Robotröst(?) i Kunskapskanalen...

TinkerBell

Trådstartare
Är det fler än jag som hör en "robotröst" i Kunskapskanalen? Inte i alla program, men jag har haft "nöjet" att då och då få hjälp med vad som försiggår i programmet på senaste tiden och det är ganska irriterande, då jag både ser och hör rätt så bra utan nån som läser upp vad som pågår. Rösten måste vara genererad från en verklig inläsare, men man märker att det ändå är nåt fel, när t ex namnet Foster uttalas som foster (dvs ofödd varelse)...

Jag har mailat SVT men ännu inte fått svar, så jag undrar om det är fler som har detta (ofrivilliga) hjälpmedel?

:confused:
 
jo, jag förstår att det är syntolkat, men borde man inte kunna välja om man vill ha hjälpen? Jag har inte valt och jag har försökt söka upp en ny kanalplats utan syntolkning, men inte hittat? Har f ö en gammal tjock-tv utan speciella finesser :)
 
Nej, grejen med syntolkning är väl just att det inte går att välja till (som tex textning) utan det visas speciella syntolkade program. Och jag antar att de går på tex Kunskapskanalen och inte så ofta på SVT1 & SVT2.

På SVT Play kan man ju välja vilken version man vill se. De program du vill se där går säkert som vanliga nån annan tid.
 
Jag försökte se på en dokumentär om bin igår, och jag drabbades av samma sak!
Så har det aldrig varit tidigare med programmen på Kunskapskanalen så jag antar att det blivit någon miss.
Hör gärna av dig om du får svar från svt!
 
Är det fler än jag som hör en "robotröst" i Kunskapskanalen? Inte i alla program, men jag har haft "nöjet" att då och då få hjälp med vad som försiggår i programmet på senaste tiden och det är ganska irriterande, då jag både ser och hör rätt så bra utan nån som läser upp vad som pågår. Rösten måste vara genererad från en verklig inläsare, men man märker att det ändå är nåt fel, när t ex namnet Foster uttalas som foster (dvs ofödd varelse)...

Jag har mailat SVT men ännu inte fått svar, så jag undrar om det är fler som har detta (ofrivilliga) hjälpmedel?

:confused:

Det finns en inställning i Boxer boxarna under fliken ljud. Om boxen är inställd på AB (eller liknande) får man även med syntolkningen. Inställningen bör vara A, Stereo eller 5:1 för att slippa syntolkningen

Vissa boxar har även individuell inställning för varje kanal/program
 
Det finns en inställning i Boxer boxarna under fliken ljud. Om boxen är inställd på AB (eller liknande) får man även med syntolkningen. Inställningen bör vara A, Stereo eller 5:1 för att slippa syntolkningen

Vissa boxar har även individuell inställning för varje kanal/program

Har ingen box... men annars ett bra tips :)
 
Här är svaret:
I dag har SVT lagt till en tjänst på Kunskapskanalens utsändning som kallas "Uppläst text".
Syftet är att program ska kunna förstås av personer som har svårigheter att läsa textremsan.

Om tjänsten aktiveras hos dig utan att du så önskar har du förmodligen aktiverat funktionen "Ljudbeskrivning" i din TV. Det brukar vara detta som har hänt hos majoriteten som uppmärksammar problemet.


Lösningsalternativ:
Alt 1:
För att stänga av funktionen ljudbeskrivning, gör så här:
(Observera att din digital-tv-mottagare eller TV-apparat kan ha andra benämningar.)


Gå in i setupmenyn
Gå till Systeminställningar
Gå till Ljudinställning
Gå till funktionen "Ljudbeskrivning" och ställ den på "Av".
Förhoppningsvis ska ljudet fungera normalt sedan.


Alt 2:
Det finns eventuellt även en knapp nedtill på fjärren där du manuellt kan välja ljudspår, antingen det vanliga stereospåret eller Dolby Digital-spåret eller talande textremsan. Ibland kan denna knapp heta "AD" (står för Audio Descrition). Det kan vara denna knapp du av misstag kommit åt om Ljudbeskrivning redan är avstängt. På Humax-box ser denna knapp ut som ett högtalarelement med ett litet frågetecken bredvid. Tyvärr står detta knappt förklarat i manualen. Valet av ljudspår lagras sedan i minnet separat för varje tv-kanal. På andra mottagare kan det se annorlunda ut.


Om det ändå inte fungerar hör av dig hit igen. För snabbast hjälp från vår supportavdelning, ange då följande:
Har du digital-TV eller analog kabel-TV?
Vilken operatör levererar TV-signalen till ditt hushåll?
Vilket fabrikat och modell på TV har du?
Om du har digital-TV-box, vilket fabrikat och modell är det?
Var i landet bor du?


Vi beklagar besväret, men vi tror tjänsten framöver är värd besväret för de som behöver den.


Hälsningar,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp