja man kan ju alltid hoppas på det bästa!! Men vad jag hört så ska de gå över rätt snabbt?

Jag har diskuterat med min far (det var hans nötkreatur som vart drabbade av ringorm för inte så länge sen) och enligt honom så tar det minst 2 veckor för ringormen att försvinna, men man får räkna med att det tar längre tid (kanske 3 v eller en månad).
På inredningen kan man ju få bort smittan direkt men har smittan satt sig fast på djuret tar det ju då som sagt längre tid.

Och man ser när ringormen håller på att försvinna. "fläckarna" läker ut och försvinner. När alla de är borta kan man nog vara ganska säker på att ringormen är borta.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka