Bukefalos 28 år!

Risker med att lära hästar trick

IngelaH

Trådstartare
Jag ser allt som oftast att det kommer inlägg där man vill lära sin häst att göra olika trick, som att stegra och så vidare.

Jag vill bara ge ett par exempel ur verkligheten hur fel det kan bli.

Ex. 1, En fjording som lärdes stegra med handtecken av sin skötare. Så småningom gick stoet i avel och gick mest i hagen och betade. När folk gick förbi tyckte de att hon var jättesöt. Man ska inte ge hästar godis, men i det här fallet hade ägaren sagt att det var OK, eftersom det var en himmelskt snäll häst.

En vacker dag, kom en morfar med sina barnbarn och bjöd hästen på godis, ett av barnen känner sig lite osäker när hästen blev ivrig och vevade till med armen. Inte som en hotfull gest MOT hästen, utan mer snett upp mot sidan, som "Nej, bit inte mig" Det knäppte till i huvudet på stoet, hon mindes något sen tidigare, toppade öronen, ställde sig på bakbenen och viftade med framhovarna. Det var bara ren tur att stoet inte fastnade i trådstaketetet och att morfadern, lyckades ta tag i barnbarnets arm och dra henne en bit bakåt, så hon inte träffades.


Ex. 2, En ponnyhoppryttare, som tränade och tävlade hoppning på ganska hög nivå och var ute och tävlade en hel del, både individuellt och lag. Hon tyckte det var tufft när hennes häst lärde sig stegra både lös och med henne i sadeln. Det var också väldigt tufft att den sparkade rejält bakut i galoppombytena. Ungarna på läktarna tyckte tjejen var heltuff, på ponnyhoppträningarna. Instruktören brukade varna och säga åt henne att det skulle straffa sig.

Och en vacker dag, började hästen sparka ner bommarna på tävlingsbanorna, eftersom svängarna blev snävare, snävare, svårare och svårare och hästen var tvungen att byta galopp när de kom in på nya hinderlinjer. Dessutom stegrade sig hästen (enligt inlärt kommando) när ryttaren ibland var tvungen att ta till "bryska halvhalter", något som ledde till att sekunderna tickade på. Till slut blev ekipaget som dittills varit lagets ankare petad ur laget.

:bow:

Bara något att tänka på...
 
tack! Äntligen fakta på vad som kan gå fel. Jag har ofta svårt att formulera varför det inte är bra mer än att jag vet en ponny som ägaren lärde sig stegra på kommando. Det var jättekul, tills hästen började resa sig hela tiden för att få sin vilja igenom, högre och allt oftare för att slippa arbeta. Då var det inte roligt längre men för sent att ångra.
 
Vad är riskfritt här i livet.
Livet i sig, leder obenhörligt till döden.
Själv lärde jag en häst att skrapa med hoven när jag höll upp tummen upp till tolv skrapande sedan tröttnade hon.
Ganska lönsamt genon att sätta vad om att hästen kunde räkna,nämn ett tal + eller - men låt summan sluta lägre en tolv.
Sedan var det bara att dölja tummen för vadslagaren ,och håva in hundringen
:devil:
 
Att skrapa med hoven är väl inte direkt som att stegra, bocka och sparka bakut?

Vad jag menar med risk, var väl eg. risk både inom och utom "hartassar"...
Dels att det kan vara en risk för skada och dels en risk för ryttare som vill komma nånstans med sin ridning. Likaså om man en dag vil, eller helt enkelt blir tvungen att sälja hästen. Eller om hästen ska stå på klinik och misuppfattar gester. Då skulle den ju kunna ses som allmänfarlig och aggressiv om den stegrar eller sparkar bakut.

Lek på ett plan, blir lätt allvar på ett annat plan.

Tänk om någon köpt hästen som du lärde skrapa med hoven och någon utan att tänka på det gjorde en gest med handen så hästen började skrapa. Tänk om då nya ägaren tyckte att det var en olat och straffade hästen för det...

Något som är kul och tufft för den som lär hästen tricks, kan bli irritationsmoment och farliga tilfällen för nästkommande ägare, eller skötare.

Men jag måste ändå erkänna, att jag tycker det är gulligt med hästar som lärt sig småtricks, som att tigga godis med huvudet på sned eller "vacker tass", eller tigga "gos" genom att lägga huvudet i famnen. Men man måste ändå vara medveten om vilka "risker" tricksen kan medföra.

"Det är bra att tänka efter... före!"

:D

Mvh

IngelaH
 
Håller med dig till 100%!
Jag törs inte heller lära mina hästar tricks som inte är sådant som på ngt sätt förenklar vår vardag, eller som kan bli att "fungera fel".
Jag ser precis de scenarier du beskriver framför mig... :crazy:
 
hähä. min ponny kan stegra..
å ja tycker själv att d e ganska bra ;)
fast hon gör det aldrig mot nån för att skrämmas..(om det är någon som hon ogillar kan hon göra d)

kan tillägga att det inte var jag som lärde henne utan hon kunde d innan.. fast de tidigare ägarna hade inte sakt något, å d va ju int så bra..
 
Kan du förklara för en lyckligt ovetande... vad som är bra med att hästen kan stegra??? Vad ska du ha för nytta av det?

Tycker du att det är Okey att din häst stegrar med människor den inte gillar? Hur många vänner har du kvar???

:confused: :confused: :confused: :confused:
 
Jag har precis skrivit i ett inlägg på gnägg "stegra" och riskerna med att lära en häst att stegra sig med ryttare på ryggen.
En tjej hade lärt sin häst detta,och det slutade VÄLDIGT illa! Hästen gick runt, bröt nacken och dog ögonblickligen!Det var ingen vacker syn.Ryttaren klarade sig utan en skråma, förutom ett väldigt väldigt dåligt samvete som hon fortfarande dras med många år senare,hon ångrar livet ur sig att hon kunde vara så dum...
 
Det var inte längesedan jag var på en sida som behandlade just trick, och hur och varför man ska/inte ska lära hästarna dem... det finns ju undergivna trick, tex hästen bugar, och dominanta, där stegringar kan vara det "värsta". Att lära en häst ett dominant trick kan vara väldigt farligt, eftersom risken finns att hästen tar till det som protest, och för att dominera sin ägare... då bör man veta vad man sysslar med, heltklart...
 
kan ju säga att hon är vääldigt liten :smirk:
för det första e hon söt, och när man skulle stajla som liten när man red så kunde d va bra. fast hon stegrar inge högt utan "bara" ca 50cm..

hon stegrar int mot folk som har vett, utan mot folk som kan misshandla hästar. finns sånna på ridklubben och när dom kommer för nära säger hon till. (dessa personer har setts slå hästar vid otaliga tillfällen och har varit anmälda x antal gånger..
hon är väldigt klok..
 
mmm håler med.. man ska inte lära sin häst tricks som att stegra o så, men jag har lärt min medryttarepålle att pussas :love:
 
ok, så din häst ser vilka mä´nniskor som är snälla och vilka som inte är det... det va ju praktskt...

och även om hon är liten så är det en häst och inte en leksak.
 
Vad har man för lycka att lära sin häst att göra piaff, passage, hoppa osv,, vi gör ju allt för att vi tycker det är roligt..

Att lära hästen stegra är nog ingen bra ide även fast det ser balt ut,, självklart är det inge fel på att göra det om man vet vad man gör.

Att lära hästen små trix är både kul för hästen och ägaren, hästen blir ju stimmulerad,, men det man måste lära sig är att lära ut trixen på rätt sätt och ha tydliga kommandon för varje grej,, annars så kan man ju få hästar som gör alla trix hela tiden i hopp om att få godis..

Så om man tränar hästen att göra trix med godis så ska man nog ta och lära sig klicker träning ordentligt..
 
Om man ser på hur många människor som skadas av hästar varje år, så tror jag inte att särskilt många av fallen beror på att en häst har lärt sig ett trick.... :crazy: Snarare är det okunskap och dålig hästhantering!!

Min gammla häst kan stegra sig, buga, ge vacker tass och göra såna där språng som Milton gjorde. Sistnämnde har han kommit på själv, jag lärde bara in kommandot för det. Jag har ALDRIG haft några som helst poblem pga detta, enda gången han har skadat mig så är det för att han har tråckat mig på foten....

Så jag tror nog inte risken är så stor - visst finns den, men det är ju så mkt annat som är 1000 ggr mera riskfylld!
 
Men hästen kan ju stegra innan, man behöver ju inte visa den hur det görs?? :confused: Dessutom, man ska inte låta hästen stegra högt, då är det för stor risk att gå omkull... Tror att dom fall som slutat illa beror på bristande kunskap....
 
Min gamling kan stegra på kommando, men i hans fall var det faktiskt det omvända, för att MINSKA riskerna som vi lärde honom det. Han är nämligen fd tävlingshoppare och blir så tänd av hinder att varje gång man hoppat en stund och sedan gjorde halt av någon anledning, t.ex. medans ett rivet hinder byggdes upp igen, så började han resa sig, först lågt, sedan allt högre, ibland följt av en bakutspark så att man landade med näsan mellan hans öron. Det var både otäckt och farligt så syrran började ge honom ett dubbelkommando med både röst, tygeltag och skänklar varje gång han reste sig. Efter ett tag kopplade han samman stegringarna med kommandot och därmed slutade han också stegra sig, utom då han fick kommando att göra det.

Så genom att ta befälet över stegringarna och kontrollera dem kunde vi också få honom att sluta med dem.

Numera är han 22 år och stegras mest bara som segergest på prisutdelningar, på behörigt avstånd från övriga levande varelser.

Jag har sett ett flertal hästar resa sig och falla av olika orsaker, mest skrämsel eller olydnad, men det kan hur som helst sluta väldigt illa och stegringsinlärning är inget jag kan rekommendera. Pearls fall var ett specialfall...

/TIGERHEART
 
Hejsan...
Jag måste tyvärr skriva litet emot dig.
Klart det finns risker med trix, det finns risker med att hoppa, det finns risker med att ha hästen i boz, i spilta, lös eller i handen.
Ridning är en risk, för det är levande djur man håller på med.
De exempel du tar upp, handlar bara om stegring och att sparka bakut vid galopp ombyten (knepig grej)men du verkar tycka att trix i allmänhet är fel.
Trix som gör hästen i överläga kan man inte enbart hålla på med, såsom att stegra, vifta med framhovar o dyl.

Innan man börjar med trix ska man veta vad man håller på med. Om en tio årig nybliven häst tjej köper en häst och vill verka tuff genom att lära hästen trix. INTE bra.

En van hästmänniska med en lugn och trogen häst som börjar bli mindre och mindre motiverad, då är det väldigt bra att hålla på med trix.

Klart det kan gå fel med trix, men det är mycket annat oxå.
Själv lär jag min gamla ponny trix för att få henne motiverad, inte bara gå i samma gamla hagar, ridas och veta vad som komma skall, det är inget kul liv...

Bara vad jag själv tycker //Jossan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp