Robotdammsugare är det värt?

Nu väcker jag liv i en gammal tråd...

Vi har haft robotdammsugare i många år, uppgraderade vår gamla för nåt år sen och köpte få en roborock s6 max. Men fan, jag tycker det uppstår ny problem med den jämt. Behållaren inte lika smart så hålet till den täpps lätt igen, det blir inte lika rent etc MEN nu det senaste som jag aldrig tänkt på förut är detta (se bild). Vi har skaffat en matta under matbordet, men den är ganska hög och roboten liksom kör halvt på mattan och halvt på golvet så längst med kanten blir det aldrig rent... Jättestörande! Är det någon med samma problem, vad gör man åt det?
Ingen bra lösning men ett alternativ är att ange två zoner: en som täcker golvet och en som täcker mattan så att robotdammsugare åker precis längs kanten av mattan när den dammsuger golvet. Dock jobbigt då denna inställning måste göras varje gång. Alternativ låt robotdammsugare först dammsuga hela rummet och lägg därefter till en zon för den delen av golvet som är utanför mattan.


Jag har istället problemet att min robotdammsugare (roborock s5 max) inte kommer upp på min matta i vardagsrummet då mattan tydligen är för tjock och på det en ryamatta. Så har fått ställa in den mattan som en no-go zon.
 
Ingen bra lösning men ett alternativ är att ange två zoner: en som täcker golvet och en som täcker mattan så att robotdammsugare åker precis längs kanten av mattan när den dammsuger golvet. Dock jobbigt då denna inställning måste göras varje gång. Alternativ låt robotdammsugare först dammsuga hela rummet och lägg därefter till en zon för den delen av golvet som är utanför mattan.


Jag har istället problemet att min robotdammsugare (roborock s5 max) inte kommer upp på min matta i vardagsrummet då mattan tydligen är för tjock och på det en ryamatta. Så har fått ställa in den mattan som en no-go zon.
Jag tänker istället en virtuell vägg precis i mattkanten. Då måste den inte göras om utan ligger kvar där.
 
Jag tänker istället en virtuell vägg precis i mattkanten. Då måste den inte göras om utan ligger kvar där.

Smart. Jag ska prova det. Svårt bara hitta exakta mattkanten och sen kan nya problem tillkomma med tillgänglighet etc, tror inte roboten får plats på vissa sidor bredvid mattan då det kanske blir för nära väggen kom jag på 🤔 Men värt att testa!
 
Ja, men fortfarande en ansträngning 😅 detta är ju också viktigaste platsen i huset, pga småbarn alltid massor med smått skit runt matbordet...
Just foten är en väldigt liten ansträngning. Men annars hade jag kanske funderat på hur pass viktig den mattan verkligen är?
 
Just foten är en väldigt liten ansträngning. Men annars hade jag kanske funderat på hur pass viktig den mattan verkligen är?

Ja, såklart, foten är en minimal ansträngning men jag känner oss själva och vi lär inte gå runt en matta på 200x300 meter typ dagligen med foten för skrapa fram allt smuts... Man behöver lite lyfta på mattan också för att få fram smutsen som ligger liksom nästan under/tätt intill. Det blir nog att byta ut mattan mot någon som knappt bygger nåt....
 
Ja, såklart, foten är en minimal ansträngning men jag känner oss själva och vi lär inte gå runt en matta på 200x300 meter typ dagligen med foten för skrapa fram allt smuts... Man behöver lite lyfta på mattan också för att få fram smutsen som ligger liksom nästan under/tätt intill. Det blir nog att byta ut mattan mot någon som knappt bygger nåt....
Jag tror att det är kanten på mattan, inte höjden, som är problemet. Jag har den här https://www.ikea.com/se/sv/p/lindknud-matta-lang-lugg-moerkgra-50478725/ och den fixar min robot, samma som din, utan problem. Inga smutsspår runt om alltså och den dammsuger själva mattan bra med.
 
Ja, såklart, foten är en minimal ansträngning men jag känner oss själva och vi lär inte gå runt en matta på 200x300 meter typ dagligen med foten för skrapa fram allt smuts... Man behöver lite lyfta på mattan också för att få fram smutsen som ligger liksom nästan under/tätt intill. Det blir nog att byta ut mattan mot någon som knappt bygger nåt....
Ja det var jävlar i mig en stor matta :rofl:
Jag låter det oftast vara, och dammsugar istället oftare - då kan inte lika mycket samlas där. Och så får man ta tag i det med vanlig dammsugare typ varannan månad eller nåt.

Sen har vi också problemet med en matta som har svarta partier - roboten tror att det är stup... Så i det rummet får min stackars sambo dammsuga själv, för det är han som insisterar på att han vill ha den mattan. Önskar att man bara kunde stänga av stupsensorerna, vi har liksom inga stup i min enplanslägenhet.
 
Jag tror att det är kanten på mattan, inte höjden, som är problemet. Jag har den här https://www.ikea.com/se/sv/p/lindknud-matta-lang-lugg-moerkgra-50478725/ och den fixar min robot, samma som din, utan problem. Inga smutsspår runt om alltså och den dammsuger själva mattan bra med.

Hur menar du med kanten och inte höjden? Är det inte samma sak? Mattan/kanten blir så hög att roboten liksom inte når marken när den kör med halva sidan på mattan...
 

Bifogade filer

  • PXL_20221105_152014706.jpg
    PXL_20221105_152014706.jpg
    248,1 KB · Visningar: 16
Hur menar du med kanten och inte höjden? Är det inte samma sak? Mattan/kanten blir så hög att roboten liksom inte når marken när den kör med halva sidan på mattan...
Kanten som din matta har ser ungefär lika hög ut som min matta är över hela ytan. Min matta är mjuk i kanterna vilket jag gissar utefter bilden att din inte är. Därför klarar roboten min matta men inte din med hård kant. Tror jag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 626
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 286
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 965
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp