Risigt hästsläp

Vimsan

Trådstartare
Jag har ägt mitt Tranesläp i lite mer än 12 år.
Det är välanvänt och åren har börjat sätta sina spår.
Jag MÅSTE göra något åt det innan det faller isär :eek:
Det är nybesiktat så det är kördugligt men det ser risigt ut.
Jag skulle vilja byta alla skivor i väggarna plus baklemmen.
Vart får man tag i skivor?? Alla jag hittat är ju bruna, går de att måla?
Vad kostar det? Är orginal dyrare?
Sparkplåtarna är rätt slitna och behöver bytas.
Taket har fått en snygg grön färg, hur får man det rent?
En ny gummi matta på lemmen finns också på önskelistan, vart hittar man en sådan?
Bak har jag bara ett "rep" så bommar vill jag sätta dit.
Finns det bommar att köpa till äldre släp?
Axel och kulhandske är ok, likaså all el och lampor men de kanske ska få sig en extra titt för att vara säker.
Vad bör man tänka på med gamla släp? Vad kan gå sönder?
Golvet är bytt och är i bra skick.

Eller ska jag helt enkelt sälja det billigt och och köpa ett nytt?

Alla tips och idér tas tacksamt emot :bow:
 
Sv: Risigt hästsläp

det lät som om du ska byta hela transporten.. går det inte att fixa till den med rengöringsmedel och färg?

bommar kan jag svara på, jag kikade lite på bommar till mitt förra gamla släp och det skulle kosta ca 5000kr med bommar och fästen.
men det kanske går att lösa själv om man är påhittig.
 
Sv: Risigt hästsläp

Hej hade jag varit dig så hade jag bytt släp. När vi funderade på att byta så låg ett golv på 6000-7000kr väggarna fick vi billigt av en kompis så runt 2000 för de. Mattan en 1000lapp. Det måste ju vara vattenfasta för att hålla ett tag. Plus när man målar ett släp så är det svårt att få färgen att sitta det sitter i ett par år sedan så flagnar den bort och då pratar vi billack färg som vi målade utsidan med (sambo fd lackerare) och det har börjat flagna efter 2-3 år. Inuti gick vi in i special affär och blev rek en viss färg den kan du skrapa väck med nagel. Vi har ändrat inredningen i släpet men då har jag en mycket händig kille som svetsade om och gjorde mycket jobb på det att köpa inridning som tex bommmar bak är tyvärr dyrt. Vi fick tag på begagnat från ett annat släp men det var mycket jobb med att justera om det. Men nu gick det inte igenom besiktning axeln var sämre skíck Så då gick jag och köpte mig en 03 star diamant utan dåligt samvete :devil:. Så kolla upp allt vad det kostar det är inte billigt och är modellen äldre så kanske det andra inte håller så länge till. Våran är en 1979 års dala som är helgalvad kaross så den lär då inte bli dålig på bra länge. Vet ej hur trane är? Så jämför nyare beg och vad det kostar att renovera.
 
Sv: Risigt hästsläp

5 000 kr!? nje, det känns lite mycket :crazy:
Jag får nog be min gubbe fixa till något, han är duktig på att svetsa.
 
Sv: Risigt hästsläp

Jag har ägt mitt Tranesläp i lite mer än 12 år.
Det är välanvänt och åren har börjat sätta sina spår.
Jag MÅSTE göra något åt det innan det faller isär :eek:
Det är nybesiktat så det är kördugligt men det ser risigt ut.
Jag skulle vilja byta alla skivor i väggarna plus baklemmen.
Vart får man tag i skivor?? Alla jag hittat är ju bruna, går de att måla?
Vad kostar det? Är orginal dyrare?
Sparkplåtarna är rätt slitna och behöver bytas.
Taket har fått en snygg grön färg, hur får man det rent?
En ny gummi matta på lemmen finns också på önskelistan, vart hittar man en sådan?
Bak har jag bara ett "rep" så bommar vill jag sätta dit.
Finns det bommar att köpa till äldre släp?
Axel och kulhandske är ok, likaså all el och lampor men de kanske ska få sig en extra titt för att vara säker.
Vad bör man tänka på med gamla släp? Vad kan gå sönder?
Golvet är bytt och är i bra skick.

Eller ska jag helt enkelt sälja det billigt och och köpa ett nytt?

Alla tips och idér tas tacksamt emot :bow:

Till taket har jag använt målartvätt, funkar bra att få väck mossa och grejer med. Bommar kan man svetsa ihop själv av lämpliga rör, blir jättebra :)

Fast själv hade jag nog bytt, till något lite nyare släp. Det kan nog bli ganska kostsamt med alla byten som behöver göras.
 
Sv: Risigt hästsläp

Målartvätt :idea: Det låter bra.

Ska nog försöka räkna lite på vad allt kan kosta, tror i vilket fall att det är billigare att rusa än att köpa nyare.

Får ju inte mycket för mitt i det skick det är nu (om ens någon vill ha det :p ) och ett nyare släp kostar ju runt 30 - 40 000 kr.
Så mycket kostar nog inte nya väggar (hoppas jag) ;)
 
Sv: Risigt hästsläp

Det blir ett byte, kostar mer att renovera :crazy:
På lördag hämtar jag mitt nya släp :bump:
 
Sv: Risigt hästsläp

Nu har du ju bytt, men lite tips till andra som läser tråden kanske ;)

Jag helrenoverade mitt gamla Trane. Väggarna köpte jag orginal, det blev lika dyrt köpa från bygghandeln då måtten inte riktigt stämde och jag iaf sågar som en kratta så det hade behövt legosågas. Väggarna var vita på en sida och grå på den andra. Bytte sidoväggarna (inte de små fram). Kostade 3000 kr ungefär (01) nypris, men fick dem för 2000 kr via kontakter, sen är det bara popnita fast dem.

Golv köpte jag för 900 kr. Knallade in till lokala bygghandeln och förklarade vad jag ville ha. De undrade om jag inte för samma pengar ville ha 30 mm (vanligt i släp är 21 mm) lastbilsgolv istället som de hade rea på. Och det ville jag ju. Sågade till och skruvade fast.

När släpet var strippat passade jag på att skrapa rost, ha på primer och lacka om alla metalldetaljer med Hammarlack, kostade ca 500 kr (onödigt dyrt med hammarlack iofs, men snyggt).

Elen drog pappa om, det är typ 250 kr i material.

Taket blev som nytt (dvs vitt och inte grönt) med YES diskmedel och rotborste.

Sen målade jag det grått invändigt och de bruna icke bytta väggarna vita, jag designade om lite vad gäller stripes men nya stripes kostade då 350 kr för en sats.

Ny gummimatta i släpet 2200 kr.

Har bilder någonstans före och efter, men själva renoveringen kostade mig totalt ca 6 000 kr, allt jobb gjort själv.

Det som gjordes var alltså:
'Chassit' rostskrapat, rostskyddsbehandlat och hammarlackat.
Elen omdragen.
Nytt golv
Nya sidoväggar.
Ommålat in och utvändigt på de gamla väggarna.
Bommarna ommålade med hammarlack.
Ny gummimatta
Taket tvättat
Nytt golv (bättre än orginal)

Sen slog besiktningen ner på axeln, och jag fick lägga 8000 kr (bara axeln, jobbet själv) på att byta axel, och sen växte hästen ur släpet :crazy: Men det är en annan historia. (Och jag tycker du gjorde rätt som bytte, ju äldre släpet är dessto närmare är du att axeln måste bytas. Och DET kostar.. )
 
Sv: Risigt hästsläp

Hur lång tid tog det att renovera allt?
Jag tog med det i mina beräkningen eftersom jag använder släpet 1-2 gånger i veckan.
Sambon sa att han minst skulle behöva en månad på sig att byta allt (eftersom han jobbar heltid och samtidigt renoverar huset)
 
Sv: Risigt hästsläp

Vet inte riktigt, jag hade det ståendes en hel sommar och pulade lite med det när andan föll på. Men utefter vad varje sak tog ungefär, så säg 12 h totalt. Plus torktid för färg då (dte går ju inte göra det i 'etts vep'), samt tid för att åka och hämta material.

Allra längst tid tog att skrapa rost. Det andra tog ganska kort tid. En timme per gång för målning av metalldetaljer, 30 minuter för att måla in och utvändigt. Målade två lager så totalt 3 h för det. Byta golv tog en timme, samma sak med byta väggar. Elen drog pappa om på 30 minuter. Skura taket tog nästan 2 h dock.

Men rost skrapade jag nog i säkert 8 h totalt :crazy:

Hade nog kunnat göra det på 12 h utan problem om man räknat i etts vep, men det fungerar ju inte riktigt så utan man måste ju ge färgen tid att torka/härda och så. Men förutom rostskrapandet (det var U-balkar så många sidor att skrapa..) så hade man utan problem kunnat göra det på en vecka om man lagt 1 - 2 h/kväll på det.

Men soms agt, tyckte du gjorde rätt som bytte in det. Mitt gick UA genom besiktningen, för att ett år och ca 100 mil (MAX!) senare få nedslag på axellagringar båda sidor. Det slutade i ett dyrt axelbyte.

Jag bytte axeln, hästfan växte ur det och jag sålde det för 10 000 kr (superfynd för köparen). Det rullar än (kikat via VV:s fordonstjänst) så det blev ju bra renoverat iaf. Även om JAG inte fick ngt nöje av det direkt i slutändan. (körde det en gång efter axelbytet, till besiktningen, sen sålde jag det)

Glömde förresten - jag hade redan bom bak i mitt. Hemgjord, hellång bakombom. Kostade kanske en hundring i material.
 
Sv: Risigt hästsläp

Nu ÄNTLIGEN har jag varit och bytt det gamla och hämtat det nya släpet :bump:

Eftersom jag inte ens sett en bild på det så var det lite spännande, men jag blev glatt överraskad. Det var i toppenskick :love: :love:
I morgon blir det premiärtur för hästen, jag har redan kört ett lass hö i det :angel:

//Vimsan är sååå här glad :banana:
 
Sv: Risigt hästsläp

Visst är det roligt med "Nytt" släp :banana: Köpte nytt (begagnat, -02) i höstas och vi har använt det massor och är bara nöjda! :) Har du nå bild på det nya? :D
 
Sv: Risigt hästsläp

Det är så skönt att slippa vara rädd att något ska rasa :angel:

Har bara ett kort, men jag har glömt inloggen till webshots :eek:
 
Sv: Risigt hästsläp

Eftersom jag inte lyckas ladda upp någon bild så lånar jag tre bilder på andras tranesläp :angel:

Släpet ser alltså ut så här
52649.jpg


fast med såna här stipes
53244.jpg


och med ett extra fönster, så här (fast öppningsbart som på släpet bakom)
51120.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp